Gå til innhold

Vannkopper i munnen? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser det ut når barn får vannkopper i munnen?

Gutten begynte å klage på at det var vondt i tunga når han både drakk og spiste, og det ser ut som en blemme på sida av tunga?

Noen som er flinke til å finne bilder osv som kan hjelpe meg med å finne ut om det er vannkopper eller om det er noe annet?

Skrevet

Da min datter hadde vannkopper,fikk hun vonde blemmer i munnen.Da hjalp det å spise noe kaldt,som is,til å kjøle ned den vonde munnen.

Bilder har jeg ikke,men det ser vel ut som blemmer tror jeg.

Jeg håper gutten din snart blir frisk igjen.God bedring!

Skrevet

Vet at en kan få blemmer i munnen av "munn og klovsyke". Ei venninne av meg fortalt at hele familien hennes hadde hatt det... Vondt i tunga, vondt å snakke og blemmer i munnen. Kan få blemmer på hendene også...

Kan hende det er det..?

Skrevet

jeg har vært plaga med blemmer i munnen siden jeg var lita, det som hjelper er å skylle med vann med vademecum i - har og hjulpet meg veldig å bytte tannkrem til zendium

Skrevet

Kan en få sår med hvit "skorpe" på selve tunga av herpes? har jeg ikke hørt om før faktisk :-)

Skrevet

Får håpe at det ikke er vannkopper, men det går jo i barnehagen nå så det er jo ganske stor sannsynlighet for at han får det.

Hvis det er en blemme så har den vært ganske stor, og har sprukket. Er vel ikke noe farlig uansett, men det var vondt for ham stakkar :-(

Skrevet

Hvordan arter det seg?

Hånd- fot- og munnsykdom gir 1-2 dagers lett feber og lett halsvondt. I munnen kan man se 1 - 5 mm store blemmer på tungen, på innsiden av kinn eller lepper og på tannkjøttet. Blemmene brister og etterlater seg overflatiske sår.

¾ av de som rammes får samtidig et karakteristisk eksem i håndflater og fotsåler: De ser ut som små, ømme blemmer med en rød ring rundt. Utslett i skrittet er ikke uvanlig.

Hvem får sykdommen?

Denne sykdommen kommer oftest hos barn under 10 år og kan forekomme i små epidemier, særlig i barnehager.

Smittefare?

Sykdommen er svært smittsom, og smitter så lenge det er blemmer. Smittefaren er størst i starten. Barna kan gå i barnehagen selv om de har utslettet, og hvis allmenntilstanden er god. Smitten har nok allerede spredd seg til de andre barna! Inkubasjonstiden (tiden det tar fra man får smittestoffet i kroppen til første sykdomstegn) er 4-6 dager. Blemmene/sårene forsvinner i løpet av 1-2 uker.

Behandling?

Det finnes ingen behandling som kurerer sykdommen, men sykdommen er heldigvis ufarlig, og går over av seg selv uten varige mén.

Barnet er oftest ikke veldig plaget av infeksjonen, annet enn at det kan være vanskelig å svelge mat som "gjør vondt". Det er en fordel å bruke myk og flytende mat uten krydder og og uten harde skorper som kan svi i sårene. Det er en fordel å mose maten så den blir lettere å spise. Yoghurt og myk iskrem er både populært og lett å få ned! Tannpuss vil gjøre vondt, og man kan isteden prøve med desinfiserende klorhexidin de dagene sårene er vonde. Dette finnes på apoteket både som gel til å smøre på sårene og som mynnskyllevæske for større barn. Spør på apoteket!

Som ved alle febersykdommer er det viktig å gi rikelig med drikke!

Kan det være noe annet?

Både munnsår pga herpes ("forkjølelsessår"), vannkopper og after i munnen kan minne om hånd, fot- og munnsyksom. Felles for alle disse sykdommene er imidlertid at de skyldes virus, og man har da lite å stille opp med i forhold til medisiner. Det viktigste er å la barnet få lov til å ta det med ro, og tilby rikelig med drikke.

Dersom barnet ditt er tydelig plaget av feberen, kan du gi febernedsettende, for eksempel i form av paracetamol.

Samme som munn og klovsyke?

Mange er redde for at også mennesker kan bli syke av dette. Finnes det en menneskelig variant av denne sykdommen?

Flere enn meg har nok opplevd at barnehagen har hengt ut plakater om "munn- og klovsyke-epidemi" i barnehagen, -og spør seg nå naturlig nok om dette er samme sykdom.

Samme sykdom?

Aller først: Mennesker kan ikke bli alvorlig syke av munn- og klovsykeviruset. En sjelden gang kan viruset gi lett feber og et eksem, til forveksling lik en vanlig forkjølelse. Det er helt ufarlig og trenger ingen behandling. Viruset er svært smittsomt, og både mennesker og kjæledyr kan være bærere av viruset, og dermed bety smittefare for sauer, kyr og griser. ("Bærer" betyr at man går med viruset i kroppen uten selv å bli syk av det).

Munn- og klovsyke et virus som kalles picornavirus. Sykdommen som rammer mennesker i munnen og på hender og føtter skyldes et virus som er i "familie" med munn- og klovsykeviruset, og heter Coxsackie A-virus.

Skrevet

Hei!

Det høres ikke ut som om det er vannkopper gutten din har - da har man ikke blemmer bare i munnen. I tillegg så er de jo oftest syke (med feber feks), når de har vannkopper.

Om det er en blemme, er det mest sannsynlig after/munnskold. Ufarlig, men ubehagelig. Bare google dette, så finner du info på feks apotekenes sider!

Lykke til!

Skrevet

Kan være herpes ja. Når man har herpes i munnen,er det skikkelig vondt å spise og drikke.

Blemmene har gulaktisk veske inni seg.. Det kan bare være noen få,men kan også mange. Både på tunge,skinn og hals. Disse sprekker etterhvert å blir til sår,å blir kjempe vonde.

Skrevet

Er mesteren i skrivefeil i dag ser jeg,haha:)

Jaja,håper du skjønner hva jeg prøvde å skrive :P

Skrevet

Fikk ham til å sitte skikkelig i ro nettop når minsta var lagt, og fikk sjekket munnen. Det er små sår under tunga, på kinnet inne i munnen, og på siden av tunga. Ser ut som om det er munnskold.

Har sjekket hele kroppen hans etter prikker og blemmer, men det er ikke mer enn den røde flekken jeg fant på halsen hans tidligere i dag. Den har ikke endret seg heller.

Så fant vi ut av det også til slutt :-)

Skrevet

Dette hadde lillegutt også her i forrige uke. Fryktelig vondt til han, og spiste selvsagt lite... Men is gikk det greit med :)

Jeg smurte for øvrig på blemmene med Dentinox, og det virket som det lindret mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...