Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg? Vart til legen i dag, 1 sv skaps kont....

Anbefalte innlegg

trodde selv at jeg var i uke 12 i dag og det var derfor jeg fikk time fra sekeretæren i dag.

Men legen min sier at jeg er i uke 11+6, og kunne derfor ikke ta blodprøver av meg (måtte være i uke 12) så jeg må komme tilbake i morgen og gjøre det.

Siste mens var 12/7/10 og i følge mine beregninger er jeg 12+0 i dag.

Skjønner ikke hvorfor de er så strenge på en dag fra eller til...

Men hva sier dere, er det riktig som legen sier?

forresten hvor mye hadde dere lagt på dere i uke 12?

Takker for svar :o)

Fortsetter under...

Det syntes jeg hørtes veldig rart ut!

Jeg hadde første svangerskapskontroll16.09 og er i dag 13 uker på vei så det var vel uke 10-11. Tok alle blodprøver og urinprøve da. Eneste hun ikke kunne måle var Symfyse-mål.

Har ellers kanskje lagt på meg 1 kilo, maks. Du da?

Da syns jeg du har en firkanta lege..

Jeg var på første kontroll da jeg var 8+5, og tok alle blodprøvene da..

Jeg er 13+4 nå og har vel lagt på meg 3 kg til nå, men går ned og opp en kg hele tiden, er ikke så kvalm lenger, og etter det så har vekta stoppa opp.. Måtte spise veldig ofte for å ikke kaste opp tidligere..

Det er det rareste jeg har hørt. Jeg var hos legen uke 10 og tok alle blodprøver og alt da.

Som en annen sa her tror jeg ikkke du skal være så redd for vekten. Det er opp og ned hele tiden noen går opp masse i begynnelsen og så ikke noe mer videre.

Jeg gikk ikke opp noe i det hele tatt de tre siste månedene sist.

Lykke til

Hei :) Det er det samme hos legen min. Jeg var hos legen for to uker siden, og var da 10+4 eller noe, men fikk ingenting, han satt bare å kjika dumt på meg når jeg spurte om å få helsekort og få tatt blodtrykk. Samboer var med da, så jeg hadde jo håpet at han kunne få gjort unna alt da så han slapp og bli med en ekstra tur når jeg skal ta blodprøver, men det var ikke mulig..

Jeg sa også til sekretæren at jeg var fullgåtte 12uker på torsdag som var, og hun hadde time da, men for å være sikker fikk jeg ikke time før i morgen (Tirsdag).. Ble skuffa, for jeg inbilte meg at de ikke gidder å gjøre bortkasta arbeid i tilfelle jeg skal miste, men mulig det er en blodprøve det er best å ta etter 12 fullgåtte uker.. Synes uansett det er rart at det er så viktig at du må ta en ekstra tur dagen etter. 24timer kan ikke gjøre så mye forskjell vel??

Uansett lykke til :)

Annonse

Hæ?! Her er det noka som ikke stemmer helt, hva var begrunnelsen til at han ikke kunne ta blodprøve på deg?!! Da jeg fant ut at jeg var gravid, ringte jeg og bestilte timen hos legen og fikk det alledere da jeg trodde jeg var 4+3 (Termindatoen min ble flyttet 4 dager frem i ettertid;) . De tok urin-, blodprøve, vekt veiing og høyde måling. Fikk så ny time 3 dager etter det, måtte tilbake siden jeg skulle ta celleprøve som jeg ikke har tatt på år og dager... Etter dette har jeg bare vært hos jordmor på kontroll, dvs fra uke 12 og gjennom hele svangerskapet:) Syns det er mye bedre å dra til jordmor på kontroll enn til legen.

Du får lykke til i svangerskapet:)

Jeg var på første kontroll hos gynekolog (lege) i uke 10. Hun gav meg rekvisisjon til blodprøver som ikke skulle tas før i uke 12-13. Husker ikke grunnen til dette, men det var en av prøvene hvor resultatet ikke var sikkert før litt senere.

greia er at de tar ikke de blodprøvene før etter 12 uke, fordi alt forandrer seg mye i starten av svangerskapet så ofte blir resultate feil.. Var på 1kontroll med nr 2 i forrige uke, var 10 uker+6 da.. Da fikk jeg vite dette, men han tok blod trykk og fikk helsekort og fylte ut det jeg skulle fylle ut + informasjon, men måtte komme tilbake 2 uker etterpå for å ta blodprøvene som blir neste mandag :) Nå har jeg fått ul timen min oxo... MEN syns det var rart du måtte vente en dag da, de skal tas etter uke 12, så han burde heller bedt deg komme tilbake om ei uke mener jeg eller tatt de når du var der, for du er jo mer eller mindre 12 uker på vei.. En dag i forskjell eller ikke :P

Jeg måtte tilbake og ta noen av blodprøvene i uke 12-13. Ble forklart at hvis man danner antistoffer mot fosteret, så bør det gå så lang tid før man ta prøvene for at skal kunne oppdages... Det var sånn jeg forsto det ihvertfall. Har med rhesusfaktor å gjøre.

Stemmer som de sier i svar over her. Om du er Rhesus negativ og barnet er Rhesus positiv, er det en mulighet for at du danner antistoffer som kan føre til at det blir problemer i neste svangerskap. Dannelsen av antistoffer skjer ikke før i slutten av første trimester, altså vil de vente til etter uke 12 med å ta blodprøver. Om en skulle være i faresonen vil en få forebyggende behandling etter fødsel. Leste litt mer om det her:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rhesus-testing-i-svangerskapet-2668.html

Sjansen for at dette skjer er ikke stor. Det står at det skjer i 2-16 % av tilfellene hvor mor er R- og barnet er R+.

Jeg var hos legen første gang da jeg var i uke 8, men måtte vente til uke 12 med å ta prøver. Men skjønner heller ikke problemet med en dag i forskjell!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...