Gå til innhold

ang lav blodprosent....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen smarte damer her inne som kan fortelle meg om lav blodprosent?? har slitt med det hele tiden i svangerskapet og tatt ekstra jern for å holde den rundt elleve hvertfall.... rundt 12 har jeg forstått er det optimale. men nå har den dalt til under 10...... men har jo ikke peiling hva dette betyr...??? Noen som vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åj...skulle ikke komme opp to ganger :P

Skrevet

Nå skriver ikke du hvor langt du er på vei, men de sier at det er helt vanlig at hb-nivået går ned i siste 3.del av svangerskapet..

Du har under 10 og det er i laveste laget...hvor mange jerntabeletter tar du daglig?

Jeg lå på nesten 13 frem til ca uke 32, da dalte den ned til 10,3...så jeg tar 3 jerntabeletter daglig (anbefalt dagsdose for gravide er 2-3 tabeletter)..

Jeg skal måle verdien på nytt i morgen, er da 37+3...

Skrevet

Ta C-vitamin ved siden av, det bedrer jernopptaket.

At blodprosenten synker kan være tegn på blødning et sted i kroppen, men synker også når når behovet for jern øker (som feks graviditet).

Opptak av jern reduseres av enkelte antibiotika, av syrenøytraliserende midler, og av kaffe, te, melk, ost, erter og bønner.

Matvarer som er rike på jern er kjøtt, fisk, lever, egg, juice og friske grønnsaker som asparges, brokkoli mfl.

Selv spiser jeg mye av dette, og ligger jevnt på 13-14 i blod%..men jernlagrene mine er lave og må likevel ta jerntabletter....

Skrevet

hadde 13,4 nå på fredag, var da 36+0.

Skrevet

hei,

Jeg er i uke 36 nå, og har 9.8. Det er ikke nødvendig for meg å ta ekstra jern ifølge legen, så lenge jeg holder meg der. Dippet ned på 8.2 for noen uker siden og da skulle jeg ta maks dose i to-tre uker. Jeg er ingen lege, men mener å lest og hørt fra legen at man ikke bare skal pøse på med jern mens man er gravid uten at det er nødvendig. Altså - snakk med legen om det er nødvendig for deg å ta jern eller ikke, det ville jeg gjort! Problemet med lav blodprosent er jo først og fremst at man blir trøtt, det skal mye til før det blir farlig.

Skrevet

tusen takk for alle svar :) jeg er i uke 39, så sikkert derfor siden jeg er helt i slutten av svangerskapet..jeg tar 2 jerntabletter daglig..100mg, pluss jeg tar sånn der multi vitaminer ( med tanke på vit C). har visst UVI også så skal ta penicilin i en uke i tillegg..... det er vel den sjipe slutten som gjør at kroppen ikke fungerer helt som den skal ;)

Skrevet

...glemte å nevne at jeg tar jerntabelettene sammen med Tropicana Juice, og venter med å spise frokost en times tid etter tabelettene er svelget! ;)

Koffein og kalsium demper opptaket av jern, så vent noen timer fra tabelettene er tatt til man forsyner seg av dette!

Ellers så er brunost, brokkoli, kjøtt osv fine kilder til jern....JM anbefaler meg å steke maten i jerngryta, så det gjør jeg og! :)

Skrevet

Man kan ha lav blodprosent selv om jernlageret (ferritin) er bra. Dette er to forskjellige ting:-D

Bl.prosenten (HB) måler man v stikk i finger på legekontoret, ferritin (jernlager) er en sendeprøve til lab - ref.omr er 15-200.

For at jernet skal tas fortere opp i kroppen, ta dette sammen m C-vit tbl. Ikke samme effekt m juice.

Skrevet

Ved lav blodprosent er det fare for at babyen ikke får nok næring i seg.

Jernmangel er som nevnt over noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...