Gå til innhold

Ønsker å skifte navn etter dåp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hjelp! Jeg har gjort en stor tabbe! Jeg og min mann bestemte oss for et navn til vår sønn da han var 5 uker gammel. Dette navnet hadde han ca i 3 uker, men jeg ble så i tvil om navnet faktisk var så fint allikevel. Jeg fikk "overtalt" mannen min til å bytte navn, bare 3 uker før dåpen. Nå er vår sønn 4 mnd, og jeg har en stor klump i magen..... Jeg vet jeg har gjort en stoooor feil, jeg ønsker å bytte tilbake til det opprinnelige navnet til vår sønn..... Hver gang jeg sier det "nye" navnet, er det akkuratt som om jeg prater om en annen person, ikke min lille elskede sønn....

Men, jeg er litt redd for å skifte navn, - redd for hva familien og venner og bekjente vil si...... For det er vel en utrolig dum ting å gjøre, eller hva sier dere?

Hilsen en veldig angrende HI :(

Skrevet

Stakkar, blås i familie og venner, skal ikke det stakkars barnet få lov til å venne seg til et navn? De lærer det de hører fra starten og å plutselig få nytt navn for tredje gang er litt ille. Dere må selvfølgelig bare bytte somr, dere vil, siden små barn har veldig få rettigheter, men finn et som ungen skal beholde snart da....

Skrevet

Dåp har ingenting med navngivning å gjøre så om dere ikke har fylt ut papirene til folkereg. så gjør dere det med det nye navnet eller så søker dere om navneendring på barnet

Skrevet

Guten har jo ikkje hatt noko namn over lengre tid, så det er ikkje så rart at det "nye" namnet ikkje følest som din gut. Først 5 veker som "babyen" el, tre veker med eitt namn og nye veker med eit anna namn.

Eg syntes det tok tid å venne seg til namnet, og at det var min vesle baby, men slikt går seg alltid til. Det var vel ein grunn til at du ville ha akkurat det namnet du valde, og eg synes du skal gje det tid. Kva seier mannen din til denne vinglinga med kva guten skal heite? De er jo to om å velje namn til han.

Skrevet

Ja, jeg vet at dåpen ikke har så mye å si for navnet.... Men allikevel. Vi samlet jo familien fra alle kanter i landet for å feire navnet til våre sønn....

Huff, nei, det ender vel med at vi bare beholder det nye.... Håper bare at jeg snart får gode følelser for det navnet også.....

Skrevet

vel, hvis du døpte barnet for å feire navnet hans så er du nok litt på ville veier....

Skrevet

Ja, mannen min vet at jeg er veldig ambivalent i forhold til dette navnet....

Han er ikke hjemme nå, har vært borte denne siste mnd, så jeg har ikke fått snakket med han om dette. Han kommer hjem til helgen.... Han vil nok ikke bli særlig begeistret om jeg ber han bli med på navnbytte. Så jeg regner jo med at det uansett er nyttesløst for meg å endre navnet.....

Skrevet

At det føles litt fremmed og rart er helt naturlig. Sønnen min het "Gutten" i to uker før han fikk navn, og når han fikk navn, tok det enda noen uker før jeg begynte å bruke det. Det tok enda lenger tid før jeg følte at navnet "var" han. Nå er han ett år og passer navnet sitt kjempegodt, og jeg syns det blir finere og finere for hver gang jeg sier det :)

Skrevet

Jeg har slitt veeeeldig med navnet på vår sønn. Saken var den at jeg var veldig gla i ett navn når jeg gikk gravid. Var sikker på at jeg ville han skulle hete det. Samboer var usikker. På fødestua, da han var født, sa jeg; Ser han ut som en ....? Samboer sa, ja, d gjør han. Jeg ble plutselig usikker og sa at jeg ville tenke på det. Deretter måtte jeg opereres, så ble lagt i narkose, osv, osv. Samboer veide, målte gutten vår osv. Og det ble ikke mer snakk om navn. Da han dro hjem var han innom hos besteforeldre og andre med bilder av skatten. Da hadde han også sagt til "alle" at han het ..... Dermed tenkte jeg, jaja, får bare venne meg til det da. Joda d har tatt 9 MND! Og har vært grusomt. Hver gang noen har sagt navnet hans har jeg tenk, æææææsj, liksom. Ikke noe koselig :( Men nå har jeg ENDELIG vent meg til navnet...

Så mitt poeng er at det går seg til etterhvert, men det tar tid :(

Nå kunne ikke min sønn ha hatt noe annett navn <3

Skrevet

Huff, føler med deg. Jeg har ikke selv angret på navnet til sønnen min, men jeg angrer noen ganger på skrivemåten. Vi valgte en spesiell skrivemåte, da det passet best sammen med etternavnet vårt -De tre siste bokstavene i fornavnet hans er nemlig de samme som de tre første i etternavnet dersom vi hadde skrevet det "riktig", derfor byttet vi om slik at de ikke er like.. vet ærlig talt ikke om det var riktig eller ei. Nå er han uansett snart et år så det blir vel ikke til at vi bytter det ut.

Men folk spørr jo ofte hvorfor vi skriver det sånn og da føler jeg meg dum når jeg forklarer.. Æææh..

Siden sønnen din er så liten så ser jeg ikke noe negativt med å bytte navn. Lykke til!

Skrevet

Fikk han noen gaver i dåpen der det var gravert inn navn ? Isåfalll er det kanskje litt dumt å bytte - men for all del, det er jo ingen krise.

Skrevet

Huff, 21.44. Jeg håper virkelig ikke at det tar 9 mnd før jeg venner meg til "det nye" navnet.... Ikke tenker jeg "æææææsj" om det heller ;) Men det er bare det at hans første navn er så mye penere! Og så er det jo han (min sønn)! Føler ikke at det "nye" navnet er han.... Huff, at jeg kunne være så dum!

Fikk forresten bare noen få gaver hvor navnet var inngravert (for du som lurte på det). Men det er det siste jeg tenker på.... ;)

Skrevet

Du høres ut som moren min. Mi lille søster hadde 7 navn før hun var 6 mnd. Da hun var 10 mnd måtte ho bytte navn igjen.

Jaja det er din unge så du gjør som du vil.

Skrevet

Huff da! Det er bare 2 navn det har stått mellom hele tiden ;)

Skrevet

Ble veldig nysgjerrig på hvilke to navn det er. Ja, ikke lett å skulle bestemme navn på et annet menneske...

Skrevet

Nei, det er slett ikke lettå bestemme navn..... Det første navnet som vi hadde tenkt ut først passet han så godt til. Men så ble jeg litt påvirket i fra andre i familien og venner da de hørte vårt andre alternativ og de reagerte posistivt på det.....

Har ikke lyst til å røpe navnene her, ikke kult om noen finner ut hvem jeg er... ;)

Skrevet

Send navneendring, gi beskjed til venner og familie. Etter kort stund vil alle kjenne barnet ved det navnet du bestemmer. Gjør det fort før barnet begynner å gjenkjenne navnet sitt.

Skrevet

Kan du skrive navn i omtrent samme kategori? Forstår at du ikke vil bli gjenkjent, og vet alt om hvor lettpåvirkelig man er i graviditeten og rundt fødselen.

Skrevet

Nei, ingen poeng for meg å skrive navna her ;) Gjør det om vi forandrer navn :) Forstår at du er litt nysgjerrig, men alt jeg vil si er at det er to fine navn ;) Bare at det ene passer bedre (synes jeg) til vår lille krabat, og så har jeg jo en del følelser rundt dette første navnet.....

Skrevet

Angrer på at vi valgte et 10-på-topp navn, når vi hadde så mange gamle og fine navn på lista. Flere var oppkalling også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...