Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg har noen kaktuser som jeg kjøpte til jul for et par år siden. De blomstret den første jula, men siden har jeg ikke fått blomster på dem. Noen som har greie på hvordan jeg skal få dem til å sette knopper før jul?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Spørs om du er litt sent ute, men her er en oppskrift jeg fant på denne siden: http://www.viivilla.no/julens-blomster.aspx Julekaktus/Novemberkatus Novemberkaktus kan blomstre flere ganger i løpet av vinteren. Fra naturens side danner denne planten blomster når dagene er kortere enn nettene. Etter blomstring bør novemberkaktusen få en hvileperiode. Planten settes litt kjøligere (ca.15 grader) i 5-8 uker. Vanningen reduseres, men ikke så mye at bladene skrumper inn. Etter denne perioden kan planten med fordel ompottes for så å settes til normal stuetemperatur igjen eller ute for de som har anledning til det. Den kan stå ute hele sommeren og i denne vekstperioden bør det gi gjødsel i vannet hver gang en vanner. Planten tas inn igjen i god tid før frosten kommer. Etter hvert som den begynner å venne seg til varmere temperatur og kortere dager, vil planten begynne å blomster igjen. Mange har problemer å få julekaktusen til å blomstre igjen. Den må ikke ha det varmere enn 22 grader. La den st å nokså kjølig om du har muligheten. La planten stå kjølig om sommeren og høsten. Ta den frem når frosten kommer den vil blomstre fra november til jul. Hvis du etter jul setter planten kjølig og med lange netter, kan du få den i blomst på nytt rundt påsketider. Planten må ha jevn tilgang på vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå