Gjest irismor Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Har en del elgstek (ferdig stekt i skiver) i fryseren. Skal lage middag på søndag til 10 stk, jentejaktlaget mitt skal på elgjakt og vi deler oss i grupper og tar hver vår kveld med matlagning. Trenger forslag til hva vi kan lage. Ikke viltgryte da dette blir servert en av de andre kveldene. Kan jeg lage brun lapskaus av elgkjøttet? Og er det noen som har en god oppskrift? Eller noen andre gode forslag om hva jeg kan bruke det til.
Gjest mphs Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Du kan helt klart bruke det i en brun lapskaus om du vil det, men du kan også servere den som stek. Siden den er stekt allerede kan du varme skivene kjapt i kokende vann med buljong og skivene vil da ikke bli tørre(eller tørrere enn elgkjøtt er). Servere med rosenkål, kantarellstuing(eller annen soppstuing), tyttebær, poteter og en god saus.
Gjest irismor Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Hadde elgstek forrige helg (40 årslag) med alle jaktjentene på besøk. Så hadde tenkt meg en litt annen vri. Men når du varmer steken i buljong, koker du den opp eller bare trekker du den?
Gjest mphs Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Koker opp buljongen, legger i kjøttet og trekker kjelen til side. Det tar ikke lange tiden å varme kjøttet som er i skiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå