Gå til innhold

Jeg får ingen behandling for habituell abort!?

Lille diamant

Anbefalte innlegg

Fikk (endelig!) telefon fra legen som har utredet meg på sykehuset, og fikk beskjed om at jeg kun vil få tilbud om to tidlige ultralydundersøkelser når jeg blir gravid igjen. Ingen medisiner eller hormoner av noe slag. Dette begrunnet hun med at jeg fikk målt fosteret til å være 7+2 første gangen jeg var gravid og mistet i MA uke 12. Og derfor var nok hormonene mine helt normale! Og ingen feil med blod eller hormoner, så da trengte jeg ikke medisin.

Føler meg bare helt tom akkurat nå, og veldig lei meg for at de ikke vil gjøre noe mer for meg! Nevnte heller ingenting om sjukemelding de 3 første mnd, som hun sa vi skulle vurdere tidligere...så ser ut som om jeg må gå til fastlegen for å få noe oppfølging videre :( :(

Eller bør jeg få henvisning til gynokolog?

Arrgg!

Fortsetter under...

Eg trur eg ville ha gått til privat gynekolog og sett om dei vurderte sitasjonen annleis....forstår din frustrasjon! Men; du kan jo sjå det positive med det: Legen meinar sannsynlegvis at du vil klare å få barn utan medisiner og at alt er ok med deg (men forstår deg og i tanken om at det ikkje blir gjort noko med deg).

Eg skal på utredning neste mandag. g veit ikkje korleis eg reagerar uansett utfall.

Fikk beskjed av min private gynekolog at det er kun i 5% (fem!) av utredningstilfellene at de faktisk finner noe å sette fingeren på. Det er tøft å få beskjeden om at du ikke får noe ekstra hjelp, eller en spesialtilpasset kjøreplan, men stå på når du blir gravid igjen. Krev henvisning til privat gynekolog. Om du vil prøve noe ekstra, kan du be den private gynekologen om albyl-e og crinone, som kanskje ikke hjelper, men som i hvert fall ikke skader heller. Sykemelding tar du med fastlegen - stå på, de prøver seg jo med minst mulig. Min erfaring er at man må ta saken i egne hender og være en irriterende maser. Lykke til!

Ja skal ringe Klinikk Hausken, og få time hos gynokolog der! Så får jeg en ny vurdering av de..og om de er enig med sykehuset angående medisiner, så skal vi prøve uten. Men om jeg får tilbudet, så tror jeg at jeg vil vurdere medisiner..

Er jo glad for at de ikke finner noe galt med meg, men skal likevel få fastlegen til å ta stoffskifteprøver og sykemelde meg når jeg blir gravid igjen. Håper du får god oppfølging helixxx! Og blir spennende å følge deg i utredningsprossessen..bare spør om du lurer på noe ;)

Annonse

Oj, 5 % er jo ingen nesten....så er ikke så rart at de ikke finner noe galt hos de fleste av oss her inne da. Jeg er selvfølgelig glad for at de mener at vi skal klare det uten hjelp, men føler meg likevel sviktet når de lovet oss god oppfølging i neste graviditet.

Så har tenkt å mase til jeg får viljen min! Men tror ikke jeg kommer noen vei på sykehuset, så har tenkt å kontakte legen for å få henvisning til privat gynokolog. Er heldig som har en veldig god klinikk i nabolaget, selv om det koster endel å gå der da..men vet de har god kompetanse på flere områder, og håper de kan hjelpe oss og.

Er veldig takknemlig for at jeg får gode tips av dere her inne :) det betyr så mye!!

Bor du langt unna et annet sykehus? Det er jo fritt sykehusvalg. Kan jo være at du får bedre oppfølging på et annet sykehus om det ikke er langt unna.

De fant ikke noe galt med oss, men får likevel kjempeoppfølging fra sykehuset jeg hører til.

Men om du får henvisning til privat gyn så er det kanskje ikke den største kostnaden!

Lykke til:)

Takk for det, Håpefull 77 :)

Det er dessverre veldig langt til neste sykehus, så det blir vanskelig å få til :( og ifølge legen på sykehuset så var det kun en gynokolog her som man får betale egenandel hos ved henvisning fra lege. Så blir nok litt penger om jeg skal velge den beste klinikken her, men det får bare gå visst det blir eneste muligheten..

Hvilken oppfølging får dere fra sykehuset deres da?

Det koster nesten ingenting å få oppfølging av privat gynekolog, dersom man har blitt henvist dit av fastlegen. Jeg fikk henvisning til privat gynekolog nå i mitt siste svangerskap. Jeg fikk ultralydundersøkelse annenhver uke fra påvist svangerskap til uke 14 (det er det seneste jeg har mistet). Jeg mener å huske at jeg betalte ca. kr. 40,- ved hver konsultasjon. All legehjelp i forbindelse med svangerskap skal jo være gratis, så man betaler bare for forbruksmateriell, dermed den lille avgiften. Jeg fikk også resept på Crinone og Albyl-E av gynekologen, pluss at det var ham jeg rettet alle svangerskapsrelaterte spørsmål til. Jeg måtte imidlertid kontakte fastlegen for å få sykemelding. Sørg for å få gjennomslag for kravene du måtte ha! Det er tøft nok å være gravid med habituell abort i bagasjen, ikke ta til takke med å gjøre det på egenhånd uten medisin, oppfølging og sykemelding (dersom du ønsker det)...

Her er forresten link til hva Den Norske Legeforening (det som legene skal forholde seg til) skriver om habituell abort:

http://www.legeforeningen.no/id/106386.0

Les særlig avsnittet langt nede om "Trygghet, omsorg og gjensidig tillit". Der står det at legene skal være "liberal" med sykemelding og ultralydundersøkelser til abortfaren er over, det vil i praksis si at du skal få det dersom du ønsker det. Print ut og ta med til legen din dersom du ikke får det som du vil!

Lykke til! :)

Hei igjen Lille Diamant

Du spurte etter hva slags oppfølging vi har fått:

Jeg måtte ringe sykehuset med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Startet da med HCG injeksjoner (settes av sykepleier 2 ganger i uka tom uke 12) og Abyl E.

Jeg går til UL, første gang i uke 5 (så da bare fostersekk) så i uke 6, da gjemte fosteret seg i kanten av fostersekken så da måtte jeg tilbake 3 dager senere. Og da var det liv. Frem til denne dagen ble det tatt målinger av HCG nivået mitt. Da var det så høyt og jeg var kvalm etc så de fant ut at det ikke var nødvendig å måle lenger.

Nå er det UL hver annen uke. frem til uke 13. Da er det 3 uker til neste gang.

100 % sykmeldt til uke 12. Er i dag 12+1 og 50 % sykmeldt ut denne måneden og antagelig en til. Viktig at jeg ikke stresser på jobb. Så skal videre sykemelding vurderes.

Fastlegen tar vanlige svangerskapkontroller og tok den siste sykemeldingen i samråd med gynekologen på sykehuset. Siden det er 3 uker mellom UL i uke 13 og neste i uke 16, så ville fastlegen ha meg inn til kontroll immellom UL slik at jeg fikk høre fosterlyden. Fastlegen forsøkte å finne den i uke 11 også, men da var det for tidlig på meg. Siden jeg ikke har fått noen andre følelser i kroppen og jeg har symptomer regner jeg med at det er bra. De gangene jeg har hatt MA har jeg mistet symtomene. Men angrer på at jeg spurte om han kan finne fosterlyden. Han sa klart i fra om at om vi hørte den var det en bonus, fordi det var veldig tidlig.

Jeg har lyst til å gå til jordmor også. Men det har jeg ikke funnet tid til. Regner med at oppfølgingen blir mindre etter ordinær UL i uke 19. Og at jeg da kan begynne å gå til jordmor og lege.

Ble langt dette. Ellers sier jeg meg enig i mye av det Erle79 skriver!

Lykke til:)

Takk for svar Erle79 :)

Jeg var hos legen idag, da jeg har sitter hjemme og grått i to dager..har ikke funnet krefter til å gå på jobb..det skjer ikke ofte, men den tlf fra sykehuset tok håpet ifra meg :( så ble 60 % sykemeldt i 2 uker, for å komme meg over denne kneika. Skulle ringe med en gang jeg ble gravid, så skulle hun sykemelde meg og henvise til tidlig UL. Så er veldig lettet over det.

