frøkenbing Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg syns det er så mange her som skriver om ultralyd i uke 12 +/-. Jeg er nå uke 12 og skal ikke på ultralyd før 3.desember. Det er jo en hel evighet til og syns det er lenge å vente ennå en mnd på mulig livstegn hos jordmor. Jeg kjenner som sist gang ved første graviditet at det er fryktelig frustrerende å skulle fortelle folk at jeg er gravid uten å faktisk være sikker selv. Har jo vært hos legen som har kjent på livmor etc, men det er liksom ikke nok... Hvorfor får noen ultralyd så tidlig i svangerskapet? Er det kun ved risikosvangerskap?
✫milla✫ Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Alle kan få tidlig UL, for eksempel ved å bestille time selv ved privat praksis. Da må man betale for det, men for oss har det absolutt vært verdt det. Jeg og den kommende far var på UL sammen. Det har også gitt oss mye å snakke om, og det involverer jo den kommende pappaen på et tidlig tidspunkt (hvis han har mulighet til å bli med, da)! Var en helt fantastisk opplevelse! Og, det gir på mange måter den bekreftelsen som du etterlyser.. Babyen så forøvrig perfekt ut, som et lite menneske. Fikk høre hjertelyden, og sett en meget aktiv baby i magen. Babyen hadde armer, ben, fingre og tær. ULdoktoren tok ulike mål, og fortalte oss at alt står bra til med den lille. Baser på vår ULtime og bildene vi fikk opp på skjermen, fikk vi "vite" kjønn med 85% sikkerhet... Dette var noe vi spurte om. - Ellers fikk vi med maaange bilder hjem!! Go for it frøkenbing!
Lykkelig_frøken Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Heihei Jeg var på første kontroll når jeg var bare 7 uker. Så sporte jeg om jeg kunne få UL i uke 12. Da fikk jeg svar " Nei hvorfor ?" Jeg sa at jeg var redd noe skulle gå galt, så derfor ville jeg ha i den tiden slik at jeg kunne se om alt var bra... men var tydeligvis for dårlig grunn... JEG for min del syntes det er veldig dårlig, har hørt såå mange som har fått tidlig UL via legen, for at de vil sjekke at alt er bra :/ Er jo ikke alle som har råd til privat UL.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 Om alle som "vil sjekke at alt er bra" skulle få ul må jo egentlig ALLE få ul(hvem er vel ikke litt bekymret i starten og lurer på om alt er bra der inni).. Det finnes det hverken, folk, ul apparater eller penger til.. Slik det fungerer nå er det kun ved medisinsk indikasjon man kan få tidlig ul gratis i helsevesenet.. Dvs f.eks blødninger, usikker termindato, tidligere sa/ma, risikosvangerskap pga medisiner/sykdom osv.. Det er dessverre slik at dette praktiseres ikke like strengt overalt, slik at noen plasser er det "nok" at man bare vil vite at alt er bra, mens andre plasser er man myyyye strengere.. Fra regjeringens side er det ment at det skal være medisinsk indikasjon for tidlig ul og at det skal være relativt strengt å få det.. Man MÅ ikke ha tidlig ul om man ikke har medisinsk indikasjon, man har LYST på det og da får man værsågod betale selv.. Har man ikke råd får man vente til vanlig ul i ule 17-20 som alle får....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå