Gå til innhold

Snart 6 mnd og nå har leggingen/natta blitt ufattelig mareritt,hjeeeeeeeeeelp :( :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer.. På 5 mnd kontroll anbefaltet de å begynne å gi henne grøt pga av at jenta mi begynte å våkne hyppig om natta og vekta hadde flatet litt ut.

Det som er problemet er at jenta mi HATER grøt! Får max i henne 2-3 ts i løpe av dagen og da helst til kvelden. Hun tar ikke flaske,ikke kopp, ikke sprøyte og ikke skje. Alt som jeg putter inn kommer ut. Jeg har gitt fruktmos,brødskiver, tynn grøt, tykkgrøt, grøt med fruktmos i osv,osv. Ingenting hjelper. Det er bare pupp.

Nå er det over 3 uker siden fem mnd kontrollen og var å veide henne i dag. Hun hadde bare lagt på seg 100 gram på den tida, men helsesøstra jeg pratet med syntes dette var en fin vektoppgangm(ikke den helsesøstra jeg vanligvis går til. Var på åpen helsestasjon)...Men er det virkelig det? Trodde hun minimum burde legge på seg rundt 75gram i uka? Og vekt og høyde samsvarer jo ikke..

Uansett.. Når er det også i samme tid plutselig blitt slik at leggingen og natta også har blitt et helt mareritt. Hun våkner 6-8 ganger om natta for mat,med unntak av noen få ganger.

Leggingen er rett og slett helt UMULIG!! Før lå hun å sov i senga si kl 8 senest halv 9 om kvelden. Dette så og si hver kveld,mens nå sovner hun ikke før kl er 12-01 om natta og det i VÅR seng. Senga vår er så lita at jeg sover ufattelig dårlig i tillegg til at hun våkner hyppig hele natta. Jeg blir så frustert!!

Noen som har noen gode råd å gi en fortvila mor?? Sitter er og synes det hele er så kjedelig... Sitter å hører jenta mi som skriker inne på soverommet og må springe som en gal med gjevne mellomrom for å trøste henne...:( :(

Alle råd tas i mot med en STOR takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har slitt med akkurat det samme i ca en mnd bortsett fra at min gutt har lagt på seg mer så har ikke begynt med mat før nå. (6 mnd'er) Nattammingen ble ett mareritt og nå vil han bare sove i vår seng...

Har ingen råd, bare at jeg vet hvordan du har det. Og at all nattammingen ordnet seg av seg selv med at jeg nå sikkert kunne fullammet en hel barnehage med nyfødte - melkeproduksjonen tok seg opp kan du si.... Nå våkner han *bare* 2-3 ganger per natt, det tok bare 3-4 uker med økedøgn ..... :/

Skrevet

hehe,3-4 uker med økedøgn..Huff,får håpe at det gir seg snart for min del også snart. Begynner å nærme seg 4 uker nå :)

Takk for noen trøstende ord! :)

Skrevet

Hei=) jeg har ei datter på 11 måneder, men jeg sleit med det samme som dere når hun var 6 måneder, det jeg gjorde var å bruker ferber metoden.. Det funket bra etter et par kvelder, men var en utrolig stor prøvelse for meg og samboeren min. Jeg lagde egentlig min egen metode, og startet med helt nye legge rutiner, før så pleide vi og spise så skifte bleie og ta på pysj og pusse tennene, emn nå skifter vi først, så får hun mat så pusser vi tennene og så legger jeg hun og synger og gir et kyss på panna, og sier at mamma og pappa er gla i deg. Den metoden går egentlig ut på at når du legger barnet skal du først vente 1 min etter at du har gått inn, for så og roe ned barnet før du går ut igjen, så venter du 2 min.. og legger på et min for hver gang. Kan være lurt at pappan gjør dette siden du lukter morsmelk. Dette høres helt grusomt ut, men fungerer.. Men man skal helst ikke gå lengre enn til ti min, så bare fortsetter du på ti min, men ikke ta tiden hvis ungen ikke gråter. tiden starter når ungen begynner å gråte.

Håper dette kan hjelpe litt... Men anbefaler at man gjør om legge rutinene og starter på nytt på en måte=) fortell hvordan det går=)

Enkleste måten å brgynne med nattavvenning på er å drøye klokka mellom hver gang hun/han får mat, sett et klokkeslett for når barnet skal få mat, hvis ungen legger seg 8 kan den vente til 01.00 med å få mat, så må man passe på å ikke gi før, så gjør man sånn noen dager så begynner man å bruke lengre og lengre tid.. utvider med en halv time- time neste gang..

Skrevet

Takk for gode råd :) Når jeg har gått inn til henne på kveldstid så har jeg ikke vært bevisst på hvor lang tid jeg har latt henne skrike. Har bare tenkt at jeg ikke klarer å høre på det nå lenge.. Så har gått inn til henne ca hvert 5.min eller noe sånt. Blir jo veldig slitsomt når det går fra 20.00-01.00, men skal prøve å være mer bevisst på hvordan jeg gjør det i kveld. Så får jeg se hvordan det går i løpe av noen dager :)

Er i utgangspunktet ikke så glad i ferber metoden,men jeg har ingenting annet å falle tilbake på, og tror at hun på et vis er sta på å skal ligge i vår seng. I tillegg til at hun sikkert er litt sulten..Dette går ikke da senga er litt lita for to voksne og en baby. Babyen tar så mye plass så det ender med at jeg blir liggende i ei krøkkete stilling og får vondt i skulder, hode, nakke osv.

Er det ikke slik at en som smått kan begynne med nattavvenning rundt 6 mnd om barnet er fornøyd sånn ellers? Eller må den spise minst tre måltider om dagen?

Skrevet

Takk for gode råd :) Når jeg har gått inn til henne på kveldstid så har jeg ikke vært bevisst på hvor lang tid jeg har latt henne skrike. Har bare tenkt at jeg ikke klarer å høre på det nå lenge.. Så har gått inn til henne ca hvert 5.min eller noe sånt. Blir jo veldig slitsomt når det går fra 20.00-01.00, men skal prøve å være mer bevisst på hvordan jeg gjør det i kveld. Så får jeg se hvordan det går i løpe av noen dager :)

Er i utgangspunktet ikke så glad i ferber metoden,men jeg har ingenting annet å falle tilbake på, og tror at hun på et vis er sta på å skal ligge i vår seng. I tillegg til at hun sikkert er litt sulten..Dette går ikke da senga er litt lita for to voksne og en baby. Babyen tar så mye plass så det ender med at jeg blir liggende i ei krøkkete stilling og får vondt i skulder, hode, nakke osv.

Er det ikke slik at en som smått kan begynne med nattavvenning rundt 6 mnd om barnet er fornøyd sånn ellers? Eller må den spise minst tre måltider om dagen?

Skrevet

HS tipset meg om viktigheten av å gi grøt når babyen er opplagt og våken. Her i huset er det ikke engang vits i å prøve dersom lillegutt er trøtt eller sliten. Dernest spiser han sammen med oss, dvs når vi spiser middag (får foreløpig bare grøt en gang om dagen), og da er han så opptatt av oss og hva vi spiser at han nesten ikke får med seg at det dyttes en skje med grøt inn... ;-) Noen ganger gaper han høyt og vil ha, men andre ganger må han altså avledes litt.

Jeg synes det høres ut som hun trenger mer mat, og derfor ikke vil legge seg og våkner ofte. Jeg ville satt inn mye på å få i henne mer mat, det høres det jo ut som du allerede har gjort da, men ikke gi opp, det ordner seg. Har du prøvd Holle hirsegrøt (Helsekosten)? Den smaker ifølge mange bedre enn Nestle-grøtene.

Ferbermetoden på en på 6 mnd synes jeg høres noe tidlig ut. Er ikke tilhenger av denne metoden i det hele tatt, men er det sånn at man føler man ikke har noen annen utvei så burde vel barnet uansett være eldre? Du bør dessuten da også vurdere typen gråt, er det "skikkelig" gråte-gråt, eller "klaging"? Jeg ville aldri latt barnet gråte skikkelig i flere minutter, da tror jeg barnet blir utrygt og man oppnår det motsatte, nemlig at de gråter mer.

Jeg ville også jobbet med å få lagt henne i egen seng (og feks brukt et helseteppe i en ovendt U rundt hodet og/eller feks sunget lavt for henne). Du kan jo heller ha hennes seng veldig nært din? Kanskje hun våkner hyppig fordi hun ikke sover godt så nært deg? Det blir varmt, hun kjenner melkelukt osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...