Gå til innhold

Hvor mye kaffe drikker dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøvde å finne noe om det nå i brosjyren med kostholdsråd for gravide, men fant ingen ting om kaffe... Jeg drikker stort sett to kopper kaffe om dagen. På jobb blir det gjerne litt mer, så jeg får begrense det litt.... Bytte ut den ene koppen med en kopp koffeinfri kaffe istedet, kanskje??

Lette litt til og fant dette: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article358391.ece

Jeg er en storkaffedrikker. Drikker mer enn 3 kopper om dagen for å si det sånn. Tenkte å bytte ut noen av kaffekoppene med te, men det er vanskelig ;) Var veldig greit i mitt første svangerskap. Da fikk jeg nemlig helt avsmak på kaffe.

Hei

Klippet ut dette fra matportalen.no

"Koffeinholdige drikker

Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.

Pulverkaffe: 40 mg.

Espresso: 120 mg.

Te: 26 mg.

Coca Cola: 13 mg.

Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Tallene er hentet fra rapporten Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries Tabell 1. side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer."

Slik jeg tolker denne inneholder en kaffekopp med traktekaffe (ca 2 dl) 100-120 mg kaffe, og det anbefalte bør ikke ligge over 100-200 mg.

Jeg er så redd for å miste, så det eneste jeg har turt å drikke etter jeg så denne oversikten, er et litet glass med cola innimellom når kvalmen er på det verste. Var heldigvis ikke kaffeholiker før jeg ble gravid, så gikk greit å kutte ned for meg.

Jeg er veldig glad i kaffe og siden jeg får skikkelig vondt i hodet uten noe koffein drikker jeg ca en halv kopp om morgenen, tynner den ut med melk så det virket mer ;-), og en halv kopp om kvelden. Har forstått det som at en bør begrense det til 1-2 kopper om dagen. Mamma fortalte meg forresten at min bestemor fikk skikkelig dilla på kaffe under graviditetene og gikk faktisk og gumlet på hele kaffebønner hele dagen, gikk nå greit med alle seks barna... ;-)

Annonse

Jeg drikker kaffe som vanlig.

Drakk ikke kaffe de første ukene, men nå har jeg begynt igjen. Går ikke med kaffekoppen hele dagen, men jeg føler at kaffen er noe jeg fortsatt vil unne meg.... Har stumpet røyken, og lever stort sett veldig sunt - men kaffepausene på jobb vil jeg fortsatt ha. Blir nok mindre enn jeg vanligvis drakk, men 2-4 kopper blir det nok.

Jeg hater kaffe når jeg er gravid - men derimot elsker jeg Cola.

Kaffe skal man vel egentlig begrense til 1-2 kopper pr. dag, hvis man ikke inntar noe annet koffeinholdig.

Cola kan man vel drikke opptil èn liter av.

Men det finnes jo koffeinfri kaffe, det drakk jeg litt av i forrige svangerskap, og serverte også dette i selskap og sånn, uten at noen merket det ;)

Kuttet helt ut te og kaffe da jeg fant ut at jeg var gravid, nå drikker jeg koffeinfri frukt te,som er dritdyr:(

I begynnelsen jeg var gravid fant jeg en artikkel hvor det stod at de som drakk kaffe/te (husker ikke hvor mye det stod de hadde drukket) hadde 40% større sjansje for å spontan abortere enn de som ikke hadde drukket noe. Så da kuttet jeg ut tvert,ikke vits å ta no sjansje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...