Gå til innhold

Ang hjelp med å få barn nummer tre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har vært heldige å fått to barn etter ICSI forsøk. Første barn kom til på 2. forsøk, det andre barnet vårt kom på første forsøk.

Etter forsøket med vårt andre barn, hadde vi igjen 5 egg på frys, disse har vi nå "brukt opp". Det ble i alt tre fryseforsøk, som alle var misslykkede. (2 av eggene overlevde ikke opptininga) Så nå sitter jeg her, og er kjempelei meg for at vi ikke har fått til det etterlengtede 3. barnet, samtidig som at jeg er kjempetakknemlig for de to fine guttene vi har vært så heldige å få.

Så det jeg lurer på er: Må vi nå dekke neste prøverørsforsøk helt selv, eller er det fortsatt et tak på 15.000,- i medisinutgifter selv om vi har to barn fra før??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dere får ikke dekt noe av forsøk til mer enn to barn. Det er også mulig at de offentlige klinikkene ikke vil prioritere dere slik at dere antakeligvis må finne en privat klinikk.

Skrevet

Hei.

For å få dekket medisinutgifter utover 15000 så må en få et barn på hvert 3 forsøk. Dette betyr at du kan ha tre forsøk på å få et barn. Lykkes du på tredje forsøket, får du tre nye sjanser på neste barn. Får du barn nummer to i løpet av de neste tre forsøk, får du igjen dekket medisiner de neste tre forsøkene. Jeg er ikke sikker på om frys og fersk forsøk teller likens, men jeg tror det. Så siden du allerede har tre fryseforsøk bak deg uten barn, så er det nok godt mulig du må dekker utgiftene selv til et fjerde forsøk. Det har ingenting å si om du har fått to barn, det er antall forsøk som teller.

Masse lykke til videre!

Skrevet

Fra http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147838.cms :

Dekningen av legemidler ved IVF og ICSI er begrenset til inntil 3 forsøk per barn. Ett forsøk defineres som en teknisk fullført behandling med uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor. Ved egguttak vil flere egg kunne bli befruktet, og egg vil kunne fryses ned. Innsetting av lagrede befruktede egg, fra samme egguttak, blir ikke å anse som et nytt forsøk.

Legemidlene må være kjøpt i Norge, men det er ikke av betydning om forsøkene skjer i offentlig eller privat sykehus eller om behandlingen skjer i utlandet.

Skrevet

Jeg vet at Riksen ikke godkjenner søknad om søskenforsøk til søsken nr 3. Vet ikke hvordan praksisen er på andre sykehus/klinikker, men regner med at det er noe av det samme.. og ettersom det ikke blir godkjent som søskenforsøk får man mest sannsynlig ikke dekt noe av staten...

Skrevet

Det offentlige sponser kun med 2 barn via ivf. Nr 3 må dere nok betale alt på selv i det private. Det hadde nok vært en mye større egenandel ved ivf om staten også skulle sponse med nr 3 og evt 4 så man skal jo være glad for det på en måte at man heller vil hjelpe flere med å få nr 1 og 2... det private er såpass dyrt at det for mange faktisk kan være sånn at man ikke har råd til å sette i gang med mange ivf runder. Jeg har også brukt opp alt i det offentlige, men vi dropper privat og har søkt om adopsjon i stedet :-)

Skrevet

Unnskyld meg... Men hva er problemet egentlig? Vil dere spare penger eller få en solstråle til som er verdt alle penger?

Skrevet

Og hva er så DITT problem???

Skrevet

Som kjærevene sier så er det ikke antall barn man har som avgjør om man får dekket utgifter til medisiner ved ivf, men antall forsøk man har brukt. Det er viktig å skille mellom kostnadene ved selve ivf-forsøket og kostnadene til medisiner. Kostnadene knyttet til det å ta ut og sette inn egg må man jo betale selv ved forsøk på barn nr tre, men man har fortsatt en egenandel på 15.000,- for tre forsøk når det gjelder medisiner. Det var hvertall svaret jeg fikk hos Helfo da jeg ringte dem. Om det faktisk stemmer er jo en annen sak...

Skrevet

Og innsetting av lagrede befruktede egg, fra samme egguttak, blir ikke å anse som et nytt forsøk, iflg. Nav.

Skrevet

Fryseforsøk er bonus og regnes ikke som førsøk. Hvert uttak som ender i et innsett regnes som forsøk. Man har max 3 uttak/innsett pr. barn - pluss evt. x-antall frys i tillegg utifra hvor mange egg man har fått ut av uttakene og fryst ned..... Lykkes man innen de 3 uttakene man har og får et barn så har man også muligheten til søskenforsøk i det offentlige etter samme oppskrift, men man har kun "krav" på ett søsken. Da betaler man også igjen egenandel på medisiner max kr 15.000.- pluss noen behandlingskostnader pr. uttak. Lykkes man ikke innen 3 nye uttak/nnsett på søsken (pluss evt. frys) er man ferdig i det offentlige (slik som oss) og må evt. gå videre privat. Lykkes man med søsken som trådstarter her har gjort kan man fremdeles få satt inn fryseegg man har på klinikken men er også ferdige i det offentlige fordi man da har fått 2 barn via ivf. Man får da altså ikke nye uttak/innsett etter at barn nr 2 via ivf er født. Selv om man lyktes på første søskenforsøk har man da altså ikke 2 uttak til overs.

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Nå skal ikke vi igang igjen før om tidligst et års tid. Men tenker vi skal begynne å spare litt nå. Jeg har skjønt det sånn at vi må gå privat ved barn nr 3. Men i mitt tilfelle har jeg ikke hatt forsøk og medisinutgifter på barn nummer 2 da han kom fra nedfryste egg fra forsøket jeg hadde da jeg ble gravid med den eldste.

Vil man da få støtte til medisiner? Får man flere forsøk offentlig siden jeg kun har brukt av de forsøkene til barn nr 1? Ønsker jo ikke selv å ta opp plassene til de som enda ikke har lykkes, men det er jo snakk om store summer, opp mot 100 000 for 3 forsøk og medisiner:-(

Skrevet

Jeg mener svaret blir akkurat det samme. Det offentlige støtter ett søskenpar dvs. 2 barn ved hjelp av ivf uansett om man har "brukt opp" forsøkene eller ikke, du har jo kommet i mål med 2 barn. Men helt 100% sikker er jeg ikke ang. dekning av medisinkostnader.... Ja det blir enormt mye penger i privaten skal man fullfinansiere alt....3 forsøk da vil koste det samme som en adopsjon faktisk, og garantert er man ikke barn heller. Men nå har jo du en enorm suksessrate med ivf så jeg ville bare satset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...