Gå til innhold

Smerter i bekkenet gir liye søvn - har noen gode soveråd??

Anbefalte innlegg

Hei!

Har den siste uken fått store smerter i bekkenet og dette går ut over søvnen. Jeg merker søvnmangelen begynner å gjøre meg irritabel og kvalm(kaster opp)... Er det noen med gode råd for å bedre nattesøvnen? Trenger sårt å få en god nattssøvn:-)

Fortsetter under...

Jeg var der for et års tid siden, og jeg forstår frustrasjonen din godt.

Jeg har ikke noe hokus-pokus-løsning, men ting som gjorde det lettere for meg var:

Pute mellom knærne når jeg lå på siden

Tempur-overmadrass (fikk låne på av jordmora/kommunen)

Sacco-sekk i senga! Brukte sacco-sekk med laken rundt under ryggen slik at jeg lå i en mer halv-sittende stilling.

Ikke noe av dette løste problemet helt, men ei natt var det en ting som hjalp og neste en annen. Prøv deg fram med forskjellige puter og lignende for å støtte opp kroppen.

• 1 måned senere...

Jeg har det samme problemet, sover veldig kort tid av gangen.

Mine beste tips er:

- å ha med ekstra puter og dyner i senga og bygge opp slik at du kan ligge så godt som mulig. Som frøken B skriver, så varierer det fra natt til natt, og også gjennom natta hva som er behagelig. Det må du bare prøve deg frem til. Men prøv ut stillingen et par minutter før du begynner å snu deg. Har inntrykk av at de første smertene gir seg hvis jeg ikke beveger meg igjen, men hvis jeg blir desperat og bytter stilling hele tiden blir det til slutt ingenting som er behagelig. puter mellom/under beina, puter bak korsryggen så du kan ligge halvveis på ryggen, eller under bekkenet foran så du kan ligge halvveis på magen, bygge opp til halvt sittende stilling, puter under knærne når du ligger på ryggen. Noen ganger sovner jeg også med knærne innunder meg, foroverlent mot en sammenrullet dyne (da våkner jeg selvsagt med numne bein)

- varme omslag. Hvetepute eller varmepakning fra apoteket som du legger på det vonde området.

- kalde omslag. Kiropraktoren min mener kalde omslag er bedre enn varme, men jeg syns de varme virker best. Prøv deg fram

- opp og gå når det blir for ille. Jeg er oppe stort sett hver time natta igjennom. Har funnet ut at når det først har låst seg, må jeg bare opp og gå for å klare å ligge igjen. Gjør noen knebøy/stående mageøvelser og strekker litt til det blir tålbart, og varmer opp hveteputa mi. Legger meg ikke ned igjen før jeg kan stå rett opp og ned. Det er ekstremt frustrerende midt på natta når alt hodet vil er å sove, men jeg sover ihvertfall mye bedre da enn om jeg skal ligge og kjenne på konstante og tiltagende smerter.

- Sov i løpet av dagen også. Du trenger hvile, og hvis du kan få en time på sofaen på ettermiddagen er det bare bra.

- Gjør øvelser for å styrke transversusmuskulatoren, setet og korsrygg i løpet av dagen. Det har ingen effekt der og da, men det vil gi deg bedre forutsetninger ettersom magen vokser.

- bruk smertene til å øve deg åp å slappe av og puste. Avslapningsøvelser kommer godt med den dagen barnet skal ut :)

Lykke til! Jeg føler med deg.

Du har jo fått endel tips ang smertelinding.

For meg hjelper det masse å få fokuset over på noe annet. Å fokusere på bekkenet når du skal sove har jo ingen hensikt.

Jeg har lastet (kjøpt) et "sove spor" på http://hypnobabies.com/. -Dere kan prøve avslappingsporet som er gratis. -Sovner av det og.

De kaller det hypnose, men det det er jo hovedsakelig øvelser, som går på pust etc. I tillegg til å sovne raskt, sover jeg faktisk stort sett gjennom natta uten å måtte tisse (noe som ikke skjedde før). Er i uke 31 nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...