Gå til innhold

Hjelp, trenger innspill på oppdragersiden av umulig 5,5 åring... !!!!!!! Har nettopp tatt et stooort skritt og iverksatt trusselen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

MIn sønn er 5,5 år. Har alltid vært intens, rampete, høylytt og tar stor plass. I bhg har de problemer med at han ikke skjønner hva respekt er, følger ikke regler. Han har gode dager, men også ikke så gode dager. Jeg har for et par uker siden sagt at om han ikke hører på voksne og oppfører seg så går lekene hans. Og idag skjedde det. Han hadde besøk, de lekte, min sønn ble sur fordi bilbanen ikke funket og begynte å krangle med besøket. De valgte å dra, hadde ikke lyst å være her lenger og leke. Noe jeg skjønner, for min sønn var rett og slett uspiselig. Jeg spurte ham så om han forsto hvorfor de dro og det gjorde han. Så spurte jeg om hvordan rommet så ut, det var rotete, jeg ba ham gå og rydde. Han gikk opp, kom ned etter 10 minutter og hadde ikke ryddet noe. Jeg eksploderte og sa at NÅ gikk lekene. Så, jeg pakket sammen alle leker, datamaskin og rommet er blåst. Han har grått så mye at han fikk hodepine sa han, og nå ligger han i senga etter eget ønske.

I morgen har vi avtale med ei venninne som er mor med hans lekekamerat i bhg, også nevøen min som jeg skal passe og et par andre barn om å dra på et lekeland. Nå vet jeg ikke - lekeland i morgen blir vel feil? Nå som jeg har tatt det steget å fjerne lekene hans? Samtidig kan jeg jo ikke sette hele livet på stans frem til han fortjener seg leker tilbake heller... Hva gjør jeg nå????? Hvis noe er uklart, spør gjerne, er litt i affekt her, liker ikke å være så streng og hard, men prat og forklaringer hjelper ikke på denne gutten min. Hna gjør ting på ren impuls uten å bruke hodet. Skolestart til neste år og han kommer til å slite der om han ikke forandrer seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel! Slik snakk funket ikke på eg heller, og jeg har ADHD. Han høres ut som meg, og jeg synes synd i ham om han ikke forstår konsekvensene av hva han gjør, så er plutselig lekene borte... Vet ikke helt om du har gjort det rette, eller lytter til sønnen din?!

Er ikke sint, men oppgitt.

Skrevet

Jeg kan også tilføye at adhd har vært snakket om, men de i bhg som har fulgt ham har fulgt nøye med på ang dette og mener at han rett og slett er en god gammeldags rampegutt.

Jeg kan også si at jeg har en eldre sønn på 10,5 som er en helt annen type, enkel, rolig, oppfører seg bra, har alltid gjort det. Og jeg har oppdratt begge likt, mener også selv at jeg er rimelig streng selvom jeg nok har prøvd å "forstå" min yngste på en annen måte, altså ikke reagert med strenghet med en gang, men heller prøvd å prate fornuft og få ham til å forstå at han ikke kan gjøre sånn og sånn.

HI

Skrevet

Jeg synes fjerning av lekene er greit,- også kan dere inngå avtale om at hvis alt går greit, han oppfører seg på lekeland i morgen, og resten av uka hjemme OG i barnehage, så skal han få tilbake NOEN av lekene på fredagskveld/lørdag.......

Skrevet

14:24 her! Bhg kan ikke mene noe om ADHD, de må sende varsel til Bup/ppt. Den feilen gjorde de også med meg!

Du må kjempe for gutten din. Selv om du har en perfekt gutt, så er det ikke deg det er synd på om den andre ikke er perfekt i dine øyne.

Det er slitsomt å være urolig og sint som liten.

Skrevet

Det første jeg tenker her er at gutten din burde utredes av ppt, det kan være en årsak til at han oppfører seg som han gjør og straff er kanskje ikke måten å løse det på.

Snakk med legen, be om en henvisning og finn ut av dette NÅ før han blir skolegutt!

Skrevet

Jeg mener at han fikk straffen i form av at du fjernet alle lekene hans, synes ikke du skal straffe han enda mer ved å nekte han ting som skal skje dagen etter med mindre du faktisk truer med at det skal skje.

Jeg gir alltid advarsler først.

På søndags kveld holdt mine 2 barn et spetakkel uten like ved leggetid (de deler rom for en kort periode), hadde sett oss lei på all den tullingen. Så jeg sa at hvis de ikke ga seg så ville jeg fjerne alle lekene deres, vel, de trodde meg ikke, så da forsvant absolutt alle lekene deres. Nå må de gjøre seg fortjent til å få tilbake lekene, men de vil ikke få tilbake alle med en gang, litt og litt.

Det var lekene som gikk denne gange, fordi at det var det jeg sa ville skje. Hadde jeg sagt at f.eks sykkelturen i morgen forsvinner, så ville den forsvunnet, men ville ikke tatt fra dem det med mindre jeg hadde sagt i fra om det FØR de finner ut at de ikke gidder å høre på med alilkevel.

Skrevet

Ja, tenker på mbd, adhd... Men har lest masse om det på nett i helgen og synes vel ikke egentlig det stemmer heller... Men, prøvde ringe helsestasjonen nå, telefontid til 14... Ringer igjen i morgen.

Det at min gutt ikke er perfekt i mine øyne, som en sier her, er jo greit nok. Men når han er en belastning i bhg, sammen med familien, i sammenkomster, at ungene ikke vil leke etc så er det klart at noe må gjøres. Jeg synes det er vondt å være så hard!!!

Men første skritt må bli helsestasjonen og evt BUPP, tenker at han også sliter med etterdønninger etter skilsmissen fra faren (2,5 år siden), men dog kan han ikke oppføres seg som en villmann uten konsekvenser. Vil gjerne ha flere innspill, iallefall ang lekeland-planen i morgen...

HI

Skrevet

14.30: Jeg har også alltid praktisert advarsler før straff. Men med denne gutten funker det i 5 minutter så har han gjort det allikevel...

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at en 5-årings oppføsel får konsekvenser!!

Men det blir itt feil å pluselig ta alle lekene hans.

Først må du forklare han hvilke oppførsel du forventer og SÅ må du forteller hvilke konsekvenser det får hvis han ikke gjør som avtalt.

F.eks; "Nå må du rydde rommet. dersom dette ikke blir gjort så er konekvensen at de eller de lekene forsvinner"

Konsekvensene må følge direkte etter uønsket adferd. en 5-åring vil f,.eks ikke skjønnet at løsdagsgodtet forsvinner pga noe han gjorde for 5 dager siden. på samme måte vil han heller ikke se sammenhengen med at han ikke får dra på lekeland pga noe han gjorde i går.

Du kan f.eks avtale med han at han får de og de lekene tilbake når han gjør sånn og slik. Ikke for mange oppgaver og regler, men noen få ting han kan klare å følge; f.eks sitte rolig ved middagesbordet, oppføre sge ordenlig på badet osv osv.

Skrevet

Jeg synes det kanskje var litt voldsomt å pluselig ta alle leken hvis du ikke har gjort alvor av noe av det du har sagt før.

det jeg har gjort er at jeg setter 1 leke på lofte hver gang han er uskikkelig. Og hver gang han er veldig snill tar jeg frem en leke.

Dette gjør at det blir litt rotasjon i hvilke leker han har fremme, og lekene blir mere spendene.

Han forstår også godt konsekvensen og hva som kommer til å skje fordi han nå har sett dette blitt utført mange ganger.

Skrevet

Trusselen gjaldt lekene, da kan du ikke plutselig putte på en straff til.

Dessutten skal en straff komme umiddelbart ikke et døgn senere.

Så saken rundt Lekeland synes jeg ikke er noe vanskelig, det kan du ikke gå tilbake på, med mindre han ikke oppfører seg imorgen også og du på forhånd har sakt at Lekeland forsvinner om han ikke gjør det.

Skrevet

Det er faktisk ikke AD/HD hver gang barn ikke oppfører seg ordentlig heller. Synes det blir helt merkelig at det skal insisteres på at unger må ha en diagnose om de ikke oppfører seg helt som forventet..

Skrevet

14.37: Jeg har alltid gjort alvor av truslene mine, men denne trusselen om å fjerne lekene som har hengt løst i lufta noen uker har hengt løst nettopp fordi han har oppført seg. Og trusselen om å fjerne lekene har kun gått på om han ikke følger regler og hører på det voksne forteller ham. Altså om han får en irettesettelse og advarsel, enten her eller i bhg og ennå ikke hører. Hittil har han hørt på advarslene, i tillegg har han ikke vært i sånne situasjoner hittil, før idag. Og da røyk lekene ja. dette har vært hans store skrekk siden jeg sa det, tror derfor at han har klart å oppføre seg såpass som han har gjort.

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke om det var rett eller ikke, men gjort er gjort, så da kan du ikke gå tilbake på det nå. Men jeg syns du skal gjøre som ei skrev over her. Dra på lekeland, og si at om han klarer å oppføre seg resten av uka, ihvertfall fram til helgen, så kommer lekene tilbake ;) Han har nok fått seg en oppvekker alt, så han gjør nok som du sier når han ser "gulrota" :)

Skrevet

Sitter her med skikkelig vondt i magen, han har nok sovnet oppe. Har veldig llyst å gå opp og legge meg sammen med ham, holde rundt ham. Blir det feil?????? Nå som jeg har tatt det STORE skrittet, vil jeg ikke ødelegge effekten heller, for at jeg har vondt...

HI

Skrevet

Gutten din fikk seg ett sjokk i dag.

Ta en prat med ham på det tomme rommet. Fortell hvorfor lekene forsvant til slutt. At du forventer bedre oppførsel, og at han deretter får tenke litt på det du har sagt og gjort.

(Denne gutten kan fort sitte uten venner når han starter på skolen. Skolen bølle.)

Så bør du si han skal gjengi hvorfor lekene forsvant, han er stor nok til det! Kankje det tar noen timer, kanskje du ikke får svar i dag. Men påminn ham hvorfor han sitter uten lekene sine.

Lekeland har du planlagt, og det har ingenting med denne oppførselen å gjøre. Dra dit! Kanskje han tror at alt er glemt? Likevel kommer han hjem til tomt rom. Ta på nytt en prat med ham og forklar hvorfor lekene forsvant og blir borte;)

Husker Dr.Phil sa noe nyttig for en stund siden. Det eneste barn skal forvente av ting er en seng. Alt det andre er bonus som barna - med god oppførsel(oppdragelse) - skal tjene opp til.

Alle barn er født egoister, og det er vår plikt å gjøre de til normale sunne mennesker.

Noen er bare litt mer sta, og gjør din jobb som mor tøff;)

Skrevet

Bit tennene sammen og fullfør "straffen". La han tenke gjennom hva som har skjedd, alene på rommet sitt (enda det er litt vanskelig for deg). Det sender nok litt feil signaler om du går opp og "trøster" han (selv om det kanskje er deg selv du vil trøste) med å legge deg inntil han. Han tar ingen skade av dette :) Lykke til!

Skrevet

Nå trenger en ikke dele ut diagnoser, eller ha diagnose, for å trenge hjelp, da... Ungen har tydeligvis ett eller annet problem, og DET er grunnen til at en søker hjelp.

Liten vits i å sitte her å dele ut diagnose. Det er det leger og BUP som gjør i slike tilfeller. Ikke engang PPT kan sette en offisiell diagnose, de kan bare teste og så sende det videre til en lege. Jo, jeg vet godt hva ADHD er, for både jeg og ene barnet mitt har dette.

Jeg syns dere skal reise på lekeland i morgen, fordi han har fått straff gjennom at hans egne leker er tatt bort. Skal du straffe ham så lenge du er sint, eller skal straffen ha et poeng? Var det med i den opprinnelige "avtalen" din at lekeland er forbudt dersom han mister sine leker?

