Bergen1983 Skrevet 3. oktober 2010 #1 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hei Vi har foreløpig ikke begynt å gi grøt til vår lille jente. Hun er 5 mnd nå, og det begynner vel å nærme seg grøt tid. Har noen spm, som jeg håper noen snille sjeler kan svare en førstegangsmamma på dette området;) - Hvordan lager en velling? Leser at det kan være lurt å begynne med det.. - Hvilken grøt? Finnes jo sååå mange forskjellige.. - Gir en grøt om morgen, og kveld, eller bare en gang for dagen? Hun drikker 1 liter nan per dag, og er en særdeles fornøyd (og god+mett) baby:) Håper noen kan svare en "fersk" mamma på grøt fronten;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142395229-velling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 4. oktober 2010 #2 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei 1: Bland noen skjeer grøtpulver i melka.. start med litt og øk etter hvert.. til å begynne med kan du klare deg med en 3. eller 4 flaskesmokk, men når vellinga begynner å bli tykk er det lurt å kjøpe en vellingsmokk. 2. Risgrøt er mild og god.. Veldig grei å starte med.. Jeg startet med risgrøt, men prøvde etterhvert også banangrøt.. Alt smakte visst godt.. 3. Start med å prøve en gang på starten av dagen, så slipper du våken natt hvis hun ikke tåler det.. Så kan du enten flytte det til kvelden hvis du ønsker det, eller du kan prøve å gi det to ganger i døgnet.. du må finne ut hva som passer dere.. Hvis du gir det om kvelden kan det hjelpe til med at barnet sover bedre og lengre.. Lykke til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142395229-velling/#findComment-142399803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 6. oktober 2010 #3 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vi bruker hirsegrøt (den inneholder mye jern naturlig) eller risgrøt fra Holle. Disse grøtene inneholder ikke melk (kun hirse eller ris). Mange andre grøter (bla. Nestlé sine) inneholder melk og mme, og dersom du blander dem i melk kan det bli litt mye (hardt til nyrene). I følge kostholdsrådene bør gluten introduseres tidlig. De samme rådene sier også at man BØR vente til 6 mnd med fast føde, men KAN starte ved 4 dersom det er behov for det. Derfor har jeg tolka glutenrådet som "tidlig i forhold til fsat føde ved 6 mnd" og venta til hun nå ble 6 mnd. Rådene er i grunnen litt vage akkurat der. Jeg pleier blande ca 1 ts grøtpulver pr måleskje med Småfolk vi bruker i flaska, da blir det en passe tykk velling. Vellingen har ca dobbelt så mye væske i seg som grøt av samme pulvermengde, altså gir ei flaske på 235 ml melk omtrent en porsjon grøt. Vi bruker vellingsmokk fra Avent, synes den er grei (men hun ammes i tillegg, så vi bruker smokk #2 for å ikke gi flaska for fort). Dersom du vil bruke grøt som allerede er tilsatt melk, kan du blande den ut til grøt etter oppskrifta med pakken (altså med vann oppi), og så tynne den ut med MME. Vi gir velling om kvelden. Ellers på dagen har vi valgt å gi grøt/middag/fruktmos med skje, for hun må jo lære det også. Dersom jente di er fornøyd med bare MME, ville jeg kanskje prøvd å gå rett på grøt. Våkner hun derimot om natta og er sulten så ville jeg sett om velling gjorde henne mettere litt lenge - men test på morran først :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142395229-velling/#findComment-142409133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå