Gå til innhold

Hvordan er din baby på ca 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest JuniGull2010
Skrevet

De siste kveldene har det vært vanskelig å legge gutten vår. Altså, han sovner kl 19.00, men våkner kanskje 30 min etterpå og virker lys våken. Dette har han gjort 5 kvelder på rad. Første kvelden gråt han med tårer, men stoppet med engang han ble tatt opp. De siste kveldene ligger han å sutrer, men ståler opp når vi kommer inn til han. Jeg syns det er så vanskelig. Han sjarmerer jo oss i senk! (Luksusproblem...) Skal vi være konsekvente og la han ligge (så lenge han ikke gråter) eller skal vi ta han opp og gi han den kosen han ser ut til å ønske...?

I går brukte vi 4 timer på å legge han... Det endte med at vi tok han opp og lot han ligge mellom oss i senga litt. Da lå han og tittet på oss og smilte fornøyd. Jeg ga han litt pupp etter 30 min og så sovnet han fint i senga si... Da hadde vi forsøkt å sitte ved senga hans, synge litt for han, holde hånda hans ++ Er deres like koseglade/ selskapssyke..? Dette er jo egentlig bare et luksusproblem, men han har sovnet kl 19.00 hver kveld fra han var 2,5mnd og frem til nå, så savner den voksentiden om kvelden ja..

Jeg kom over dette på babyverden.no:

"Ser du at hun er blitt svært sosial og tydelig setter pris på å være sammen med deg? Det er jo fantastisk å se hvor rause småtasser er ved å gi oss strålende smil, latter og god pludring. Men hun kan også nå begynne å bruke gråten mer bevisst for å påkalle din oppmerksomhet. Dette er en ny milepæl i barnets utvikling – muligens en av de aller første bevisste sosiale handlingene det foretar seg!"

http://www.babyverden.no/Barn-0-3-ar/Maned-for-maned/Maned-4/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår har være grei å legge hele tiden, stort sett. Har hatt en og annen kveld i det siste der hun våkner ca en time etter at hun har sovnet, men sovner igjen når hun får smokken. Jeg ville ikke tatt han opp når han våkner, hvis han ikke er sulten eller har vondt i magen. Sitt heller ved sengen så han ser deg, og stryk han på kinnet eller hold hånden hvis han gråter. Jeg tror at de fort lærer hva de skal gjøre for å få komme opp igjen av sengen, hvis de først får viljen sin noen ganger. Gi heller masse kos på dagtid:-)

Skrevet

Nå har ikke vi noen problemer med det (enda?), men jeg ville bare latt han ligge i senga og prøvd å roe han med stryking på panna og litt sang..

Jeg gjorde det med storebror når han var urolig.. Var konsekvent på å ikke ta han opp utenom når han VIRKELIG var hysterisk..

Men så er det de dagene som de faktisk trenger litt kos og nærhet for å roe seg ned.. Jeg tror da at de bør få det..

Ville som sagt prøvd å roe han mens han ligger i senga lengst mulig.. =)

Skrevet

vet du hva, min er akkurat lik! Han har i en mnd. tid lagt seg mellom 18-20 og spist ofte på natta, men likevel sovnet rett etterpå. MEN den siste uken har han vært vanskelig å få til å sovne, og våkner igjen etter en stund å er lys våken.

Vi har foreløpig bare tatt han opp og latt han være oppe til han blir trøtt igjen. Føler det er for tidlig å være "streng" enda. Men mulig jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste. Virker som han har kommet inn i ett mønster, men jeg håper det vil gå over av seg selv. Han har også vært helt hyper på kveldene den siste tiden. Hopper, spreller, hyler og kaster seg rundt. Aner ikke hva som har skjedd, men det kan kanskje være noe med alderen?

Jeg har bare tenkt at jeg må bruke litt tid på å "bli kjent med" den nye fasen og prøve å komme inn på riktig spor igjen sakte men sikkert. Vet ikke om du ammer eller gir mme, men kan det tenkes at han ikke blir skikkelig mett?

Skrevet

Min er også sånn! Han ble 4 mnd her om dagen. I lang tid har han sovnet greit mellom 20 og 21, men i det siste våkner han etter 30-40 min. Han virker da lys våken og vi har flere ganger tatt han opp. Har lest endel om dette, og tror det kalles utviklingssprang. De er rett og slett for gira og har utviklet seg så mye på kort tid at de blir urolige. Når de da skal inn i ny sovefase (ca 30 min etter innsoving) våkner de. Vi har sluttet å la han stå opp igjen, for da hadde vi det gående til 22-23. Det var en dag med protest, for da var jo han vant til å komme ut i stua. Er ikke fan av gråtekur, så jeg satt ved senga hans hele tiden, trøsta og forklarte. Når han gråt skikkelig, tok jeg han opp og roet han ned inntil meg. Passet på å avslutte situasjonen positivt ved å synge og stryke han i søvn. Vil at senga og legging skal forbindes med kos, trygghet og noe positivt. Det har tatt noen dager med å tålmodig sitte sammen med han til han døser av.

Mitt råd er å ikke stresse og tenke på alt du heller skulle ha gjort. Sett deg komfortabelt og bruk tiden til å klarne hodet og kanskje døse litt selv. Når barnet er i ferd med å sovne kan du kysse han godnatt og si at "nå går mamma ut i stua. sov godt". Han forstår vel neppe hva du sier, men det virker som de setter pris på en forklaring i stedet for å oppdage at du bare har sneket deg ut. Etter noen dager så klarer min lilling å sovne selv i senga si. Han virker trygg og fornøyd i senga selv om han kanskje ikke er så all verdens trøtt. Selvfølgelig gråter han i ny og ne, men det er hvis han vil ha smokken eller har vondt i magen. Da hjelper jeg han og roer han og trekker meg ut når han er døsig. Samme måte hver gang. Bruker ikke å sovne dypt før halv ti faktisk, så tiden mellom 19 og 21.30 er legging. Slitsomt ja, men slik er det vel nå en periode. Verdt det i det lange løp. Gjør ungen din trygg nok til å stole på at du kommer når han trenger deg, så roer han seg alene. Det er i allefall min erfaring.

Ps: ikke la deg lure av at barnet virker lys våken mellom sovefasene. Det er som oftest bare pga den lille luren de har hatt. Blir fort trøtte igjen hvis du har rolig og tålmodig "kvelds-energi". Lot meg lure idag igjen og tok han ut i stua. Da gråt han faktisk og ville tilbake i senga. Så man burde være konsekvent. Når barnet har gått igjennom leggeritualet så er det natt. (Med mindre det er noe helt spesielt). Bruk heller noen timer på å sitte på soverommet mens han sovner.. Fruktene kommer når han er trygg ;) LYKKE TIL! This too shall pass.. ;)

Skrevet

frk.pipelort: sånn var min også for noen dager siden. Helt hyper. Vurderte om han hadde ADHD.. Hehe. Prøvde å la han sove minimum 2 lurer på dagtid, og det hjalp. Han var rett og slett overtrøtt. Og vi hadde ikke fått med oss at han var trøtt engang.. Tror min er trøtt når han sutrer. Så han må sove helst 3 ganger på dagen. Siste gang ca 2 timer før leggetid ellers er han sur hele ettermiddagen og hyper om kvelden.. Sukk :)

Skrevet

hahaha, ja vi har snakket om ADHD i det siste vi også. Tror jeg må prøve å trille en tur hver dag, for da sover han litt lengre enn om vi bare er inne. Godt å høre at det er flere!

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Takk for svar folkens! :-) I går kveld gikk det faktisk bedre. Han sovnet kl 19.00, våknet kl 19.30.. Vi ga han smokken og byttet litt på å sitte ved senga. Vi holdt han litt i hånda og snakket rolig til han. Han sov som en stein fra 20.30 og til 23.00, da skulle han ha pupp. Men ikke nok med det! Han ammet faktisk bare et gang i natt! Han har nemlig ammet veldig hyppig, men etter 5 slitsomme kvelder, har han gitt oss en fantastisk natt! :-)

Det hjelper litt å se at det er flere som sliter med det samme, for da ser man at det mest sannsynligvis bare er en liten fase. Jeg har en venninne som slet i 14 dager med dattera si nemlig, så nå krysser jeg fingrene for at dette skal bli en like fin kveld/natt. I går kveld brukte jeg og faren lang tid sammen med han før han la seg. Vi badet han sammen og sang nattasanger for han sammen. Det var en kjempehyggelig familiestund, men vi har jo ikke mulighet til å gjøre dette sammen hver kveld! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...