Gå til innhold

I dag begynner utredningen for endo..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har time hos gynokologen kl.10 og jeg gruer meg fælt! Samtidig som jeg er veldig ivrig etter å finne utav dette. Vet jo ikke hvor mye hun kan se, eller finne utav. Er nok på sykehuset de gjør det.

Tenker også på om jeg vil bli henvist videre dit og evt hvor lang tid det tar å få komme inn. Føler alt dreier seg om å vente..sukk..

Men i dag skjer det ihvertfall noe. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til! Eller, nå er du vel ferdig. Hvordan gikk det? Hva skjer videre?

Skrevet

Ja nå er jeg ferdig. :)

Gikk jo bra da. Hun kunne ikke finne noe som kunne tyde på at jeg har endo. Alt var som det skulle der nede. Tok ph-test bare for å sjekke miljøet. :-/ Men hun ville likevel sende brev til Haugesund og høre om jeg burde utredes videre eller ikke. Da vil de kontakte meg visst det blir aktuelt.

Ellers anbefalte hun at vi satte igang med ivf igjen. Vokser ganske seint det pengetreet vårt da..;-) ..så vet ikke når det passer enda. Snart jul og alt.

Hintet til mamma om å låne litt, men hun liker ikke å høre om det ivf greiene. Begynner bare å snakke om været og andre ting. Ganske sårende, men det er jo ikke hennes problem dette da.

Men nå er det bare å vente og se om jeg hører noe fra haugesund. Kunne ta en mnds tid.

Skrevet

Hei

endo ser man jo ikke på ultralyd, kun via kikkhulls operasjon ser man om og hvor man har endo.

Hvis du skal utredes for endo, antar jeg du har symptomer på det?

Skrevet

Hun snakket om typiske tegn på endo når hun trykte her og der. Mente det skulle gjøre vondt om jeg hadde det.

Grunnen til at ej vil utredes er pga SINNSYKE menssmerter og at jeg ikke blir gravid.

Hun sa også at OM jeg hadde endo så var det ikke så mye å gjøre med det uansett. Muligens noe hormonkur for å dempe det, men da kunne jeg ikke bli gravid under beh.. Sånn alt i alt så var det så store sjanser for at det ville ende i ivf uansett, så det var like greit å bare gjøre det.

Hun har muligens rett. Det er jo ikke sikkert jeg har endo, bare kraftige menssmerter, og det kan sikkert finnes tusen grunner for at vi ikke får barn.

Homeopaten min mener hun kjenner typiske tegn på endo når hun gir meg fotsoneterapi, men hun vil helst ha det bekreftet/avkreftet av fagfolk. Veldig forsiktig med å påstå noe.

Folk sier så mye forskjellig at jeg blir helt forvirret. :-)

Skrevet

Æsj! De ringte fra Haugesund i går, men jeg fikk ikke snakket med dem, for på jobb er det ikke lov å gå med tlf på. :-( Prøvde å ringe opp igjen kl 16, men da var det ingen som svarte.

Ble jo veldig nysgjerrig da.. Men tenker at det er nok for å si at det ikke blir noen utredning, ellers hadde de vel sendt brev med oppsatt time..Eller?

Skrevet

Hei på deg tregosten:-)!

Er innom her i blant for å titte etter deg, føler sånn med deg og den tunge veien du har hatt og ennå forsåvidt har.

Som andre over her skrev, kan ikke gynekologen bekrefte eller avkrefte om du har endo, det er riktig at du må gjennom en kikkhullsoperasjon for å finne ut av dette.

Noen ganger kan man ha så små endoflekker at det kun ses under operasjon. Men selv små flekker kan gjøre graviditet vanskelig og gi deg smertefulle mensendager.

Selv har jeg pittelitt endo visstnok. Da jeg var til utredning for vår barnløshet, ville riksen ta en kikkhullsoperasjon på meg i alle fall. Selv om endo som oftest kommer tilbake, litt etter litt, gir det likevel håp den første perioden etter et inngrep og det er en god del som blir naturlig gravide etterpå. Andre er ikke like heldig og må likevel gjennom ivf men dog.

Jeg tok i alle fall lapraskopi i februar i år og hadde kun en mensen før det plutselig sa pang etter 2 års prøving!

Så hos meg vil jeg si at den operasjonen i alle fall ikke reduserte mulighetene mine, for her blir det desemberbarn:-)

Vet jo ikke hvor i løypa du er, men hva sier sykehuset da? Du som har prøvd så lenge og også har tegn som kan tyde på endo burde da kunne få tilbud om en operasjon!!! Her ville jeg presset litt på var jeg deg altså. Syns det er veldig rart at ingen har utredet deg for dette før. Skader uansett ikke å prøve det og se om det får noe å si for din del eller om de finner noe i livmoren din som kan gjøre en graviditet vanskelig.

Ikke gi deg på det, for da kan jo du og mannen din prøve iherdig igjen noen måneder mens dere evt sparer opp penger til et ivf - om det kommer til det?

Lykke, lykke til!!!

Og mas på leger, gynekologen (som kan sende henvisning til sykehuset) og eventuelt sykehuset selv.

Klem

Skrevet

Hei! :-) Så koselig da! :-) Håper på under her også.

Sykehuset prøver nok å ringe meg igjen i morgen. Visst ikke så ringer jeg selv. :)

Jeg klarer ikke å bare sitte å ikke gjøre noe. Må hele tiden gjøre noe som gir oss håp. Homeopaten går jeg til fortsatt. Har bestilt progesta care krem som jeg skal ta ved neste eggløsning. :) Så er jeg hos henne og får nåler noen dager før.

Ivf er vi innstilte på. Om ingenting skjer så håper jeg vi kan få det til over nyttår.

Skrevet

Hei.

Hadde ingen symptomer på endo , men hadde det likevel.

Ble gravid 4 mnd etter kikkehulloperasjon etter å ha forsøkt å bli gravide i 18 mnd.

Lykke til:)

Skrevet

Hei Smiley! :-)

Så godt å høre! Blir kjempeglad hver gang jeg leser sånne innlegg! :-D

Blir så opptimistisk.

Hvorfor fikk du en sånn operasjon visst du ikke hadde noen symptomer? Hadde vært fint med noen gode argumenter å slenge etter sykehuset/legene. ;-) De klarer alltid å snakke meg rundt, og etterpå angrer jeg på at jeg ikke holdt på mitt.. he he. Min egen feil det da. Må bli forbanna rett før samtalen, da går det bedre. ;-D

Skrevet

Jeg fikk lap som et ledd for å muligens finne ut hvorfor vi ikke ble gravide. Var ikke noe jeg ba om selv heller faktisk, men riksen som sa de ønsket det.

Hvis du har prøvd og prøvd i årevis(?) kan jeg ikke fatte at det skulle være et vanskelig ønske å innvilge.

Bli sint!!

Skrevet

Hei igjen bjørnemora mi! :)

Joda, jeg ble sint. Men ringte de? Nix! Ringte selv et par ganger, men fikk ikke svar. Tenker at da kunne det ikke være så viktig.. Muligens ute etter et middagstips eller noe..;)

Hos meg har det ikke vært snakk om å prøve å finne ut noe som helst. Har kun hatt en "obligatorisk" gyn.undersøkelse og en samtale på sykehuset før oppstart. Fikk vite at vi var uforklarlig barnløse idet vi skulle reise oss og gå.

Så da var det rett på sprøyter og den biten.

De tjener ganske mye penger på å gi forsøk vet du, så mulig det ligger noe der.....

Skrevet

Ringte sykehuset igjen i dag. (utålmodig). De visste ingenting om at noen hadde prøvd å ringe meg...?!? De skulle ringe meg opp igjen visst de fant utav det. Låg ingen beskjed eller noe sa de.

Kanskje en som ringte feil..? Ikke godt å si.

Uansett så har panikken og desperasjonen tatt meg i dag.. Hvorfor får jeg ikke barn? Vil vite det nå!

Skulle aldri tatt fridager.. Da begynner hodet mitt å jobbe på spreng. Tenker og tenker.. Klarer ikke spise, eller gjøre noe fornuftig. Sitter bare på nettet og leter etter mulige løsninger. Psyko!

Skrevet

Hvilket sykehus er dette da??

Finnes det alternativer? Til sykehus altså? Det burde da kunne være mer optimalt om det satt på naturlig måte. Prøve det et halvårs tid før eventuelt ivf.

Syns det er forferdelig hvordan du har blitt behandlet rundt dette og syns det er veldig merkelig at du etter så lang tid aldri har fått tilbud om lap. Har du fått utført sånn røntgen av eggstokker da i det minste?

Nei kontakt fastlegen din og be om henvisning til annet sykehus så du kan få bedre hjelp og tilbakemeldinger der. Dette er for dårlig!!!

Skjønner du tenker og grubler fælt og det kan ikke være mye moro å gå sånn.

Men jeg ville i alle fall snakket med gynekologen og hørt om vedkommende kunne sendt en henvisning til et annet sykehus så du kan få utført en lap.

Gjør det, og bli sint - ikke redd!!

Barn SKAL du få deg, du er bare uheldig på veien, sant???!!!!

Stå på!

Klem fra meg

Skrevet

Dette er sykehuset i Haugesund. Har tatt røntgen av alt der nede, sånn vanlig, hos gynokolog. På sykehuset har de kun tatt ut egg og satt inn igjen.

Dette er jo det nærmeste sykehuset så er derfor veldig greit å bruke det. Går egentlig bare å venter på at det skal dumpe et brev fra dem i postkassen.

Homeopaten min er ihvertfall veldig støttende på alle måter. Hun er helt fantastik! Og hun er ærlig. Blir ikke lurt av henne, det er jeg helt sikker på. :)

Men hvordan er det med deg om dagen da? :-)

Skrevet

Syns nå det er rart at du ikke har blitt videre utredet jeg da men....

Skal ikke nægge mer om det, men prøv å få et klart svar på hvorfor det aldri har blitt utført en lap på deg?!

Godt du har en fin homeopat i alle fall:-)!!

Med meg går det bedre psykisk, du kan i grunn lese innlegget mitt på gravide slitere, så ser du vel i bunn og grunn hvordan et svangerskap kan være........tro det eller ei, men det er ikke nødvendigvis bare lykke det heller.

Selv om jeg er veldig takknemlig likevel!!

Skrevet

Skal si du har hatt/har å stri med!! Du må jo være veldig sliten av all den bekymringen. Synes ikke du burde være så mye alene når du svimer av sånn...:-/ Men er vel lettere sagt enn gjort. Godt det bare er et par mndr. igjen, så er jenta di ute. :-) Tenk, så koselig jula vil bli.. med et lite nurk.. sukk..:-)

Skrevet

Hei igjen:-)

Har du fått mer svar?

Eller er det lite nytt?

:-)

Skrevet

Hei! :-)

Nei, helt stille her. Får bare vente. :-(

Tar jo denne homo-medisinen min og håper på det beste imens. :-)

Kjenner etter nå vet du sånn rett etter eggløsning... Kjenner ting, men har gjort det så mange ganger før uten at det er noe. Men likevel er det noe spenning.. :-)

Øver meg på å slappe av og kose meg i mellomtiden. Hatt en alle tiders helg, bare meg og mannen. :-D

Skrevet

Så bra at du har hatt en fin helg med mannen din!! Sånt hjelper alltid:-)

Så tøff du er som er så positiv og sterk. Skjønner det går opp og ned, men likevel. Imponerende er det i alle fall.

Håper inderlig det er deres tur neste gang og at disse medisinene gjør det de skal for deg. Det unner jeg deg så veldig.

Ta nå vare på deg selv, jeg kommer innom her og titter etter deg med jevne mlmrom!!

Og ikke glem å spørre eller mase. Sant?!?

Skrevet

Takk! så snill du er!! :-)

En berg og dalbane dette her ja. :)

Fikk tlf fra gynokologen i dag. Jeg hadde visst litt bakterier i "kjelleren", men ikke noe voldsomt. Kunne muligens kanskje ha noe med at jeg ikke ble gravid, men ikke så veldig sannsynlig. Skulle sende meg resept på ett eller annet som jeg kunne ta visst jeg ville. Om vi skulle ha ivf igjen så anbefalte hun meg å ta en sånn kur 1mnd. før oppstart.

Men akkurat nå var det opp til meg selv hva jeg ville, siden jeg ikke er plaget med noe lukt og sånn...

Så sånn er det. :-)

Holder du deg oppreist nå eller driver du å svimer av ennå?

Skal stikke innom på GS og oppdatere meg litt..;-)

Klem!!

Skrevet

I dag fikk jeg brev fra Haugesund.. Skal ta laparoskopi 3. februar. God tid til å grue meg. :-)

Skrevet

Godt å høre! Ingenting å grue seg for.;)

Skrevet

SÅ BRA!!!!!!!

Endelig skjer det noe og du få en grundig undersøkelse og kan finne ut om det er noe som hindrer graviditet hos deg eller du får deg en grundig rens der inne ;-)

Det er absolutt ingenting ¨grue seg for, det lover jeg deg. Litt ubehag og noe luftsmerter i skuldrene. Men ingenting verre!

Du er ut og inn samme dag og er sykemeldt under en uke.

Dette var kjempenyheter søte du, grattis!!!!!!

:-D

Skrevet

takk takk! :-)

Kan jeg ta bussen hjem, eller bør jeg ha sjåfør? Vet jo ikke helt hvordan formen er etterpå.. I brevet står det at jeg ikke bør være alene de 24 timene etter inngrepet. Blir jo nervøs av å lese sånt! :-/

Blir man kvalm og uvel etterpå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...