Gå til innhold

liten baby

RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ul igår. Babyen har hele tiden hatt normal vekst. Men på 1 mnd nå, har babyen slakket av, og har endt opp med et vekstavvik på 19%

skal derfor tilbake på UL igjen neste mandag igjen.

Er litt redd jeg.

Forige barnet mitt ble født 4 uker for tidlig, med et vakstavvik på hele

40 %!!!!!

Jeg hadde virkelig håpet alt skulle gå greit denne gangen :(

Er 31 + 3 idag forresten

Videoannonse
Annonse
Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

hvor stor var baby i dag da? jeg har også fått beskjed om liten baby, men vet ikke % avvik..

Skrevet

hun var 1340 gram.

Men de fant ingen grunn for at hun er så liten. Var inne på doppler og målet blodgjennomstrømmingen der den kan måles, og alt så greit ut der.

Hvor stor var din da?

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

jeg var på måling i uke 30, og ble målt til 1200 gram.. i uke 31+2 ble hun målt til 1350 gram (men det er et "uoffisielt" mål...)

kjenner jeg er dårlig av bekymring.... store søster var helt "normal" ved fødsel..

skal du tilbake på flere målinger?

Skrevet

skal på måling igjen nå på mandag.

Blir sikkert målinger hver uke nå, fram til hun blir født.

31 + 2, er akkurat samme tid som lille babyen min ble målt til 1340 gram det. Så da er de ganske så like små da.

bekymrer meg også veldig, og er ikke spesielt flink til å uttrykke sånt til lege. Men jeg har tenkt å være flink denne gangen, og si at det plager meg, og at jeg stresser veldig med det.

Storebroren ble født i uke 36, og hadde et vekstaavik på - 40 %,

(var 1720 g) Og han har svelgmekanismevansker og er spisevegrer pga det. Men det begynner å bli bedre nå da.

Håper ikke tuppa her, skal måtte slite med det samme når hun blir født!

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

håper de legger på seg mye begge to fremover.... de vokser jo i rykk og napp?? jeg lever i hvertfall i håpet at hun tar seg oppover.... jeg har grått mye hos legen jeg... sikker på at de omtaler meg som hun hysteriske på haukeland....

jeg skal på måling neste fredag... veeeeldig lenge til syns jeg...

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

men jeg kan ikke helt forstå at disse målene er så små jeg da..... egentlig... er jo bare snakk om 200 (300) gram i avvik...??? men får vel tro på de når de sier det....

Skrevet

grunnen til at de er redde er vel for at vekstavviket kommer så brått kanskje?

de er kanskje redde for at vekstaaviket skal øke fram mot fødselen?

Jeg vet ikke??

har de tatt doppler av deg da?

altså målt blodgjennomstrømminga til morkaka og i navlestrengen osv?

Det har de gjort til meg, og alle målingene der er greie.

Så målte de blodtrykket til babyen også, og det var også bra.

legen sa at hvis babyen ikke har det bra i magen, så vil den kompensere med å øke blodtrykket. Så når det og alle andre målinger var bra, så var det ihvertfall et tegn på at babyen har det bra og er frisk.

han sa også at babyen kanskje bare var liten fordi hun bare ER mindre enn andre. at hun er som hun skal være, men at de likevel vil følge veldig godt med.

Nå stoler jeg veldig på legen min da. For pga at jeg har hatt 2 tidligere svangerskap som har blitt avbrutt tidlig pga alvorlige komplikasjoner, så går jeg fast til ovelegen på svangerskapspoliklinikken på St.olav i Trondheim. Og alle sier at jeg er kjempeheldig som går til ham. for han er veldig flink, og grundig og passer veldig godt på pasientene sine.

Jeg synes også at han er veldig snill og hyggeliog. så jeg føler meg godt ivaretatt. Og det er jo godt.

men man blir jo litt bekymret like vel.

Kanskje babyene våre bare er små mht gjennomsnittet, men at de er perfekte ihht segselv?! ;)

Skrevet

Huff - neste fredag var lenge å vente ja. men da er de kanskje ikke sånn kjempebekymra heller da? Skal vi velge å ta det som et godt tegn??

Ikke bry deg om hva andre tenker du. Dersom noen synes du virker hysterisk, så får de bare mene det! ;))

Heller mase 50 ganger for mye, enn 1 for lite! :)

Vi får håpe de legger på seg framover da.

Spurte legen om det var noe konkret vi kunne gjøre jeg da. Tøysa litt med at jeg har hølrt at de som har svangerskapsdiabetes får store barn, og spurte om ikke jeg kunne satse på å hive innpå mest mulig brus, snacks og kaker! :)

hehehhe- han lo godt da! :)

Så hvis hun ikke har lagt på seg til neste gang, får jeg vel foreslå veksthormoner eller steroider :-O hehehheheh :-D

Huff - jeg mener det ikke altså. bare greit å holde humøret oppe med litt på-kanten-humor! :)

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

skal til min jordmor og lege i mellom tiden... så håper de kan berolige meg litt på veien... jeg mistenker litt at terminen min kan være litt feil og jeg da... for det var litt frem og tilbake når den ble satt... babyen er nok sikkert liten uansett, men hvis terminen er 4-5 dager feil, så vil jo det utgjøre litt når det er snakk om gram??

de er flinke på haukeland og, men man får litt følelsen av å være i veien noen ganger... sist jeg var der tok legen seg endelig tid til å snakke litt med meg..., og da følte jeg meg med ett bedre... de andre gangene har jeg gått ut med flere spørsmål enn når jeg kom føles det som...

har veldig lyst å ringe og spørre om det med terminen...., men tviler vel på at jeg får snakke med lege på tlf....

Skrevet

Kjenner så godt igjen den følelsen av at legen bare vil bli ferdig med en og få en ut av kontoret! Har det ikke sånn nå da, men hadde det sånn med fastlegen min. Det skkal jo ikke være sånn. Da håper jeg du har en JM som har tid til deg!

I mitt forige svangerskap hadde jeg en JM som jeg ALLTID måtte vente leeeenge på. Hun var alltid 1-2 timer forsinket.

MEN hun hadde også alltid veeeeldig god tid til alle sine. Derfor var det verdt ventinga! :)

Desverre har hun sluttet :(

dersom terminen din skal forskyves en liten uke, vil jeg tro at det kan ha mye å si ja, men jeg vet det ikke altså.

Håper du blir beroliget. Og håper de følger deg opp med undersøkelser som vil vise om babyen har det bra eller ikke. Men det vil jeg tro de gjør også.

Åh - du må holde meg oppdatert om hvordan dette går.

Kjenner at det hjelper litt å ha funnet noen som går igjennom det samme som en selv.

Skal holde deg informert om hva de sier til meg på mandag også.

sender deg en klem jeg :)

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

jordmoren min ba meg gå sist faktisk! fordi at ellers så "blir jeg så forsinket".. det var veldig hyggelig... jeg håper at babyen her legger på seg godt fremover..., og at hun følger kurven sin... de vokser jo litt i omganger? og kanskje de 3-4 dagene kan ha litt å si ihvertfall....

nei vi får håpe at babyenen våre skyter i været nå...., så vi slipper ¨å tenke så mye på det...

masse lykke til på mandag! skal krysse fingre;)

Klem tilbake!

Skrevet

r på sykehuset igår. Skal tilbake førstkommende mandag.

De estimerte ikke veksten denne gang. Gl sa det ikke var noen vits i å måle vekst mindre enn hver 14 dag. men de tok doppler, og alt så bra ut.

JM sa at dersom babyen har samme vekstaavik som sist, på neste måling, så er det ikke noe å bekymre seg for. Da betyr det bare at babyen SKAL være liten :)

Så nå går jeg fortsatt og er spent. Men er litt roligere nå da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...