Gå til innhold

Redd for det første legebesøket!! :(

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut i går at jeg er gravid og helt i hundre!:D

Men jeg er så redd for det første legebesøke at jeg ikke tør å bestille time engang.

Sist jeg var hos han, var han så dømmende(for å gjøre lang historie kort, så mistet jeg TR pga ett brudd med sambo og trodde jeg var gravid. Noe jeg ikke var) og begynte å gi meg preken. Enda jeg er 21, noe som ja er ungt, men jeg er jo ikke fjorten!

Noen som kan fortelle meg hva som skjer aller første legebesøk? Kanskje det hjelper litt å vite mer hva man møter.

BF skal heldigvis støtte meg og bli med.

Fortsetter under...

Dettesal nok gå bra skal du se :)

De som skjer er at han beregner ut når du skal ha termin. Han henviser deg til ordinær ul. Du må ta en del blødprøver og levere inn urinprøve. Han måler blodtrykket ditt og du blir veid. Også fyller han ut helsekortet for gravide til deg og du får en del brosjyrer og kanskje en bok om graviditet og fødsel.

Er ikke noe å grue seg for.

Klemmer fra meg :)

Dettesal nok gå bra skal du se :)

De som skjer er at han beregner ut når du skal ha termin. Han henviser deg til ordinær ul. Du må ta en del blødprøver og levere inn urinprøve. Han måler blodtrykket ditt og du blir veid. Også fyller han ut helsekortet for gravide til deg og du får en del brosjyrer og kanskje en bok om graviditet og fødsel.

Er ikke noe å grue seg for.

Klemmer fra meg :)

Første legebesøk er heldigvis ikke noe å grue seg til:-)

Du må ta med deg urinprøve. Og så blir det tatt blodprøve og de veier deg.

Sammen med legen har du en samtale for å finne termin, sykdommer i familien, røyke/drikke-vaner, vitaminer o.l.

Det høres ut som legen din ikke er helt den riktige for deg...

Kanskje du burde vurdere å bytte fastlege?

Det skal jo være en god opplevelse å være gravid, og man skal ikke behøve å grue seg for å dra til legen.

Når man er gravid, så kan man forresten velge om man vil gå til både lege og jordmor, eller kun en av delene. Tror det blir anbefalt en kominasjon.

Ja, jeg vurderer det virkelig. Greia er at alle jeg søker meg til er fulle og da hjelper det ikke stort. Nei, man skal jo virkelig ikke behøve å grue seg til legen! Og nøle med å bestille time.

Tusen takk for hjelpen, jeg blir litt tryggere når jeg hører at det ikke er bare meg som tenker sånn!

Annonse

Jeg har i alle mine 5 svangerskap gått kun til jordmor,-det er jo også en mulighet:) Har en fastlege jeg ikke kjenner noe særlig, og som jeg liksom synes det er greit å bruke ved vondt i halsen og sånt..hehe...

Ikke væ redd for det :) Jeg var 19 første gang jeg ble gravid, og legen min var veldig støttende, og det var aldri et ord om at jeg var ung eller noe sånn. Nå er jeg gravid igjen, er 22 nå, og legen var fortsatt like hyggelig.

Siden du utifra det jeg forstår er førstegangs, kan det vel hende han tar en GU, men jeg er ikke sikker på om de gjør det lenger i det hele tatt. Ellers er det mye snakk, om hva du skal holde deg unna og sånne ting.

Og husk å ta md urinprøve.

Også tar de blodprøver for å sjekke at du ikke har HIV og sånne ting, de fleste plasser måler de blodprosenten og jernlagre.

Lykke til, ingenting å grue seg for :)

Tusen takk Lille^troll + spire ! Er veldig betryggende å høre.

Føler at jeg må være litt forberedt på det fysiske, så jeg kan passe på å føle meg sterk på det psykiske.. huff, at det skal være sånn a gett!

Det løser seg sikkert, håper han tar vare på meg. Jeg må bare ha troa!

Skjønner veldig godt hva du mener! Ta kontakt med jordmor,da vel? Om du liker bedre å gå dit, så kan du bare gå dit istedet. Det bestemmer du selv:) Om du skulle trenge lege til noe, er det jo bare å bestille time. Lykke til!!

Hei! Jeg var 19 da jeg skulle på mitt første legebesøk, og jeg grudde meg masse på disse dømmende ordene som jeg nærmest forventet kom til å komme. Men da jeg kom dit kom jeg til en turnuslege (anbefaler egentlig de i og med at de er svært så nøye på alt de gjør da de er i utdannelse) og hun var kjempetrivelig. Jeg sa klart i fra at barnet er ønsket og at jeg kom på legebesøk for å gjøre det man skal gjøre :-)

Hun sa gratulere (gjorde jo meg kry som en hane) og fortalte litt om svangerskapet osv (var selv klar over ALT, men greit å høre det en ekstra gang). Beregnet terminen og jeg forklarte henne situasjonen med at jeg hadde mistet før, og hun sendte henvisning til sykehuset som tok meg inn etter 2 uker med ultralyd for å sikre seg at alt var i skjønneste orden.

Ikke vær redd for besøket. Dersom legen oppfører seg dårlig og behandler deg ufint kan du gjøre han oppmerksom på at dette var uprofesjonelt og at dette er noe du ikke finner deg i, og evnt gå. Men mest sannsynlig er de greie:-)

Denne gangen kommer jeg nok også til å bruke en ny lege (helst turnuslege) da de ikke har opplevd så mange svangerskapskontroller slik som fastlegen min har:-) Men det er vel bare slik jeg er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...