Gå til innhold

Noen som har greie på dette med mellomnavn og fornavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå en nesten 5 mnd gammel datter som jeg døpte med et fornavn og mellomnavn(?). Men så kommer min mor og sier at det er helt ut med mellomnavn og at jeg som har et lignende navn som min datter har kun fornavn og ingen mellomnavn.

Fikk brev fra skatteetaten om navnevalg. De vil vite om jeg skal ha mellomnavn til datteren min.

Hva gjør jeg? Fornavn og mellomnavn, eller bare fornavn selv om det faktisk er to navn?

Hva er fordelene/ulempene?

Skrevet

Hun har kun et etternavn forresten.

Skrevet

Spør du om du skal ha bindestrek mellom navnene eller ikke?? Altså dobbeltnavn istedenfor mellomnavn?

Har ikke hørt at mellomnavn er "ut" (går det virkelig an å bry seg om det isåfall??), men det er kanskje unødvendig med mellomnavn hvis man ikke tenker å bruke alle navnene...?

Velg selv =)

Skrevet

Vet ikke helt hva du prøver å forklare, men virker som det er et navn du vurderer som både fornavn og mellomnavn? I såfall vil det navnet alltid være et fornavn, det kan ikke brukes som mellomnavn for et mellomnavn kan ikke være fornavn, det skal være et etternavn. Man kan altså ikke hete f.eks. Ann som fornavn og Elise som mellomnavn, begge disse må da være fornavn. Mellomnavn brukes i hovedsak når foreldre har ulike etternavn og begge ønsker at barnet skal hete det samme. Siden man imidlertid kun kan ha ett etternavn må det andre da være et mellomnavn. Man kan altså ikke hete Bøe Henriksen som etternavn. Da er det Henriksen som er etternavnet og Bøe som er mellomnavnet. Alternativt kan man ha bindestrek mellom hvis man absolutt vil ha begge som etternavn.

Så Ann Elise Henriksen har to fornavn, ingen mellomnavn og ett etternavn, mens Ann Elise Bøe Henriksen har to fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn.

Siden du har fått brev fra skatteetaten betyr det da at du har skrevet et feil navn som mellomnavn, for det skulle stått under fornavn. Du kan ikke endre på dette, hvis du vil ha begge navnene med må begge være fornavn.

Skrevet

Mellomnavn er kun dersom du vil at babyen skal ha ditt etternavn, men ikke bruke det til daglig fordi hun skal ha farens etternavn (eller motsatt selvsagt)

Dersom du har to fornavn til barnet ditt, har hun to fornavn! Enkelt og greit :-)

Slik er det definert fra offentlige myndigheter.

Skrevet

De har forandret på dette iløpet av årene...

Jeg har susanne som mellom navn , står klart og tydelig i dåpsattest osv...

2 av barna mine har to fornavn.

Vil man bruke bare et av dem til daglig , skal det visst strekes under det navnet man vil bruke til daglig.

Nå kan man jo også ha 2 etternavn med bindestrek mellom , dette kunne man heller ikke tidligere.

Prøvde og få det til med hun eldste men fikk det ikke igjennom....

Skrevet

Takk for svar dere:)

Jeg hørte mamma sa noe om etternavn til mellomvan. Hun har selv Johansen som mellomnavn og to fornavn, og liker ikke mellomnavnet. Tungvindt mener hun.

Jeg vil ikke ha bindestrek mellom de to (for)navnene til datteren min, og hun har kun et etternavn, så det gjorde det jo enkelt nå:)

Skrevet

Det høres rart ut, og må da være en feil fra skattemyndighetenes side. Med unntak av en endring i 2003 hvor man begynte å tillate mer uvanlige navn har ikke navneloven vært endret siden 1964 (og da var det heller ikke lov til å ta annet enn slektsnavn som mellomnavn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...