Men føler meg virkelig som en dårlig ansatt nå, men følelsene har tatt helt overhånd og jeg bare gråter. Og har en jobb som krever 100% innsats hele tiden, så er ikke plass til dårlige dager. Sjefen ble ikke glad da jeg ringte nei...hun mente jeg burde tenke mindre på dette gravidgreiene og heller komme på jobb! Ble så såret at jeg ikke klarte å si noe som helst :( synes dere at jeg er egoistisk som gikk til legen og fikk sykemelding?

Ringte også til Klinikk Hausken og fikk time der, så får jeg heller betale for å få god oppfølging. Orker ikke flere nedturer i forhold til helsepersonell nå, og de har rykte på seg for å være veldig dyktige og omtenksomme. Så kanskje jeg får tilbud om å prøve medisiner da..

Annonse

Håpefull 77 :)

Høres ut som om dere har vært heldige med oppfølging :) Det må være så godt å føle seg ivaretatt...jeg føler meg som en kasteball, og har vært innom 5 forskjellige gynokologer på sykehuset før jeg fikk hun som til slutt utredet meg. Og hun har jeg kun fått snakket med på tlf..så har aldri sett hvem hun er.

Akkurat nå bare sutrer jeg, for er så lei av å måtte krangle meg til oppfølging for å aå bli møtt med likegyldighet. Så var hos fastlegen min idag, og fikk 60% sykemelding de neste 2 ukene..er helt nedbrutt av alt styret.

Men det er forhåpentligvis lys i enden på tunnelen, og jeg har kontaktet Klinikk Hausken for videre oppfølging. Håper de kan gi meg litt støtte og håp..

hilsen sutreguri...

Hei

Huff, skjønner at du er fortvilet og lei deg. Det er en stor psykisk påkjenning å gå igjennom mange spontanaborter. Tok flere måneder før jeg klarte å komme over min femte spontanabort. Skal man i tillegg forholde seg til forskjellige personer hver gang i utredningen blir det en ekstra påkjenning.

Jeg er kjempefornøyd med oppfølgingen både fra sykehuset og fastlege. Var veldig fortvilet en periode, fordi det tok litt lang tid før vi kom inn for å starte utredning (på grunn av sommerferie). Var da innom Volvat, der følte vi oss ikke ivaretatt i det hele tatt. Så vi valgte å vente på sykehuset. Er superfornøyd med det valget i dag.

Klinikk Hausken har jeg hørt mye positivt om:) Og siden det er privat kan en jo håpe på at det går litt kjappere enn på sykehuset:)

Lykke til:) tips, be om å få kopi av alle prøvesvar og utskrift av journal fra sykehuset. Så slipper dere dobbelt sett med prøver. Det tror jeg du har krav på!

Nei, du er ikke egoistisk når du er delvis sykemeldt og setter deg selv i fokus noen få uker. Å ikke klare å få barn er virkelig altoppslukende, så ikke rart at vi går ned for telling innimellom. Sjefen din har åpenbart ikke hatt problemer med å få barn, for ingen som har opplevd det ville latt deg få dårlig samvittighet for å gråte ut og komme deg ovenpå igjen. Kos deg nå de neste ukene; finn frem en god bok, tenn stearinlys, drikk en kopp te, et glass rødvin eller hva som nå gjør deg glad. Bestill time hos frisøren, kjøp deg en ny genser, osv. Humøret kommer nok snart tilbake, men alle vi her inne har vært deppa fra tid til annen og vet hvordan du har det... :( Jeg var der du er nå for et år siden. Hadde min tredje abort i fjor høst og vurderte virkelig å gi meg med prøvingen. Var hos psykologen på helsestasjonen og var virkelig helt satt ut, gråt offentlig og var ustabil som bare det. Men nå er slitet mitt over, jeg fikk en liten datter i mai. Så om et år er det kanskje du som stråler..? Stå på! :)

Hei!

Viss du skal til klinikk Hausken, er du vel i Haugesundsområdet??? Eg har faktisk fått veldig god hjelp på Stord sjukehus.

Dei fann ingenting gale med meg, men eg har fått medisin, mange ultradlydar og fin oppfølging. Der er eit par utanlandske doktorar der som eg trur har ganske god peiling.

Lukke til på Hausken. Var der til ein UL fordi eg vart altfor nervøs av å vente. Syns ikkje eg kunne tigge om haugevis med ekstra UL berre for at eg var stressa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...