Gå til innhold

Søren - håper dette ikke skjer for ofte


Anbefalte innlegg

Snupp er 2,5 år og har akkurat begynt i barnehage. Har fått veldig bra info osv og månedsplan med hva de skal gjøre hver dag. I dag skulle de på tur og jeg forberedte henne på det. Så er det fravær (ikke uplanlagt så vidt jeg kan se) og det blir jo ikke noe av turen. Så er det altså 2 voksne på 9 barn hvorav 5 av dem er 10 mnd-1,5 år. De 3 barna på 2,5 har helt åpenbart ikke fått noe annet pedagogisk tilbud enn å lære seg å vente på tur og leke selv i dag....

 

Da jeg kom for å hente var det 3 småtroll plassert i hver sin stol for at den ene ansatte som var på jobb skulle få skiftet på det 4. lille nurket. De tre "store" lekte for seg selv på et annet rom....

Fortsetter under...

Jaha og hva mener du de skulle ha gjort da?

 

I vår barnehage får vi stort sett alltid vikar så vi får gjennomført det vi skal. Men er det sykdom og man ikke får tak i noen må vi stort sett holde oss i barnehagen og det blir ingen tur. Du syns det er dumt fordi?

1. barnet ditt trodde det skulle på tur og det ble ingen tur?

2. Du føler at de ikke "har gjort noe" i dag?

 

Det ligger mye læring i fri lek og det å vente på tur er en viktig del av del av den sosiale kompetansen....

 

Vi har planer hver dag, noen dager blir det ikke gjenomført. Velkommen til barnehagehverdagen. Det er derfor viktig å vite at man har kvalitet i alle rutine situasjoner ( stell, av på kledning, måltid osv.) Spør de som jobber på avdelingen så kan de sikkert svare deg mer på det.

 

Når du hentet var det en ansatt på jobb med syv barn. Det er hverdagen i mange barnehager. Den ansatte måtte skifte på et barn (kanskje fler av dem, ingen liker å hente sine barn med full tissebleie eller bæsj i bleia) Du vet ikke hvorfor de tre små måtte sitte i stolene sine imens eller hvor lenge de hadde sitti der.

Kanskje en av dem er en biter og spesielt biter i konflikter eller når det vet at det ikke er voksne tilstede. Hvis h*n skal leke en stund uten tilsyn, i dette tilfelle med fem andre barn(og det kan fort ende i konflikter på en små barns avdeling) ville kanskje den ansatte forhindre det. For om de hadde fått leke en stund uten tilsyn og barnet hadde bitt hadde det ikke vært så hyggelige for de foreldrene heller. ( eller den ansatte som "ikke passet på" Kanskje den ansatte var redd for ulykker (klatre på ting, falle å slå seg) uten at den voksne var rett ved og ville forhindre det.

 

Det er ikke så lett å gjøre alle til lags, men vi prøver. De fleste prøver faktisk å gi deg og barnet en best mulig hverdag utfra forutsetningene...

Lurer du så kan du jo spørre i stedenfor å irritere deg over det...

 

Syns det var en god forklaring på hvordan ting ofte er i barnehager jeg. Man hører jo folk klage over at barnet ikke ble sett, ble bitt eller ikke skifta bleie på. Det er alltid noe å klage på og ikke alle skjønner hvorfor det er sånn. Begynner å lure hva folk forventer noen ganger.

Jeg beklager, men for de minste, er barnehagen i det store og hele en oppbevaringsplass mens vi er på jobb. Man kan forvente god omsorg og et visst nivå av aktivisering, utover det synes jeg det nærmer seg ønsketenkning. I hvert fall på en daglig basis.

 

Gutten på 19 mndr går fulltid i barnehagen. Hva gjør han i hverdagen?

Spiser

Synger (sangsamling 2 ganger i uken) eller går tur (en gang i uken)

Leker ute

Spiser mer

Sover

Spiser litt til

Leker ute

Forming en gang i uken

 

Jeg tror ikke vi kan forvente særlig mye annet, med mindre man velge en barnehage med spesielt pedagogisk opplegg (og de begynner gjerne med litt eldre barn).

 

Og det er helt greit. Jeg har ikke dårlig samvittighet for at min sønn er i BH fra 08.30 til 16.45, men det er en (veldig god) oppbevaringsplass.

Annonse

Synes alt for mange foreldre er utakknemmlige og klager på alt!

barnehagepersonellet sliter rævva av seg for at barna våre skal ha det bra..Og de gjør en god jobb!

er det så ille,så slutt å jobb og vær hjemme med barna deres selv....

 

Ro deg ned, dette er en gang av mange mange barnehagedager.

Som alle andre steder opplever også barnehagen sykdom og da kan det gå litt ut over det planlagte tilbudet.

Men de gjør garantert sitt beste fordet.

Å sette tre barn i hver sin stol mens en skifter bleie ser jeg ikke noe problem med. Tar jo ikke akkurat flere timer å skifte en bleie, er den ekstra møkkete tar det kanskje 2 minutter.

Men synes du denne dagen var så ille kan du jo se på alternativet, at de stenger pga mangel på bemanning.

19.04

 

Spising - det er mye mer enn å spise

synge - det er mye mer enn å synge

gå på tur - det er hvertfall mye mer enn å gå på tur

leke ute - det er mye mer enn å leke ute

spise mer - det er mye mer enn å spise mer

sover - okei, det er å sove

spiser litt til - det er fortsatt litt mer enn å bare spise

leker ute - også nå er det mer enn å bare leke ute

forming - er sikkert der du ser det pedagogiske opplegget kanskje?

 

Også må du ikke glemme bleieskift som er så utrolig mye mer enn bare å skifte bleia.

 

Hadde det vært en oppbevaringsplass så hadde det vært spise, sove, spise, leke osv. uten noe mere innhold. Det er kanskje ikke noe mer enn dere foreldre hadde klart på egenhånd, men å kalle det oppbevaring blir litt snevert.

 

Hei!

 

Satt det veldig på spissen, for jeg ble litt irritert over dette kravet om "dagens pedagogisk tilbud" som om det var en meny, på en dag der barnehagen var tydeligvis presset pga manglende ressurser.

 

Du har helt rett at disse aktivitetene er mye mer enn "bare" den enkelte aktiviteten. Og det er akkurat det jeg reagerer på: de minste lærer gjennom hele dagen, uansett hvor de er, gjennom dagligdagse aktiviteter. De trenger omsorg og veiledning, ikke et "program" som må følges nøye. Og de takler endringer i planen, det blir en del av læringen. Jeg var hjemme med min mor til jeg var 3, og kan si med sikkerhet at hun lagde et minst like pedagogisk opplegg for meg enn det min sønn får på sin fantastisk barnehage (flotte ansatte, jeg kan ikke rose de nok).

 

Jeg liker ikke engang at vi bruker ordet "læring" hele tiden, som om hverdagen måtte ha pedagogisk utbytte. De lever og opplever, det er kjempe mye allerede!

 

Jeg sender ikke min sønn i BH for at han skal lære noe, det gjør han uansett hvor han er. Jeg sender han der fordi jeg må og vil jobbe, og fordi jeg ser at han har det bra der, med gode omsorgspersoner, morsomme aktiviteter og trygge omgivelser. Og jeg har kjempe stor respekt for personalet som gjøre en fantastisk jobb.

Man må nok bare regne med at enkelte planlagte aktiviteter kan bli avlyst. Man kan ikke klande de ansatte for at de blir syke, og to voksne kan ikke gjøre like mye som tre voksne gjør.

 

I vår bydel er det vikarstopp, så de får ikke sette inn vikar før en ansatt har vært borte i 14 dager og sykepengene blir dekket av Nav. Det sier seg selv da at ved korttidsfravær vil det bli noe reduserte aktiviteter, men jeg synes stort sett at de er flinke til å omrokkere på voksne, slå sammen avdelinger og pusle det til slik at ungene ikke merker at det er noe som mangler.

 

I den alderen trenger de ikke et voldsomt "pedagogisk tilbud" heller. Barnehage er ikke skole. Og barna lærer masse av frilek og andre vanlige rutiner i barnehagen. HI får det til å høres ille ut at de tre største lekte for seg selv på et rom. Antakelig hadde de tre største det helt fint og syntes det var moro at de var store nok til å holde på for seg selv.

Annonse

Det var jeg som skrev første innlegg - og vet dere hva?

 

Uten at jeg har sagt noe, har personalet skjønt at snuppa mi trenger litt mer utfordring enn det de har klart å gi henne, så nå er hun med en storbarnsavdeling på tur innimellom!

 

Når det skjer har jeg en fornøyd og harmonisk unge med meg hjem og ikke en som trasser for hver meter vi går og fortsetter med det helt til sengetid.

 

 

Jeg jobber i barnehage, og kan si at "pedagogisk opplegg", som både ansatte og foreldre kaller det her, ikke kun er noe som kun betyr voksenstyrte aktiviteter som tur og maling. Førskolelærerne er utdannete pedagoger, og de er ikke pedagogiske KUN i styrte aktiviteter. En pedagog legger også blant annet til rette for lek på avdeling ved å møblere på en god måte, velge ut riktig lekemateriell, sette sammen lekegrupper osv osv. Er man pedagog er man pedagog HELE dagen, i møtet med foreldre og barn om morgenen, når man er sammen med barna både i aktiviteter- fri lek- omsorgssituasjoner, og når man samarbeider med andre ansatte eller andre instanser. Derfor er barnehage en pedagogisk institusjon

Barnehage er noe helt annet enn å være hjemme, selv om også foreldre er sammen med sitt barn i aktiviteter og andre hjemmesituasjoner. Å være en god forelder for sitt eget barn er ikke det samme som å være pedagog.

Hva mener du med at fraværet ikke var UPLANLAGT!

Du kan da vel ikke mene at personalet planla å være syk den dagen eller..

Tenker at dersom det var turdag, så var det heller ikke sånn at de som var borte hadde planlagt fravær som f.eks kurs!

 

Det er nå en gang sånn at vi som jobber i bhg også blir syke av og til, og da kan det hende at en tur blir avlyst ja.

Det er jo tross alt bedre å avlyse en tur enn å dra på tur med for lite voksne.

Sikker på at du ikke ville ha likt det heller, at det ikke var nok voksne til å ta ungene med på tur eller?

 

Ellers så er det å vente på tur og det å lære å leke uten voksne også en pedagogisk aktivitet og en viktig del av det å være i barnehagen.

 

 

Å du, jeg nekter å tro at det var kun en voksen på jobb med 7 barn, der tar du nok litt hardt i.

Man kan jo ikke sette 3 unger i stoler for så å gå på badet med et barn og la 3 andre leke alene.

Dette her ville vært veldig uansvarlig og uakseptabelt, så om dette virkelig skjedde, så håper jeg inderlig du klaget til rette vedkommende.

Hva mener du med spesielt pedagogisk opplegg?

En barnehage er en pedagogisk institusjon, og må forholde seg til rammeplan og barnehageloven.

Bare så det er sagt. Måltid i bhg er pedagogikk, man lærer masse av å sitte rundt et bord og spise sammen.

Sang, er et av rammeplanens fagområder, og det synges mye i barnehagen, særlig på småbarn. Dette er i høyeste grad pedagogikk. Sikker på at de også synger i uformelle situasjoner i barnegruppa også, det vil si uplanlagte situasjoner.

Det gjør vi iallefall hos oss, ikke en dag uten sang og musikk, det tør jeg påstå.

Leke ute, sier du, det er masse pedagogikk i lek, både inne og ute.

Ser ut som meg som at du tror at pedagogikk er bare sånne formelle situasjoner der man har forming eller annen planlagt aktivitet, men sånn er det nok ikke, langt der i fra.

Ser at barnet ditt er 19 mnd, tror du han ville ha likt å sitte i ro halve dagen for å tegne, male, pusle o.l, eller tror du han heller vil være i fysisk lek????

Det var faktisk tilfelle lefsa.

 

Og hvem skal min datter prate med, hvis de voksne ikke gjør det - hun er jo ofte den eneste ungen som kan snakke på avdelingen?

 

Skal hun ta på seg oppgaven å lære de andre barna å snakke?

Skal hun lære de andre barna å gå?

Eller skal hun sitte i en krok for seg selv å leke?

Eller skal hun leke med babylekene sammen med de små?

 

Hva mener dere virkelig?

 

Jeg forventer selvsagt ikke at mitt barn skal ha all oppmerksomhet til enhver tid. Det går jo ikke! Men det kunne jo vært greit om de ga henne litt som gjorde at hodet eller kroppen fikk litt å bryne seg på i løpet av dagen - og i litt mer enn 1/2-time hver dag....

  • 3 måneder senere...

Jeg har en to-åring og en tre-åring, og jeg tror ingen av dem får ødelagt dagen av at enkelte ting går i vasken. Så jeg tror du skal ta det helt med ro angående den turen. Men det er du som kjenner ungen din best, og hvis du tror hun får for lite stimulans i løpet av dagen, skal du bare spørre om hun kan få flytte til storebarnsavdeling. Jenta mi gikk litt vel lenge på småbarnsavdeling, og det ble spesielt ille da det startet et nytt kull med bare "babyer" (1-åringer). Det blr nok veldig kjedelig for henne etterhvert, så jeg tagg og ba om å få henne flyttet, og så fort det ble ledig ble hun overflyttet. Det var noe helt annet. Full gass hele dagen!! Og hun stortrives nå!

Morsomt med diskusjonen om å få flyttet barn til storavdeling tidligere, for i vår barnehage er det det stikk motsatt: barna flyttes over til storavdeling så fort som det er lov (dvs. kalenderåret de blir 3 år), dvs. at du har noen som ble 3 i desember som allerede er "booket" inn for storavdelingen ila våren.

 

Så nå i stede for 10 barn, er det 12 barn i min sønns avdeling, fordi det er 2 som skal over til storavdeling så fort som mulig (tror foreldrene maser for å vente), og man har allerede tatt inn 2 nye. De 2 nye er helt små og kan ikke gå og trenger masse tilsyn, resten av gjengen er mellom 2 og 3.

 

Jeg er veldig fornøyd med personalet i avdelingen, de gjør alt de kan, men synes det er litt uetisk av ledelsen å jobbe på denne måten. Og jeg er glad for at poden er født tidlig i kalenderåret, da slipper vi å stresse med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...