Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 5. oktober 2010 #1 Del Skrevet 5. oktober 2010 Undertegnede skriver til dere, da vi er en gruppe kvinner som ønsker å føde våre barn hjemme, i rolige og trygge omgivelser, men med erfaren og kjent jordmor tilstede. Slik som det er pr i dag har vi ikke alle mulighet til dette, da få jordmødre er tilgjengelige, og takster for jordmødre er så lave at de slett ikke får betalt for alle timer og alt det ansvaret de har. Nå vet vi at hjemmejordmødre har kjempet lenge for å få forandring på dette, og for å få takster som dekker både svangerskap, fødsel, og barsel, og som er reelle for det ansvarsfulle og viktige arbeidet de gjør. Pr i dag må vi selv betale en egenandel, for at jordmor skal få noe av bakvaktordningen, svangerskapskontrollene, og barselvisittene dekket. Dette er urettferdig, da vi som skattebetalere også har krav på gratis hjelp ved fødsel, særlig når vi sparer helse-Norge for flere titalls tusen kroner for hver fødsel som skjer hjemme. I tillegg har hjemmejordmor de fleste av våre svangerskapskontroller, og tar de blodprøver av barnet som er nødvendig, og har telefonisk kontakt, og tilgjengelighet døgnet rundt på slutten av termin. Dette gir oss fødende en viktig trygghet, og sparer sykehuset for mange besøk og telefoner. Vi vet også at flere kommuner nekter å betale kjøreregninger for jordmødre, og det vil da bety at vi må betale den, med en enda høyere egenandel, eller et visst beløp pr kilometer. Vi lurer på hvordan HELFO, Helsedirektoratet, NAV, Den Norske Jordmorforening m.fl. kan tillate at det etter lov 19. november 1982 nr 66, om helsetjenesten i kommunene, §5-1, står som følger: ” Ved hjemmefødsel er pasientens hjem å regne for ordinært ”behandlingssted”, og jordmødre har derfor ikke rett til skyssgodtgjørelse ved fødselshjelp/vendereis”. Hvordan har de da tenkt at jordmor skal komme seg fra A til B? Og uten at dette koster? Gjelder dette alt helsepersonell, eller er vi nok en gang diskriminert sammen med jordmor? Vi godtar ikke dette lenger, og selv om vi er en meget liten gruppe i Norge som velger hjemmefødsel, så bør forholdene legges mer til rette for dette, og jordmor få de rettigheter og den lønn hun fortjener. Vi som har født hjemme er meget takknemlig for dette tilbudet, og skulle det forsvinne, noe som det nå står i fare for, pga lave og for få takster og ingen kjøregodtgjørelser, så vil mange av oss ikke lenger ha et tilbud om hjemmefødsel. Noen vil da kanskje velge å føde alene, eller velge og ikke få flere barn. Enkelte som ønsker hjemmefødsel har også opplevd overgrep, seksuelle, eller voldelige på andre måter. Noen har også opplevd situasjoner, ved tidligere fødsler på sykehus, som overgrep. De velger da hjemmefødsel med kjent jordmor, mindre inngrep, ro, forutsigbarhet og trygghet i kjente omgivelser Jeg har selv født hjemme, og jeg ville blitt fryktelig skuffet og fortvilet om dette tilbudet ikke fantes for meg, fordi det var liten velvilje til å øke takster for jordmødre, og mangel på skyssgodtgjørelse for denne yrkesgruppen spesielt. Det jeg ikke forstår er at diskriminering mot fødende og deres ønsker, blir akseptert, og at det offentlige ikke er interessert i å forandre lovverket slik at de som ønsker hjemmefødsel blir likestilt med andre fødende. Stortingsmeldinger har ofte mange fine ord, og lovnader, men de fungerer svært dårlig uten oppfølging og tilrettelegging av disse lovnadene. Hjemmefødsel står ofte nevnt som et tilbud som skal være tilgjengelig og likestilt for alle friske gravide. Slik er det ikke pr i dag. Vi er kanskje ikke mange som ønsker hjemmefødsler, men vi er en del av helse-Norge og har også rettigheter, og det må dere snart forstå. Det er en viktig tjeneste hjemmejordmødrene tilbyr, for de få hundre som ønsker å føde hjemme hvert år, og som ser på dette som en rett i et fritt og demokratisk land. Jeg håper det kan bli fortgang i denne prosessen, og jeg ber om at hjemmefødende og jordmødre nå snart blir hørt. Ellers er det for sent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401320-brev-fr%C3%A5-ei-heimef%C3%B8dande-send-vidare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessegull Skrevet 5. oktober 2010 #2 Del Skrevet 5. oktober 2010 Syntes det er fantastisk at du er så motivert å gjør en strålende jobb! Hvis det hadde vært mer tydligere informasjon og at tilbudet hadde blitt bedre ville nok hjemmefødsler økt drastisk. Jeg har veldig lyst til å være med å hjelpe det lille jeg kan. Jeg er ikke så god til formuleringer og slik, så er det sånn at vi kan bruke dette brevet og sende videre til helsedirekotratet, nav +++ ? Eller skal vi skrivet eget brev? Hadde vært fryketlig fint om å kunne brukt dette som en mal og at flere kunne godkjent og skrivet under også sendt det til de forskjellige stedene med mange underskrifter. Har vært med på flere slike kampanjer for å få både komunen og staten til å få opp øyene.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401320-brev-fr%C3%A5-ei-heimef%C3%B8dande-send-vidare/#findComment-142402001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hei prinsessgull. Det er jordmora mi som har bedt meg om å sende vidare så ideen er å bruke dette brevet. Eg har skrive til dnj, helsedirektoratet og helse og omsorgsdep der eg først har presentert meg og min situasjon og så lagt ved dette brevet og brev frå jm. Underskriftskampanje kunne ha vore greit det, men trengst meir organisering,. Dessutan trur eg det blir større press når alle sender personleg - dei er forplikta til å svare så lenge ein legg ved postadressa. Eg fekk forøvrig langt svar frå ledaren av dnj (skal legge ut seiare). Veldig bra at vi blir høyrt og dersom dei ser at det er eit stort behov er det dei som har størst påverknadskraft ovenfor myndighetene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401320-brev-fr%C3%A5-ei-heimef%C3%B8dande-send-vidare/#findComment-142405158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessegull Skrevet 6. oktober 2010 #4 Del Skrevet 6. oktober 2010 Ja det synetes jeg var en lur idee. at jeg først kan presentere meg og min situasjon og dermed legge til dette brevet. Leste svaret fra dnj og har svart deg Jeg må igjen si fantastisk arbeid det du gjør. En person kan forandre verden vettu.. Så jeg henger meg på å skriver brevet. Forsett det gode arbeid! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401320-brev-fr%C3%A5-ei-heimef%C3%B8dande-send-vidare/#findComment-142405345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 6. oktober 2010 #5 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hei! Så deilig at noen faktisk gjør noe! Det er så lett å bare tenke at det nytter jo ikke hva JEG gjør, hvis ingen andre gjør noe! Så jeg kaster meg på trenden jeg også, og sender et brev til de adressene du nevnte i den andre tråden! Så er vi iallefall tre stykker - du, Prinsessegull og jeg! Håper flere også henger seg på! Jeg er så heldig å bo relativt sentralt, men det er jammen ikke mange hjemmejordmødre her av den grunn! Ære være til damene på Mamastork som tar sånne oppdrag! Håper de holder ut lenge! Ser også problemene med de ekstra kostnadene en får ved en hjemmefødsel. Det går greit for oss, men mange har ikke råd til å betale flere tusen kroner for å få føde hjemme i stedet for å reise på sykehus. Det burde det absolutt blitt gjort noe med! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401320-brev-fr%C3%A5-ei-heimef%C3%B8dande-send-vidare/#findComment-142405515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 6. oktober 2010 Supert prinsessegull og Tulla med to små! Det er viktig å skrike ut! Håper alle som les her tar seg bryet med å sende vidare, kostar ingenting å sende ein epost! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401320-brev-fr%C3%A5-ei-heimef%C3%B8dande-send-vidare/#findComment-142405595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå