LittLykkelig Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Har nettopp flyttet mini (4 mnd imorgen) over i egen seng. I begynnelsen gikk det helt greit. Nå etter noen uker er døgnrytmen heeelt ute å kjøre. Vekker han 9 om morgenen, prøver så å legge han igjen etter 1,5 - 2 timer. Da finner han absolutt ikke roen og klarer ikke sove før ca 13.00! Da kan han til gjengjeld sove 3 timer i senga si. Tar han så med på en tur i vogna ca 17 slik at han rekker en liten lur til før leggetid (ellers blir han et monster fra klokken 18!). Så spiser han litt grøt, bader, stelles, legges med samme rituale hver kveld. Han sovner uten problem ca 20 men sover bare 45 minutter før han sperrer opp øynene og nekter å sove mer. Virker som han bare har tatt en lur. Hvis jeg tar han opp da etter en del knøing og gråting, holder han det gående til 22-23 før han sovner for natten. DET er rimelig slitsomt. Imorges stod han opp 09 mens resten av dagen gikk som beskrevet ovenfor. Han sovnet 20 og våknet 30 min etter. Jeg tenkte at det går ikke an å ta han opp hver kveld, så jeg satt der inne sammen med han og prøvde å trøste og roe mens han protesterte HØYLYTT.. Er det dette som er gråtekur? For vil jo ikke at han skal få varige mén eller føle at jeg ikke bryr meg om at han sier ifra. Derfor sitter jeg der hele tiden og forsøker å roe han og trøste han uten å ta han opp. Han roer seg til slutt og jeg forsøker å ende situasjonen godt ved å si noen beroligende ord, nynne litt og stryke han til han sovner. Har det noe å si at jeg gjør dette eller er det fortsatt en hjerterå gråtekur? (Ble litt skremt da jeg leste inne på sovlillebaby.com om gråtekur og vil helst ikke at han skal bli skadet av dette). Men er det noen annen måte å gjøre det på? Babyer og barn gråter vel og protesterer uansett med jevne mellomrom? Kan jo ikke gi meg vel? Eller er det for "tidlig" å "tvinge" han til å sove selv om han ikke kanskje er trøtt akkurat da? Blir så usikker.. Og vil jo gjøre det beste for barnet mitt, men vil ikke gi etter for hver protest.. Og bare så det er sagt så sjekka jeg bleie, luft i magen (som selvfølgelig oftest kommer mellom 20 og 22....), hadde fått nok mat, lå komfortabelt osv. Så jeg tror det bare var protestgråt, for han stoppa hvis han trodde jeg skulle ta han opp.. Noen gode råd?
Vimse + gullene Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Hva med å ta han opp, roe han inne på rommet og legge han ned når han er rolig igjen? Da får han trøst, men det skjer ikke noe spennende
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Veldig vanlig at de våkner etter 30- 45 minutter; dette skyldes overgang i søvnfasene og er ikke alltid like lett å "kurere" dessverre. Noen babyer takler denne overgangen fra dyp søvn til lett søvn veldig greit, mens andre babyer begynner å gråte/ småvåkne, og trenger litt hjelp for å komme seg over kneika. Jeg synes 4 mnd gamle babyer fortsatt er for små til å søvntrenes på den måten du beskriver her, og ville nok ikke hatt hjerte til å sitte og høre på all hylingen selv ihvertfall. Hadde heller tatt ham opp på armen og roet ham ned der, for så å legge han ned igjen når han er rolig. God dagsøvn er også viktig for god nattesøvn - søvn avler søvn- så prøv å få til gode lurer iløpet av dagen, på den ene eller andre måten. Har du forresten prøvd bæresele? Mange babyer som sliter m søvnen roer seg fint i slike, sånn var førstejenta vår også- så når ingenting annet funket var det bare å ta fram Manduca-selen og hun sovnet etter få minutter. Bedre sovemedisin enn gåtur med Manducaen (eller evt dype knebøy innendørs hvis d ikke passer å gå ut) finnes ikke-anbefales på det sterkeste=)
LittLykkelig Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2010 Tok han opp på armen idag og la han ned når han hadde roet seg. Virket som han ble enda sintere da siden han sikkert trodde han skulle stå opp når jeg tok han opp.. Uff det skal virkelig ikke være enkelt. Men lar han ikke hisse seg opp til han gråter hysterisk, da tar jeg han på armen og trøster. Men lar han ligge når han har sinnagråt som er mer roping enn gråt.. Vanskelig å forklare. Men ville aldri funnet på å forlate rommet i allefall. Manduca har vi, så det var en god idé Har bestemt meg for å prøve å starte dagen senest 8 heretter, kanskje han har mer tid til lurer på dagen da. Han har alltid vært en utfordring å få til å sove på dagen, helt fra han var født. Noen ganger kunne han være våken i 8 timer!! Jeg klarer ikke se når han blir trøtt før han plutselig er overtrøtt og alt er galt. Så jeg må nok prøve å bare legge han i løpet av formiddagen selv om han protesterer litt. For ellers kan han fint være våken til langt utpå ettermiddagen før han kommer med så mye som et gjesp! Huff skulle av og til ønske jeg hadde en erfaren dame i huset som kunne hjelpe til når jeg er rådvill.. Hehe.. Bor langt borte fra familie for å si det sånn..
sillyfilly og Olivia Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Kanskje du kan klare å holde han våken lengre på kvelden? Etter den siste luren slik at han er skikkelig god og trøtt når han legger seg.
hulderpus Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Hei Tar han smokk? Snuppa mi på 4,5 måned gråter ofte i det jeg legger henne ned i vogga, men roer seg så snart hun får smokken i munnen og kosekanina trykket godt inntil ansiktet. Vi la henne ca 20 før vi også, men da var hun ofte overtrøtt og vanskelig å legge. Vi skjønte etter hvert at vi hadde fått en "a" unge som legger seg tidlig og våkner tidlig (jeg er og sånn). Når kl nærmer seg 17-18 er hun faktisk ganske grinete. selv om hun er en liten solstråle resten av dagen. Så jeg har rett og slett begynt kveldsstellet kl 17.30 med mat og pysj og lagt henne senest 18.15. Dette har hjulpet veldig. Hun sover da som en stein frem til 23.30. Før fikk hun pupp på denne tiden, men nå gir jeg henne en flaske med morsmelk iblandet noen spiseskjeer grøtpulver (2 ss til 160 ml melk). Etter en slik blanding kan hun sove helt til 5-6, få pupp og sove en time til. Vi starter ofte dagen rundt 07 - 07.30. Så blir det lek på henne frem til 9, pupp og så legger hun seg igjen. (sover i sengen sin akkurat nå..he he). Du sier han er et monster fra kl 18 hvis han ikke sover kl 17. Hva med å droppe søvnen kl 17 og heller legge han 18? Det kunne jo hende det fungerer på deg og. Så små babyer gråter jo sjelden hvis det ikke er noe. Lykke til!
LittLykkelig Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2010 Ja har prøvd å legge han tidligere. Det som skjedde var at han tok en lur og våknet igjen etter ca en time lys våken og klar for nye sprell.. Hehe. Ikke så lett dette. Vanskelig å vite om det bare er skifte av søvnfase som vekker han eller om han absolutt ikke er trøtt mer og må tas opp. Jeg ser i allefall etter å ha lest på barnogsøvn.com at mine egne instinkter var riktige, nemlig å ta tilvenning og søvn forsiktig små steg av gangen. Skal aldri mer la meg presse av familie og andre som sier "barn har godt av å gråte litt" eller "du må ikke venne han til at du sitter der til han sovner" osv. Vil ikke at leggesituasjonen skal være kjip og forbindes med maktkamp og gråt. Da sitter jeg der heller og stryker han på kinnet så lenge det trengs mens jeg forsiktig kutter ned denne tida etterhvert som han synes det er greit. "Tough love" gidder jeg i allefall ikke når han er så liten. Tror nå at om det skjærer meg i hjertet så er det nok ikke riktig..
LittLykkelig Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. oktober 2010 ..og takk for tipset hulderpus Tror jeg må ta han opp tidligere for at han skal rekke å sove nok på dagen. Ser ut som han har en innebygd klokke som gjør at det må gå 12 timer fra han står opp til han legger seg for natten. Og da er 20 til 08 bedre enn 21 til 09.. Så får vi vurdere om han trenger 19 til 07 etterhvert. Men her er vi i allefall B-mennesker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå