Noregsgard Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Vet veldig godt at de små ofte sliter med dårlig mage, mye luftsmerter og slik. Men føler at min baby sliter litt mer enn normalt her... Gutten min på 6 uker har helt siden fødselen slitt med dårlig mage. Har ofte utrolig vondt og vi sover dårlig alle sammen pga dette. Jeg ammet han i ca 1 uke før jeg gikk over til å erstatte noen måltider med mme siden jeg måtte krangle med han i minst en time før han tok puppen skikkelig og ville spise. Ofte vred han seg bort når han fikk vondt i magen, og da var det å begynne på ny med å prøve å få han til å ta puppen. Dette ble for slitsomt i lengden. Han gråter veldig ofte pga magen og vrir seg i smerte. presser og kaver hele tiden. Helsesøster sier at han har kolikk og at det ikke er noe å gjøre med dette, det vil gå over av seg selv etter ca 3 mnd. Har prøvd ut det meste, malt, minifom, kiropraktor, presse lårbeina opp mot magen... ingenting hjelper så det kan stemme. Men nå har han begynt å drikke mye mindre også. for ca 1 uke siden drakk han 125 ml hver 3 time ca. Nå kan det gå 5-6 timer uten at han vil ha. Prøver å gi han litt men da drikker han bare 40-60 ml og så vrir han seg bort. Han hyler og skriker hele tiden og jeg våkner på nettene av at han ligger og presser og kaver for seg selv. I dag har han bæsjet ut mange klær for han har en helt vannflytende grønn diare. Han ligger og presser til pressene blir til smertefulle skrik og hyl. Det er så vondt å høre på. Er dette normalt? Er det vanlig kolikk, altså ingenting å gjøre med dette? Eller burde jeg ta han med til legen?
Trio? Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg forstår deg sååå godt og jeg får litt vondt av deg når jeg leser dette innlegget. Jeg slet med en baby selv som hadde mye vondt i starten, men langt fra så ille som din. Det er vondt å se på som mamma ja! Jeg hadde tatt kontakt med legen. En ting er at han har kolikk men å gå ned i matmengde er jo ikke bra - den skal jo øke! Jeg ble forresten tipset om å drikke ammete eller fenikkelte for å få redusere mageknipen hos gutten min. Kanskje du skal vurdere det om legen sier at alt er som det skal m gutten?
snart5barn Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 Uff så leit , Ta han med til legen. Har desverre ingen andre råd til deg, har ikke hatt barn med kolikk. Gi oss tilbakemelding på hvordan det går med dere. Lykke til
Siamese Hellhound Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 Det er en del babyer som har magetrøbbel pga låsninger i nakken. Det kan være derfor han krangler med puppen også, kanskje han ikke ligger noe godt? Jeg ville tatt han med til en manuell terapeut for å sjekke det ut. Akupunktur kan også hjelpe. Ellers så sier min helsesøster at de går mer og mer bort fra kolikkbegrepet fordi de ofte finner andre årsaker til at babyen skriker. Ammete kan sikkert hjelpe, men vær litt forsiktig, hos meg økte produksjonen veldig, og da måtte han svelge unna i en fart = svelget masse luft også... Passer dere på å rape han etter hvert måltid? Noen babyer har også vanskeligheter med å fordøye melkeproteiner. Du kan forsøke å kutte ut alt med melk i (ost, sjokolade, :-( , les på innholdsfortegnelsene...) for å se om det skjer en endring. Dette må gjøres over minst en uke for å se om det har en effekt. Men da er det viktig å ta melkefritt kalsiumtilskudd. Håper noe av dette kan hjelpe, det er en fattig trøst at det faktisk går over etter hvert. Vår gutt har ikke kolikk, men er skjev i nakken og sliter veldig med luftplager. Men i morgen skal vi til manuell terapeut, så satser på at det hjelper! Lykke til, håper det ordner seg for dere!
Siamese Hellhound Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Et par tips til: Dere kan bære ham i "kolikk-grepet". Det har vi brukt mye. Du legger hodet hans inni albuekroken og holder hendene dine over og under magen hans. Da får du gjerne bysset ut litt luft. Og så anbefaler jeg å bruke elastisk bæresjal. Litt styr å knyte, men funker som bare det.
Noregsgard Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2010 Kiropraktoren vi gikk til mente det var nakken. Han ble tatt med vakuum så det kunne være årsaken sa han. Han fant ut at han var litt stiv på den ene siden så jeg har gått til kiropraktoren 6 ganger. Dette har ikke hjulpet så han ville avslutte behandlingen nå. Er derfor jeg søker råd her... Han raper etter hvert måltid, gulper mye også. Mange ganger virker det som han gulper opp hele måltidet. Jeg spiser ikke så mye melkeprodukter, verken melk, ost og minimalt med sjokolade. Har styrt unna det man ikke skal spise når man ammer også som kål, nøtter, grønne grønnsaker, sterk mat osv. Men takk for råd =) Håper det snart går over av seg selv.
Noregsgard Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2010 Ja det er ikke noe godt å ikke kunne hjelpe når jeg hører hvor vondt og slitsomt gutten min har det. Skal teste ut ammete, det har jeg faktisk ikke prøvd ut enda =) Takk for tipset.
Siamese Hellhound Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Tror du får litt annen behandling hos manuell terapeut enn hos kiropraktor fordi de har en annen spesialisering. Håper det ordner seg for dere! :-)
Miss Fix Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Føler med deg, kolikk og magesmerter er noe dritt! Har lest et sted her at hvis du har mye melk, pump ut eller håndmelk litt før du gir pupp, slik at han får i seg den tykkeste melka. Mange får magesmerter av at de drikker seg mette på den tynne melka som kommer først. Har ikke prøvd det selv, men ifølge andre her inne har det hjulpet. Vi forsøkte akupunktur på vår jente, det hjalp her. Forferdelig gråting når de stakk nålene, men magen ble bedre og ungen ble roligere. Masse lykke til!
Grateful mom Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Her er det et eller annet på gang ja.. huff, høres ikke ut som det er lett.. vi hadde også en del styr noen uker men det har gått over, og hun er nå 10 uker. For det første, bruk god tid på rapingen. Her Kan det fortsatt komme en time etter måltidet! Hun har også fått akupunktur og refleksologi (soneterapi) og etter siste behandling forrige helg har hun blitt helt fin! Så ikke gi deg når helsesøster sier at du må vente til går over av seg selv, det fins andre muligheter! Manuellterapi, akupunktur, refleksologi, osteopati, sjekk ut hva som fins der dere bor. Selvom en ting fungerer for noen kan det være noe annet som fungerer for dere. Lykke til!
Mamma's Magic Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Trist å se at det er flere som sliter med den hersens kolikken! Jenta mi er 11 uker, og har slitt med kolikk siden uke 2. Det begynner å gi seg så smått, men det er et helvete når det står på, slistomt for foreldrene, men selvsagt er det verste å se at babyen har det vondt. Vi har prøvd "alt", dvs alle kjerringrådene, kiropraktor, homeøpat og fysioterapeut. Det som har gitt best resultater så langt er vel kombinasjonen homeøpat for magen og fysioterapi for låst nakke, øvre del av rygg og skuldre. Ellers har vi vel funnet ut at det eneste som stiller gråten er å gå rundt på gulvet med babyen i kolikkgrepet. Det er forderdelig, men de påstår at det gir seg, så vi satser på det:) Kan forøvrig anbefale deg å ta kontakt med "vår" fysioterapeut på www.barnasfysioterapeut.no Lykke til!!
Feit no more Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Det kan hende babyen reagerer på morssmelkerssttningen? Vår baby hadde fryktelig vondt i magen og slet med kramper, "stress" og urolig søvn. Det bedret seg betraktelig da vi gikk over fra NAN til HIPP.
anik25 Skrevet 5. oktober 2010 #13 Skrevet 5. oktober 2010 jeg signerer og prøve manuellterapaut!! gutten min ble tatt med ks, og gråt/sutret mye i starten og hadde vondt magen, vi viste ikke hva vi skulle gjøre, ble super fortvilet!! Prøvde kiropraktor men hjalp overhode ikke... Vi byttet fra nan til Hipp (ammet ikke ettersom gutten ikke ville ta brystet, pumpet ut en del, men fikk mest mme) det hjalp faktisk en del men ikke nok! Så prøvde vi manuellterapaut, hadde ikke troen men det hjalp med en gang!!! Lille gutt er blitt så fornøyd og glad og ikke gråter! Hun fant en låsning på venstre side av nakken, klemte på han, og det hjalp! Skal tilbake en gang til om noen uker.. er kjempe fornøyd, hun hadde spesialisert seg på baby og var kjempe flink! Fikk litt hjemmelekse hvordan jeg skulle bære han osv Jeg ville prøvd det, også er det jo gratis for barn opp til 7 år!!
meg83 Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Her i gården hjalp det mye da vi byttet fra NAN til NAN h.a.1. Dette kjøpes på apoteket og er bedre for sarte mager. Litt dyrere, men absolutt verdt det hvis det funker like bra for dere som hos hos! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå