Gå til innhold

Svar frå DNJ

Efua Menu♥  Gutetvillingar

Anbefalte innlegg

Takk for henvendelsen.

Først av alt vil jeg si at jeg forstår ditt ønske om hjemmefødsel og Den norske jordmorforening støtter jordmødre som ønsker å ta på seg dette ansvaret. Jeg ser hjemmefødsel som et godt alternativ for de kvinnene som ønsker det. Og det gjør jo du.

Du vil imidlertid ha problemer med å finne jordmor som tar på seg hjemmefødsel av tvillinger i Norge, uansett hvor mange jordmødre som kan jobbe i team. Helsedirektoratet utarbeider for tiden nye faglige retningslinjer for hjemmefødsler hvor bl.a. jordmødre med erfaring fra hjemmefødsler er med i arbeidsgruppen. Og retningslinjene vil fortsatt være helt klare når det gjelder "kun ett barn i magen, hodeleie osv". Skulle noe uforutsett skje under fødselen, kan jordmødrene bli anklaget for faglig uforsvarlighet. Og de står i fare for å miste autorisasjonen som jordmor. Så den norske jordmorforening vil ikke anbefale våre medlemmer å ta på seg ansvaret for tvillingfødsler hjemme. Vi anbefaler hjemmefødselsjordmødrene om å følge de faglige retningslinjene som nå blir utarbeidet.

Når det gjelder din skepsis til fødeavdelingen, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med sykehuset og be om en samtale. Redegjør for hva du er skeptisk til og hva som er dine ønsker. Da kan dere diskutere hvilke muligheter de har til å imøtekomme dine ønsker selv om det blir en sykehusfødsel. Jeg forstår at dette kanskje ikke oppleves som noe godt alternativ for deg, men det er slik jeg ser det, det mest realistiske alternativet.

Når det gjelder hjemmefødselsjordmødrenes arbeidsvilkår, så er det noe vi jobber med. Sentralstyret har nettopp nedsatt en utvalg for hjemmefødselsjordmødre som skal utrede nettopp dette, og se på alternativer for avlønning, takster osv. I utvalget sitter bla tre profilerte hjemmefødselsjordmødre med lang og bred erfaring fra nettopp hjemmefødsler. Så de har kjent problemet på kroppen.

Jeg håper du får en fin fødselsopplevelse selv om det kanskje ikke blir helt sånn som du ideelt kan tenke deg. Lykke til.

Mvh Marit

Vennlig hilsen

Den norske jordmorforening

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142405166-svar-fr%C3%A5-dnj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må først si:

Jeg håper virkelig du får den fødselen du ønsker!

Videre er det jo fantastisk at det nå sitter 3 profilerte hjemmefødselsjordmødre og ser på problemet. Jeg håper imidlertid at tilbudet bedrer seg og at det ikke tar alt for lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...