Gå til innhold

ville dere reist til østerriket med 2 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

faren er fra østerriket og skal ta lærerpraksis der i 4 uker, og vi skulle egentlig være med. jeg har allikevel fått second thoughts for jeg føler det er for tidlig å ta han med på reise til utlandet med tanke på infeksjonsfare o.l. han har jo ingen vaksiner enda. tenker også på hvis han skulle blitt forkjølet bare, og under 3 mnd skal de ikke ha feber og da kan han jo ikke fly hjem igjen. vet bare at jeg selv og mange jeg kjenner ofte blir forkjølet på flyturer. flyturen er 2,5 time, men så er det 3 timer tog, taxi osv. tar ca12 timer fra man drar til man er framme. bare lurer på om det er verdt å ta risikoen på å reise så tidlig med en nyfødt som er sårbar, om det er bedre å vente til han er ihverfall over 3 mnd og litt mer robust. har dere noen meninger om hva dere ville gjort?hadde bare vært ille om han faktisk ble syk der nede og det er min skyld. de har det vel kanskje best i ro de første mnd av livet sitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde uten tvil reist.Det er veldig sjelden så små barn blir syke. Om du skulle være uheldig er vel helsevesenet i Østerike minst like bra som Norge. Er vel ikke større sjanse for at han skal bli syk der enn hjemme.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært særlig skeptisk jeg heller... Østerrike er jo ikke så langt unna, og bakteriefloraen er nok ganske lik som her hjemme. Helsevesenet er også bra, og man har rett på gratis helsehjelp gjennom EØS-avtalen.

Min lille fikk sine første vaksiner da han var 2,5 måneder, du kan jo høre med helsestasjonen om det går an å ta dem før dere drar?

Skrevet

Så lenge han ikke har kolikk eller noe som gjør det slitsomt å reise, så ville jeg også ha reist uten tvil! Husk Europeisk Helsetrygdekort så har han lik rett på behandling der som hjemme om det skulle være noe.

Det er ikke større infeksjonsfare der enn her og å gå til legen om dere skulle måtte det er jo heller ikke noe problem når mannen er derfra og snakker språket:)

Reis du, det går nok kjempebra! Jeg har reist en del med babyen min, de merker jo ikke stort til at de er rundt omkring, så lenge de har trygge mamma og pappa der:)

Kanskje du leste tråden der noen spurte om å reise med liten baby og alle (inkl. meg) rådet til å vente til etter tre måneder? Men hun som spurte der var gravid, og man vet jo ikke hvordan barnet er de første månedene, med luftplager og startvansker.. Men når babyen din er frisk så reis du! :D

God tur om du bestemmer deg for å dra!

Skrevet

Det ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. 3-månedersvaksinene kan gis fra babyen er 8 uker, hør med helsestasjonen om de vil gi dem før avreise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...