Syns du er ALTFOR streng med en på bare 5 år. At en eller to leker hadde forsvunnet, er så. Men ikke alt. DET er for mye forlangt å forstå av en 5-åring. Og det å rydde et rom som flyter alene for en på 5 - hvorfor var ikke du med han der?

Ikke straff fordi du er sint. Straff for å oppnå noe, og da på en forståelig måte. Vet barnet hvordan han skal få igjen sine leker? Eller vet han bare at han må oppføre seg? Hva er da å oppføre seg? Vet han detaljer? Eller skal han gjette seg frem til det, for å få lekene igjen?

Tenk dere godt om før dere deler ut straffer dere ikke helt vet hvordan dere skal gjennomføre og avslutte......

Skrevet

Jeg synes han har fått straffen sin. Du tok lekene, da må dere være ferdig med det. Det jeg imidlertid synes du skal gjøre er å sette deg ned, gjerne med ham på fanget, og forklare at du gleder deg til i morgen, men at om han ikke oppfører seg skikkelig må dere dra hjem. Du kommertil å gi ham en advarsel, bare en,til å ta seg sammen. Hvis han ikkegreier det må dere dra. Selvfølgelig må du da også gjennomføre det.

Jeg ser flere spekulere i om han kan ha ADHD ellerat det er andre årsaker til at han er "vanskelig". Det kan det jo være lurt å sjekke om du tror det kan væretilfellet, men det har strengt tatt ikkeså myeå si for hvordan du må handle. Problemet er jo like stort både for omgivelsene og ham selv om han får en diagnose eller ikke. Jeg synes derfor du skal gi ham veldig klar beskjed, uten å væresint, om hvordan reglene er fra nå av. Skriv dem gjerne ned. Da må du også gjøredet klart når det er slutt på straffen. Hvis regelen er at om han ikke gjør som du sier etter en advarsel så tar du PC, sykkel eller noe annet (dumt å ta alt på en gang, da har du ikke mer å true med ;-)) må det også være klart når han får det tilbake. Sier du at han skal få det om en uke må han vente en uke, sier du at han skal få det når han er ferdig med å rydde for eksempel så må han få det da.

Lykke til.

Skrevet

Tkk for mange svar, jeg har silt noe, for det er ikke alle som har lest innleggene mine tydelig nok, eller så har jeg forklart meg feil :)

Dog, at gutten min sliter med noe er helt helt klart. Og han har opplevd mye de siste 2 årene (skilsmisse, ny samboer, flytting, måtte avlive hunden). Jeg ser jo at det er mye. Samtidig har det virket som om han har taklet det bra, grått hver gang det har skjedd noe, vi har snakket og trøstet, grått mer og så har det virket osm om han har jobbet seg opp igjen. Men, mulig det sitter mer igjen inni.

Jeg har snakket med den pedagogiske lederen som jobber nær min sønn daglig i bhg og vi skal dit til samtale til tirsdag, etter min sønns ønske. Han vil også vite hvorfor hjernen gjør ulovlige ting, som han sier. Og han vil bli "snill", men syns det er slitsomt å være "snill"...

Han har hele tiden blitt forklart hvorfor lekene gikk, han har visst at det kunne skje en stund. Han vet også detaljene i å "oppføre seg bra". Det er enkle kjøreregler; være snill mot andre og følge regler / det de voksne sier. Bhg snakket også på tlf idag om at de har inntrykk at han setter for høye krav til seg selv og når han ikke består så faller han dypt.

Jeg tror jeg drøyer helsestasjonen til vi har snakket i bhg. Det er så mange løse tråder her synes jeg at jeg kan ikke gripe over for mye med en gang. Skal passe på å kose meg mye med ham nå resten av høstferien og kanskje han åpner seg mer hvis vi har mange snakkemuligheter daglig alene.

Skrevet

Og ja, det blir lekeland i morgen såfremt han oppfører seg bra frem til det. Og han får tilbake noen av lekene sine til helga hvis han oppfører seg frem til det. Det er han inneforstått med og akseptert.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...