Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Vår tre år gamle gutt skal fjerne mandlene nå i nær fremtid. Noen andre her med små barn som har gjort det?Har fått beskjed om at han skal tas først på dagen så han slipper å faste bortsett fra natten..men det jeg lurer på er om det er lang restitusjon. Drar vi hjem samme dag? Må vi komme dagen før?? Noen som vet?
Galskapens overhode Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 vår sønn fjernet mandlene da han var 2 år. Før dette fjernet han falske mandler ved 14 mndr. Begge gangene var omtrent like. Vi kom inn på morgenen fastende. Han fikk emblakrem på hender og føtter og fikk beroligende flytende medisin.. (nesten så han virket beruset.. fniste masse og alt var morsomt) Jeg fikk bli med ham inn på operasjonssalen. Der de satte kanyle, det er gjennom den de får narkosen. Jeg la ham fra meg på operasjonsbordet og snakket og sang til ham mens de satte narkosen. Rett før han sov helt, så gikk jeg ut og ventet til operasjonen var ferdig. På oppvåkningen fikk jeg ikke lov til å ta på ham før han våknet selv, for hvis han ble vekt i narkoserus, så kunne det gjøre ham forvirret og sint. Ved mandeloperasjonen spiste han faktisk 2 is og 2 flatbrød etter kun et par timer.. Men etter hvert så ble det hele mer sårt og han spiste mye yoghurt, saftis og iskrem. Han var veldig sår i halsen i 2 uker og slet fortsatt litt med mat den 3. uken. Men jeg har hørt om unger som har vært tilnærmet friske etter bare 3 dager. SOm smertestillende fikk han flytende ibux, stikkpiller paracet, og ved stort ubehag fikk han paralgin minor-denne er reseptbelagt- ble utskrevet av legen på sykehuset. Ved begge operasjonene reiste vi hjem samme dag, tror vi var på sykehuset 3-5 timer etter operasjonen. Det verste for foreldrene er nok å forlate barnet rett før de sover i narkosen. Og å ikek kunen ta smerten fra dem etterpå. Men de små er sterke, og klarer seg mye bedre enn vi tror. Vi har fått et helt annet liv etter han fikk tatt mandlene. Nå er han faktisk kun syk hvis det er noe som går i barnehagen, og han kan bli frisk etter bare 2 døgn. Før kunen feberen holde på i opptil 8 uker, og var sjelden frisk mer enn 5 dager. Lykke til! Dette vil gå kjempefint!
Veravera Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Sønnen min fjernet mandlene når han var 3,5 år. Ble innlagt om morgenen, fikk likegladsprøyte (han ble som en full mann...kniiis) og ble så trillet opp på operasjon, Litt tøft når han ble lagt i narkose, for meg altså, men gikk greit. Når han våknet etter operasjonen gråt han ustanselig. Vi trodde det var pga smertene, men etter en stund kunne vi tyde ordene "dere lovet at jeg skulle få is etterpå" mellom alle hikstene. Og is ble det. I bøtter og spann bare timer etter operasjonen. Vi ble værende på sykehuset over natta, men så bar det hjem til film og mere is. Tror ikke smertene var så alt for ille. Nå, et år etterpå, vil jeg si at det absolutt var verdt det. Han kan fremdeles bli syk med vondt i halsen, men det som før medførte høy feber, sterke smerter og antibiotikakurer, er nå erstattet av litt mer normale forkjøleser. Godt både for små og store! Lykke til!
Nicoline3 Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Vi har en 3 åring som tok mandlene i slutten av august! Han har tidligere vært utrolig mye syk,men etter at vi fjernet dem, har han hatt bare en (1!!) vanlig forkjølelse som ikke ble til noe mer....HELT UTROLIG!! (Var syk 6 ganger fra januar til mai med 4 antibiotika kurer) Han fikk være over på sykehuset en natt,men det var pga en annen tilstand han også har, så det vanlige er å dra hjem samme dag! Spiste 5 is og 2,5 brødskive 6 timer etter operasjon og virket veldig fin, men fikk mer og mer vondt iløpet av første uken! Ringte sykehuset for å spørre, og de sa det var helt vanlig og at dag 7 var den verste. Tok nesten 3 uker før han sluttet å våkne på natten og ha vondt i halsen,men det varierer jo fra barn til barn!!! Vi fikk en spesiell stikkpille som het Ipren, og som fungerte MYE bedre enn paracet, så spørr etter den! Selges bare på sykehus apotekene og er veldig dyr,men det var verdt det!!! Lykke til, det blir så mye bedre etterpå!!!
Nicoline3 Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Han fikk være over på sykehuset en natt,men det var pga en annen tilstand han også har, så det vanlige er å dra hjem samme dag! Spiste 5 is og 2,5 brødskive 6 timer etter operasjon og virket veldig fin, men fikk mer og mer vondt iløpet av første uken! Ringte sykehuset for å spørre, og de sa det var helt vanlig og at dag 7 var den verste. Tok nesten 3 uker før han sluttet å våkne på natten og ha vondt i halsen,men det varierer jo fra barn til barn!!! Vi fikk en spesiell stikkpille som het Ipren, og som fungerte MYE bedre enn paracet, så spørr etter den! Selges bare på sykehus apotekene og er veldig dyr,men det var verdt det!!! Lykke til, det blir så mye bedre etterpå!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå