Gå til innhold

Massevis av sukker i smoothie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fort gjort å tenke at smoothies er sunt og at du derfor kan drikke så mye du vil av det. Den er jo tross alt laget av frukt, og er rik på næringsstoffer og vitaminer.

Men dersom du passer på linjene, bør du nok være forsiktig med å innta store doser med smoothies.

Selv om det står at produktet ikke er tilsatt sukker, inneholder den nemlig svært mye fruktsukker - som også betyr mange kalorier.

Les også: MÅ du spise frukt?

Testet ferdig-smoothies

Den danske nettsiden 24timer har utført en smak- og innholdstest av ferdigproduserte smoothies, som du får kjøpt i butikker og kiosker.

Undersøkelsen har de gjort sammen med to lærere som underviser i ernæring på yrkeshøgskolen Metropol.

De har kommet frem til at en gjennomsnittlig smoothie inneholder halvannen gang så mye fruktsukker som brus. Det betyr at det er mer fetende å drikke smoothies enn brus.

Les også: Juice eller smoothie?

- Du risikerer å bli overvektig

- Et lite glass et par ganger i uken kan være utmerket, men dersom du drikker det i større mengder risikerer du å bli overvektig, advarer Preben Vestergaard Hansen, som underviser i ernæring, til nettsiden.

Han påpeker at selv om smoothien består av naturlig fruktsukker, oppfører den seg på samme måte som det hvite sukkeret som er i brus og andre godsaker.

Vestergaard Hansen mener at den eneste forskjellen på smoothies og brus er at smoothies inneholder fiber, vitaminer og mineraler.

Les også: Er ren juice like bra som frukt?

For store porsjoner

Et annet problem er at porsjonspakningen på smoothiesene er for store. Spesielt siden de aller fleste drikker opp alt på en gang.

Den minste ferdig-smoothiesen 24timer fant var 2,5 dl, mens smoothiesprodusenten «Brämhults» serverer 3,8 dl av gangen. Det er for mye, mener ernæringsekspertene.

- Det er absolutt ingen god idé å drikke så mye. Du får et ordentlig sukker-rush, som både gir for mange kalorier og får blodsukkeret til å svinge uhensiktsmessig mye, forklarer Vestergaard Hansen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvordan du lager smoothies det... Jeg lager mine med frosne bær og litt vann så den ikke blir for tykk... Null sukker ;)

Skrevet

Og hva er så poenget?

Du vet at SUNNHET ikke bare måles i antall kalorier og sukker/fettmengde?

Skrevet

Jeg lager smoothie selv av usukret bær og banan og nøtter. Det er sunt! De fleste ferdigprodukter er tilsatt konserveringsmiddel og det er ikke sunt.

Ellers gjelder her som ellers : Alt med måte!

Skrevet

Men det er jo ganske mye vitaminer også i frukt da så litt smoothie får vi vel lov å drikke eller?

Skrevet

Det er nettopp det som er vrangforestillingen. Det er ikke snakk om tilsatt sukker eller ikke. Frukt og bær I SEG SELV inneholder store mengder sukker. Og dette sukkeret er ikke noe mindre skadelig enn tilsatt sukker.

Skrevet

Dette handler om hvorvidt et produkt inneholder sukker eller ikke. Noen lever i den tro at så lenge det ikke er tilsatt noe sukker, så er det sukkerfritt. De "glemmer" altså at råvaren i seg selv kan inneholde sukker.

Skrevet

Jeg drikker selv smoothie, og spiser både frukt og bær. Men jeg innbiller meg altså ikke at det er sukkerfritt.

Skrevet

Som sagt en del ganger nå: bær og frukt er sukret i seg selv, enten du tilsetter noe eller ikke. Det betyr ikke at jeg lar være å spise bær og frukt. Men jeg later ikke som om det er sukkerfritt, for det er det så langt i fra.

Skrevet

Er det noen her som har påstått det?

I den diskusjonen dette kom opp, presiseres det igjen og igjen at argumentasjonen gjelder RAFFINERT sukker.

Hva er det ved dette du ikke forstår?

Skrevet

Ja, det er faktisk ganske mange som har påstått det du mener ikke skal være påstått. Du får heller spørre dem hva de ikke forstår.

Skrevet

Det de mener er raffinert sukker. De fleste som kan lese litt mellom linjene har fått med seg det.

Skrevet

Tøv igjen. Flere av innleggene tyder tvert imot på at mange ikke skjønner at fruktsukker er det samme for kroppen som raffinert sukker. Flere har jo i klartekst skrevet at siden de ikke har tilsatt noe sukker, så er det sukkerfritt.

Skrevet

Det er en grunn til at diabetikere for noen år siden fikk beskjed om å bare spise en frukt til dagen. Pga fruktsukkeret.

Skrevet

Det er anbefalt av Grete Roede å spise tre frukt pr dag ( kan være jeg husker feil, men tror det var tre stk. MEN ikke tre bananer, da disse inneholder svært mye sukker)... Så om dere ikke spiser frukt i tillegg til smootie, og lager den av bær/frukt, lett yougurt og feks kunstig søtningsstoff så er det ikke verre enn å spise en frukt eller to :-) Men som HI påpeker, så er vel hele poenget hennes at det fremdeles er masse kalorier i smootie...selv om den er sunn. Det samme er det jo om en gomler i seg halvparten av plommene på plommetreet i hagen...eller et par kurver med jorbær. Sunt, men likevel fult av sukker og kalorier og IKKE slankende :-)

Så alt med måte...og uansett sunnere med frukt enn gotterier :-)

Skrevet

Fruktose er litt søtere enn sukrose, så man kan bruke litt mindre. Man sparer dermed noen få kalorier. Dessuten fører det til en litt lavere blodsukkerstigning.

Forskjellen mellom raffinert sukker og fruktsukker er dermed veldig liten. Men man får i seg rikelig med vitaminer, mineraler og fiber i smoothies så det er en god erstatning for andre sukkerholdige saker som ikke inneholder de samme gode sakene :)

Kroppen trenger litt sukker, så alt med måte ;)

Skrevet

Det er anbefalt av Grete Roede å spise tre frukt pr dag ( kan være jeg husker feil, men tror det var tre stk. MEN ikke tre bananer, da disse inneholder svært mye sukker)... Så om dere ikke spiser frukt i tillegg til smootie, og lager den av bær/frukt, lett yougurt og feks kunstig søtningsstoff så er det ikke verre enn å spise en frukt eller to :-) Men som HI påpeker, så er vel hele poenget hennes at det fremdeles er masse kalorier i smootie...selv om den er sunn. Det samme er det jo om en gomler i seg halvparten av plommene på plommetreet i hagen...eller et par kurver med jorbær. Sunt, men likevel fult av sukker og kalorier og IKKE slankende :-)

Så alt med måte...og uansett sunnere med frukt enn gotterier :-)

Skrevet

Smooties inneholder 1 og en halv gang så mye fryktsukker som brus. Det er jo klart, ikke all brus er laget med FRUKTSUKKER men vanlig sukker. Jøss trenger ikke være professor for å se den da.

Skrevet

jeg lager smoothie med frossne bær,yoghurt naturell og banan. kjempe god.og ja selvsagt er det fruktsukker i!! tviler på du klarer å lage en uten.men forskjellen er at det ikke er rafinert sukker,men skker i sin naturlige form.husk at mat blir omdannet til sukker i kroppen.man kan ikke leve uten at det skjer.men det rafinerte sukkeret skal man styre unna for det er ikke bra å putte i seg. selvsagt er ikke smoothie det man drikker om man vil ned i vekt.da må man finne andre ting å kose seg med :)

Skrevet

Enda mer vås om farin. Sukker er sukker, selv om jeg selvsagt er enig i at man i smoothie også får med seg de næringsstoffene som bær og frukt ellers inneholder. Fruktsukker har nøyaktig samme virkning på kroppen som farin.

Skrevet

tror det er du som må lære leksa di her!

sukker er egentlig brunt,men pga at det ble sett på som finere og flottere blandt rikfok før i tiden,ble det brune fjernet. sukkeret ble rafinertog melassen tatt ut.så all næringen som det er i sukker oprinnelig ble i melassen,mens det tomme unyttige sukkeret er det som blir kjøpt og spist! det hvite rafinerte sukkeret gir deg en eksplosjon i blodsukkeret som går lynkjapt opp og like fort ned igjen derfor kan man si at det ikke nødvendigvis er det som gjør ungene hyper.for det varer så kort tid.

fruktsukker som fremdeles er i frukten blir som det brune sukkert.det er masse sukker(da fruktsukker) som er i sin opprinnelige form.derfor får du mange andre ting i deg samtidig av vitaminer ol samtidig som du spiser sukkeret.altså blodsukkert får ikke den svingen fordi du også tar til deg næring som den hører til i.hvis du derimot kjøper fruktsukker på butikken(som er en skikkelig luring ;) ) så kan du egentlig likegodt spise farin.for da er det også tatt ut av sin opprinnelige form. PUNKTUM ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...