Nikki 75 Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Har en gutt på 6 måneder, som legger seg omtrent kl. 20. Da sover han til rundt kl 8-8.30, men det varierer veldig om han er våken midt på natten eller ei. Han sover to ganger på dagtid, rundt 1 time hver gang. Men han har begynt å bli veldig trøtt i 18-tiden, og i følge enkelte bør man bare legge dem da. Men er det faktisk sånn at han vil sove like lenge om morgenen selv om vi legger ham tidligere? Noen som har noen erfaringer?
Nynte Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 De som har greie på det, sier hvertfall det! Kan du ikke prøve? Også gi tilbakemelding her, for jeg er rimelig interessert i å høre om det funker. Man sier også at dersom man venter med å legge babyen før den er overtrøtt, kan dette føre til hyppige oppvåkninger om natta og tidligere morran...
abella Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 For de aller minste er det nok en sammenheng med at søvn avler søvn. Men det snur en eller annen gang i løpet av småbarnsperioden, og jeg tror ikke at en baby på 6 mnd plutselig begynner å sove 2 timer mer i døgnet. Hvis han er opplagt og fornøyd med de timene han pleier å sove, trenger han jo ikke mer søvn. De fleste babyene har behov for et visst antall timer med søvn i løpet av ett døgn, og det holder seg som regel stabilt over en periode. Så hvis dere begynner å legge tidligere vil han mest sannsynlig enten våkne tidligere på morgenen eller ha behov for mindre søvn på dagtid. Siden han ikke sover mer enn 2 timer på dagtid, er det jo ikke så mye å kutte på der.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 At søvn avler søvn er sant den første tiden, fram til de nærmer seg året (10-11 mnd hos oss), det er ihvertfall min erfaring. Synes det hørtes ut som lite søvn iløpet av dagen med bare 2 timer for en 6 mndling, så jeg ville nok prøvd å forlenge lurene eller skvise inn en ekstra blund evt. Da størstejenta mi var på den alderen der, hadde hun 2 blunder om dagen- hver på ca 2 timer minimum.
Guttemamma x 3 Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Det stemmer ikke her i huset. Her er det antall timer i døgnet som gjelder. Eldstemann fikk fast timeantall allerede da han var 3 mnd. mens yngstemann her ikke fikk det før han var 5-6 mnd.
Nikki 75 Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2010 Takker for svar! Pappaen er skeptisk, så jeg skulle gjerne hatt noen artikler å vise til... Men jeg skal prøve det ut ved anledning (når jeg har ork til å stå opp kl 6 hvis det viser seg at han ikke sover lenger )
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 6. oktober 2010 #7 Skrevet 6. oktober 2010 her er det ikke slik. Samme om jeg legger gutten min kl 18 eller 21, han er våken og vil opp kl 06/07 uansett:) Han sover 3-4 dupper på 20-30 min på dagen:)
Canari Skrevet 6. oktober 2010 #8 Skrevet 6. oktober 2010 Med jenta vår var det iallefall ikke sånn, det var antall timer per natt, 10.5 timer. Da vi la henne 19.15, var det opp 05.30-06.00. Da hun ble større fikk vi drøyd legging til 20.30, og da sov hun til 07.00! Minstemann nå (3 mnd) har jeg forløpig ikke funnet helt ut av søvnen på, men det synes å være ca 14 timer i døgnet uansett, 10-11 om natten (fra 20.00-08.00) og ca 3 t tilsammen om dagen (3-4 soveperioder). Ingen av mine har sovet noe særlig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå