Gå til innhold

Veien fra apotek og hjem til kjøleskapet; hvor fort må det gå for Ovitrelle og Puregon?

Anbefalte innlegg

Det står ikke noe om det i pakningsvedlegget. Der står det bare at når den er tatt ut av kjøleskapet, må den bli ute. Mener jeg har hørt at det kan gå to maks timer 2 timer fra apotek til man setter inn i kjøleskap igjen. Stemmer det, og gjelder det både for Ovitrelle og Puregon?

Fortsetter under...

Da jeg var på kontroll fikk jeg beskjed om å ta medisinene min med meg,jeg nevnte på dette da jeg kom til klinikken,men ho sa det gikk helt fint om jeg satt de i kjøleskapet når jeg kom hjem igjen,og det var ca etter 3 timer. Masse lykke til. Jeg er på min første prøverør,og satt inn på fredag:-)

Hei! For å bevare lang holdbarhet må det ikke gå mer enn 2 timer fra kjøleskapet til apoteket til ditt kjøleskap. Tar det lengre tid skal den ikke legges tilbake i kjøleskap, men oppbevares i romtemperatur. Holdbarheten er da 3 mnd. Dette gjelder Ovitrellen. Apoteket har plikt til å opplyse om dette ved kjøp.

Annonse

Ovitrellen kan vel ikke oppbevares i romtemp lenger enn 30 dager? Står ihvertfall på pakningsvedlegget. Puregonen kan oppbevares i romtemp i 3 mnd.

Kan jeg herved konkludere med at BÅDE Ovitrellen og Puregonen må komme seg i kjøleskap igjen innen 2 timer etter at den går ut fra apotek??

Takker for svar, og klem til dere ;-)

Jeg ble usikker selv jeg, jeg mente at jeg hadde den i kjøleskapet og tok den frem 1 times tid før jeg skulle sette den.Det gjelder ovitrelle.

Jeg tror ikke det er så nøye sånn jeg forstod på apoteket, bare den ikke var i sterk varme ,og at det bare gikk et par dager til den skulle brukes.

Lykke til :)

Ovitrelle skal i kjøleskap i løpet av 1 time for å opprettholde lang holdbarhet. I romtemperatur er det 3 uker eller 30 dager. Husker ikke helt. Puregon vet jeg ikke.

Er det veldig viktig å ta ut medisin som står i kjøleskap en stund før den skal tas? Eller kan man ta den ut og sette den med en gang? Er det jeg har gjort ;-)

Jeg er ikke sikker, håpefull, men tror bare man tar den ut en stund før fordi det svir mindre å sette sprøyten når medisinen har romtemperatur. Tror ikke det har noen annen betydning.

Idag har jeg ringt apoteket for å spørre om dette med hvor lang tid det kan gå fra uttak av kjøleskap på apotek, og til innsett i et annet.

DE KUNNE FAKTISK IKKE SVARE, men mente at 2-3 timer ikke burde ha noen betydning. Ikke rart en annen en heller ikke vet, da ;-S

Neste tlf.samt går til Serono (ift. Ovitrelle) og Organon (ift. Puregon). Det er de som er legemiddelfirmaene, så de burde kunne svare. Er for sent på dagen nå, til at jeg får tak i dem, så får prøve igjen i morgen.

Nå husker ikke jeg hvor du holder til, håpefull, men jeg er på Riksen og har hentet ut medisiner på apoteket der. De har informert om kjøleskap/ikke kjøleskap ol uten at jeg har måttet spørre. Hvis det er apotek på sykehuset du hører til, vil jeg anbefale deg å ringe dit (hvis ikke det var dit du ringte da). De deler jo ut denne type medisin daglig.

Forresten så kom jeg på at det var Porsgrunn:-)

Annonse

Kanskje jeg evt ringer apoteket i Pors, men har faktisk opplevd at de har surra litt med "kjøleskaptemaet" tidligere de også ;-) Men kanskje det var tilfeldig. De selger jo mye sånne medisiner.

Hvilke beskjeder fikk du da, tingeling?

DA HAR JEG FÅTT SVARET ;-)

Serono, legemiddelprodusenten for Ovitrelle sier følgende:

Når sprøyten hentes på apotek og må oppbevares videre i kjøleskap, må den inn i nytt kjøleskap så fort som mulig. Da snakker vi helst innen en halv time.

Organon, legemiddelprodusenten for Puregon, er litt mer "rause":

De sa at det egntlig er sånn at det er TOTALT maks 3 mnd at Puregon kan være i romtemp. Grunnen til at det står slik det står, er fordi man fort mister oversikten over hvor lenge man har hatt den ute i romtemp dersom man til stadighet tar den inn og ut av kjøleskapet.

Så om det f.eks går en arbeidsdag mellom apoteket og nytt kjøleskap, er det ingen fare.

Minst mulig temp.svigninger gjelder begge preparatene.

Dette var ihvertfall det jeg fikk ut av samtalene jeg hadde med dem idag. Om noen andre i firmaene ville sagt noe annet, vet jeg ikke ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...