Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 5. oktober 2010 #1 Del Skrevet 5. oktober 2010 Utdrag frå eit brev til helsenoreg: "Men når det gjelder takster for jordmor så har svært lite forandret seg, i alle fall her i Norge. Dette er noe som Helseøkonomiforvaltningen, Helsedirektoratet, NAV,DNJ m.fl., er fullt klar over, men som de er svært lite villig til å jobbe med, eller bruke krefter på. Ja, vi er en liten gruppe, og de fødende som har et sterkt ønske om jordmor og trygghet ved en hjemmefødsel, er en liten gruppe. Men bør ikke også ”minoriteter” bli hørt og tatt på alvor? Blir ikke minoriteter i dag sett på som verdige og viktige i mange sammenhenger? Flere av de som ønsker hjemmefødsel har også opplevd overgrep, seksuelle, eller voldelige på andre måter. Noen har også opplevd tidligere fødsler på sykehus som overgrep. Slik situasjonen er i dag, med meget lave takster for jordmor, og for få takster, så kan ikke vi som tilbyr disse tjenestene leve med dette stort lenger. Da vil dette tilbudet forsvinne, og for mange vil dette være katastrofalt. Jeg har selv født hjemme, og jeg ville blitt fryktelig skuffet og fortvilet om dette tilbudet ikke fantes for meg fordi det var liten velvilje til å øke takster for jordmødre. Det jeg ikke forstår er at ikke dere ser at dette er en ren diskriminering mot jordmor yrket, og i neste rekke mot oss som ønsker å tilby denne tjenesten, og sist men ikke minst, mot de gravide som ønsker en hjemmefødsel av ulik årsak. Til slutt hadde jeg brukt minimum 6 dager( lange dager!) på graviditet, fødsel, og barseltid, med en brutto inntekt på ca 8000,- kr. I tillegg hadde jeg nå kjøreutgifter på nesten 4000,- kr. Hjemmefødselen var en fin opplevelse for kvinnen, og hele familien. Det har gitt dem alle noe spesielt, og kvinnen slapp lang reisevei med veer, bomturer til sykehuset, adskillelse fra de 3 andre barna osv,osv. Familien var svært fornøyd, og ville absolutt ha hjemmefødsel igjen om det ble flere barn. Dessverre må jeg nok om dette skjer, takke nei, og si som det er at jeg ikke får dekket reise/kjøring, så dersom de ikke kan dekke dette selv, så er hjemmefødsel en saga blott! Det står mange steder i forskrifter og regelverk at det skal være et tilbud om hjemmefødsel til gravide som ønsker dette, men når regelverket i neste setning motarbeider dette, da kan man lure hvor mye man legger i det, og hvem som har utarbeidet slike lovverk. Jeg mener det er høyst diskriminerende at det ikke legges til rette økonomisk for de som ønsker hjemmefødsel, og for oss som jobber med det. Det betales ut millioner av skattebetalernes kroner hvert år til fastlegeordningen, mens for jordmødre er det snakk om ”småpenger” i forhold, men allikevel blir vi ikke prioritert, men heller diskriminert. Det er på tide dere tar dette på alvor, og ikke godtar dette for oss som yrkesgruppe, og som kvinner, og fødende." Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401298-brev-fr%C3%A5-ei-heimejordmor-bli-med-%C3%A5-gjer-noko/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 5. oktober 2010 Den norske jordmorforeninga har ikkje dette som prioritert sak. Dette meiner eg (og sjølvsagt jm som har skrive brevet) er heilt feil då denne lille gruppa av medlemsmassen gjer ein slik viktig jobb. Skriv epost og mas! Forlang at dei skal jobbe med saka! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142401298-brev-fr%C3%A5-ei-heimejordmor-bli-med-%C3%A5-gjer-noko/#findComment-142401430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå