Gå til innhold

bekkenløsning og sykemelding - SE HIT!!

Anbefalte innlegg

har fått bekkenløsning, hatt det noen uker nå og er nå i uke 22. vært 100% sykemeldt og er 60%nå fordi jeg ville jobbe litt. men var hjemme fra jobb på lørdag og gruer meg til jobb i morgen, føler at formen blir bare værre og værre. konstant vondt i korsrygg og hofte, å kjøre bil er grusomt, da stråler det nedover lysk og lår. går hver fredag på svømming for gravide med bekkenløsning også fysioterapaut, da er jeg "fin" ett par dager. nå har fysio ferie i to uker og jeg er helt ødelagt, selv om det er kun 3 dager siden jeg var der :( har ikke gjort stort i helgen utenom å slappe av. hvis jeg gjør en husarbeidsoppgave som f.eks vaske klær/ oppvaskmaskin el no er jeg helt ferdig etterpå. noen andre som har/ hatt det samme? hvordan gjorde/gjør dere i forhold til jobb? redd hvis jeg ringer til legen i morgen så blir jeg sikkert bare 100% sm. har spørt om å få aktiv sykemelding, men det får jeg ikke. da mener legen at jeg må gjøre noe annet på jobb enn det jeg gjør til vanlig og det går ikke, jeg jobber på kundesenter og svarer telefoner hele dagen..

Fortsetter under...

Prøv å få en vurdering av en annen lege!!

Jeg er aktiv sykemeldt pga kvalme og oppkast, og slet leeeenge med å få meg aktiv sykemelding. Har vært både 20% og 40% sykemeldt pga idiotleger som fortalte meg at jeg med mine plager ikke kunne få aktiv sykemld. Det var å sponse bedriften og snylte på staten. Ble også fortalt at aktiv sykemelding var kun for de som ble plassert til å gjøre andre ting. 100% sykeml. kunne de gi meg uten problemer, men jeg ba da om gradert, for jeg ville jo jobbe. Jeg ringte nemlig nav ang. dette, og de sa at om en lege nektet meg å få aktiv sykeml, skulle jeg bare be han/henne om å ringe dem. Men ene dustelegen jeg var til sa at dette visste han ikke var rett, og trengte ikke ringe nav. Så der satt jeg med gråten i halsen og ville bare ha en fin ordning for å være i arbeid, men ble møtt med arroganse og div. annet bullshit. MEN kom meg endelig til en super lege som ristet på hodet over det jeg hadde opplevd og sa at selvfølgelig kunne jeg få aktiv sykemelding! Er ikke lett pga dette fastlegesystemet, man kan bli oppgitt av mindre. Men ikke gi deg. Høres i alle fall ut som det er akkurat det du trenger, da dagene for deg helt ulike. Lykke til!!

takk for svar. "godt" å høre at jeg ikke er alene! mange jeg snakker med om legen min synes at legen min virker helt lost, og det kan jeg tildels være enig i spes i dette tilfelle, men til vanlig er han jo helt ok :) hvem/hvor kan jeg ringe for å komme til en annen lege da? uansett hvem jeg snakker med så får jeg bare beskjed at det må jeg ta opp med fastlegen min, hvis det ikke er akutt, da må jeg ringe legevakta. lurer på om jeg skal ta meg en tlf til NAV, men lite de får gjort angående sykemelding da :P men de kan i hvertfall gi meg en pekepinn på hva jeg har krav til.

Det er jo nav som i siste instans skal godkjenne en aktiv sykemelding. Og da må du med arbeidsgiver sette opp en plan til hva annet du kan gjøre utenom ditt vanlige arbeid.

Det kan jo for eksempel være noe sånt som at du ikke klarer å sitte hele tiden. Men, får mulighet til å være på jobb, ta telefoner, reise deg opp og gå litt uten at det går ut over arbeidet. Må begrunnes med at du vanligvis ikke har mulighet til dette når du er på jobb til vanlig. Eventuelt om det finnes andre oppgaver du kan gjøre i perioden du går aktivt sykemeldt.

Om du ikke ser at du kan gjøre andre oppgaver, eller legge opp arbeidsdagen din på et annet vis så er det ikke riktig av legen å gi deg aktiv sykemelding, da nav kan sette foten ned for det.

Søknaden om aktiv sendes til nav fra din arbeidsgiver etter du har fått en aktiv sykemelding fra lege.

Hvis bedriften er IA bedrift har den lov til å sette igang aktiv sykemelding uten godkjenning fra nav.

Jeg fikk aktiv sykemelding med begrunnelse bekkenløsning. Jeg jobber i butikk, og arbeidsgiver skrev i søknaden at jeg kunne ta lett kundeservice og kontorarbeid. At jeg ikke klarte jobben slik jeg måtte om jeg skulle være der alene med kunder og henting av varer med all ståing og gåing. Det var nok til at jeg får det godkjent. Så om du klarer å tenke deg hvordan din arbeidsdag kan endres for at du skal klare det, så legg det slik frem for legen. Tror nok ikke han sier det for at du ikke skal kunne fungere i jobb, men at det er en sjanse for å få nei fra nav..

takk.. er det dumt av meg å ringe legen i morra da? min 60% varer to uker til nå også sa legen at han bare kunne forlenge den.

jobben min vil også at jeg skal få aktiv ( noe som sikkert er mer lønnsomt for dem ) og når de fikk vite at jeg var gravid så søkte de til nav om å få igjen sykepenger for meg om jg skulle bli sm, noe de fikk positivt svar på. og da skrev sjefen min hvordan de hadde mulighet til å tilrettelegge jobben for meg. ved at jeg har hev-senkepult, bedre stol, kortere vakter og flere pauser. noe mer får ikke de eller jeg gjort liksom. kanskje det holder for nav da i og med at dem allerede har godkjent søknaden? jeg bare gruer meg for å ta opp dette med legen igjen,

Jeg er 80% sm med all mulig tilrettelegging, men tviler på at det vil funke lenge. Er på 1.uka nå og sliter noe innmari. Er meninga at jeg skal jobbe 2 halve dager, men akkurat nå lurer jeg på hvordan jeg skal klare å gå på jobb siden jeg knat klarer å gå. Var kjempefin i bekkenet etter 3 ukers full sm, gjorde husarbeid og var ute med minsten. EN dag på jobb og jeg er tilbake på krykker og mye sengeleie. :(

Annonse

skal til legen i morgen, så får håpe han finner på noe lurt. snakket med sjefen i sta og han sier at den beste tilretteleggingen de kan gjøre for meg er at jeg blir aktiv sykemeldt, så kan jeg komme å jobbe litt når kroppen .

Kan hende du får aktiv om du legger det frem slik at det varierer veldig for deg hvordan dagsformen er. Slik er det ihvertfall for meg. Kan dukke opp på jobb og må gå etter en time en dag, og kan klare 5 timer en dag.

Også derfor passer aktiv for meg. Da er det jo noen andre i din jobb, så det gjør ikke noe for noen om du må gå hjem.

Det holder nok ikke for nav at arbeidsgiver får igjen penger for arbeidsgiverperioden, det har de krav på uansett så lenge du er gravid.

Ikke grue deg for å si ifra hvordan du har det, hos meg så var det legen som foreslo aktiv. Jeg sa nei først, og ville prøve med 50%, det viste seg å være veldig dumt og måtte ringe legen etter en uke.

Tror så lenge du bare forteller hvordan du har det og at du ikke klarer å gå 40% på jobb lengre, så er jo alternativet å ha gradert sykemelding i større grad, 100% eller aktiv. Er du som meg med forskjellig dagsform så må du jo bare fortelle hvordan du har det.

Lytt til kroppen din sier jeg. Og jeg må faktisk si at jeg synes legen din er fornuftig.

Bekkenløsningen vil IKKE bli bedre, og det eneste som faktisk kan lindre symptomer er å senke aktivitetsnivået og ikke gjøre noen bevegelser som provoserer.

Bekkenløsning er faktisk rimelig heftige saker, og det høres ut som om din er relativt kraftig.

Skal du komme deg etter fødselen, så anbefaler jeg deg å lytte til kroppens signaler.

Det er kjedelig å være hjemme, det vet jeg alt om. Var 100% sykemeldt fra uke 14 i forrige svangerskap, og var ikke tilbake i jobb før to år etter fødselen.

Nå er jeg 13 uker på vei, og bekkenløsningen er allerede kommet.

Foreløpig jobber jeg 50%, men spørs hvor lenge det går.

Ta vare på deg selv!

Klem fra en som vet hvordan du har det!

takk Malinemor:) syns å høre at dette blir ditt andre svangerskap med BL.

kom akkurat fra legen nå, er sm 100% i to uker til jeg får vært på behandling og sånt igjen også fikk jeg endelig aktiv sykemelding i 4uker, så skal prøve det. om jeg kan bruke aktiv sykemelding så lenge det går, så har jeg "bare" 9 uker igjen etter det og som legen min sa at han trodde dette her bare kom til å bli værre så spørs det om jeg orker å jobbe de 9 siste ukene uansett. eller 6 blir det da, siden 3 uker før starter permisjon.

Annonse

Så bra at det ordnet seg for deg!

Tok turen innom tråden for å se om det var oppdatering:)

Kos deg og slapp av den tiden du har, det er best for barnet og for deg selv og egen helse. En skal tross alt fungere gjennom graviditeten, komme seg gjennom en fødsel og tiden etter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...