Gå til innhold

Skal lærlinger jobbe "oppå"

Anbefalte innlegg

Skrevet

som di så fint kaller det:)

Der eg jobber nå går eg som en helt vanlig "hjelpepleier", men eg er lærling.. Eg har få vakter der eg jobber "oppå". Fagforbundet sier at eg da burde ha vanlig assistentlønn, men opplærlinkontoret sier noe annet.. Noen andre som vet hvordan dette fyngerer?

eg lærer jo mye mer når eg jobber oppå.. :)

Skrevet

Jeg trodde og det var slik at lærlinger skulle være "oppå" men det ble ikke alltid praktisert. (barne og ungdomsarbeider) Så jeg vet ikke riktig altså.

Skrevet

du skal være en extra ressurs, som det heter på fint ja. jeg er selv lærling dog i et helt annet fag. å jeg er bare en extra person i arbeidstokken.

Skrevet

Det spørs litt hvor i læreperioden du er.

Sjekk med fagopplæringskontoret.

(fylket)

Skrevet

Du skal jobbe på topp ja.

Å visst du ikke jobber på topp, så skal du ha assistentlønn for det!

Snakk med sjefen der du jobber, fordi du skal IKKE regnes som en vanlig ansatt når du er lærling.

Enkelte plasser så leier de ikke inn vikar ved sykdom, når dem har lærlinger som er på jobb. Det er i grunnen greit en gang inni mellom, men da skal du ha assistentlønn for de vaktene!

Stå på krava dine! :)

Skrevet

Hos oss jobber lærlingene oppå det første året og selvstendig det siste året

Skrevet

en ting til - tar du vakter i tillegg, skal du selvsagt ha assistentlønn (med overtid)

Skrevet

Takk for så mange svar!:) Det var det eg trodde. Så di skyller meg mange 1000 kroner faktisk.. skal kontakte fagopplæringskontoret:)

Avdelingen der eg er nå har di litt for lite ansatte og flere som er sykemeldte, så di utnytter meg stort.. Alle di andre ansatte der reagerer veldig på hvorfor eg jobber så mye som en vanlig arbeider. Kommunen burde jo ikke tatt imot lærlinger viss de ikke har råd til det?

Skrevet

er i mitt første halvår av læretiden foresten ja ;)

Skrevet

Da jeg gikk som lærling, ble jeg det siste året brukt myyyye som en vanlig ansatt. Jeg reagerte på dette, og syntes det var urettferdig. Men sjekket i lærekontrakten min, og der stod det at bedriften kunne bruke meg som en vanlig vikar innimellom. Var kun få vakter jeg gikk oppå.

Tok dette opp med sjefen der jeg jobbet, og hun ga meg vanlig lønn for noen vakter, men på langt nær alle. Men nå er dte nå en gang slik at lærlinger blir ofte brukt som en ressurs, og ikke får den opplæringa de egentlig skal ha.

Ble litt rotete, men du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Vi har lærlinger i vår bedrift, og fra opplæringskontoret har vi fått denne beskjeden:

Lærlingene skal lønnes fra bedriften i ulik prosent etter hvor lang tid vedkommende har vært lærling. Vi har noen på første halve året, og de får 30% lønn (fagarbeiderlønn). Det denne 30% lønna betyr, er at de skal være 30% verdiskapning for bedriften. Det vil si at lærlingen skal gå 30% selvstendige vakter, og 70% på topp. Denne prosentandelen stiger etter hvert som lærlingetiden fremskrider. Forslaget fra opplæringskontoret er at lærlingen settes inn i ordinær helgeturnus, og fyller opp med ukevakter til de jobber 30 % selvstendig, f eks ved sykefravær, permisjoner ol.

Lærlingene skal ikke ha noe ekstra lønn for disse selvstendige vaktene.

Mulig forskjellige opplæringskontor praktiserer forskjellig, men det høres rart ut...

Skrevet

Altså en lærling som er på sitt første halvår får 30% av hva en fagperson hadde fått, og skal da jobbe 30% alene?

Men eg som helt sikkert av alle vaktene til sammen har gått 90- 95 % alene.. Tror eg skal ta det litt mer opp på jobben idag

Skrevet

Jepp, det stemmer. Du må absolutt ta det opp med din faglige leder, og jeg vil si det er hans/hennes jobb å ta opp dette med arbeidsplassen din. Han/hun skal være din støttespiller i lærlingetiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...