Lille my ;) Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Vi vurderer sterkt å bestille oss tur til Sharm el sheik i slutten av november. Ser jo så fint ut der, men hvordan er det der? Klima i nov? Folkene der nede? Er det trygt å dra dit? Må man ha vaksine foor å dra dit? Hva bør man ha med ellers? Har en gutt på 6 og ei jente på 1,5 år )
Leandermamma Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Mye kan ha skjedd der nede på de 6 årene som har gått siden vi var der, men med turen fremdeles friskt i minne kan jeg garantere deg at vi ikke kommer til å dra tilbake dit noen sinne. Var skittent alle steder utenfor hotellområdene, ekstremt innpåslitne "innfødte", elendige shoppingmuligheter, og generelt lite å finne på med mindre man har dratt ned dit for å dykke. Vi tok en drikkevaksine noen uker før vi dro og fikk ellers beskjed om å vaske hendene godt hver gang vi hadde tatt i pengene. Men, mye kan jo selvfølgelig ha forandret seg på 6 år. :-)
tigergutt<3 Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Vi var i Egypt da tulle var 15 mnd og vi hadde en kjempe tur. Det er snart 5 år siden så det kan jo også ha skjedd litt der vi var. Men jeg ville ikke dratt til Sharm El Sheik, Hurgada eller Kairo. Vi bodde i en by som het El Gona og der var det bare helt fantastisk. Vi fikk et lite sjokk da vi var på dagstur til Hurgada. Som hun skriver over så var det skittent og fælt, ekstrem kjøpetvang og pruting. Vi ble dyttet inn i butikken rett fra taxien.... osv. I El Gona så er det mer som å være i "vanlig" Syden. Vi var der i januar og da var det en flott temperatur.
Gjest marie-s Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Vi var i Sharm el Sheik i fjor sommer og både jeg og guttungen på 7 synes det var helt fantastisk. Nå bodde vi på et all-inclusive hotell og maten der var helt fantastisk, det eneste som kan være lurt er vel å bruke Idoform for å unngå å bli dårlig i magen p.g.a. ulike bakterier enn de vi har i Norge. På hotellet hadde vi flere basseng vi kunne benytte, men vi var også et par dager nede ved sjøen og da var det ikke lett å få med min sønn hjem for der svømte gullfiskene rundt bena våres, anbefaler bruk av badesko som du kan få kjøpt der nede. Jeg vil nå tro at det er tryggere der enn i Norge, for det første så har de sikkerehtsjekker utrolig mange steder i landet, og skal du inn på et hotell må du gjennom en metalldetektor. Og jeg synes folkene der var utrolig hyggelige og både der og i Tyrkia opplevde jeg at de fokuserer mer på barna enn de gjør her i Norge. På det hotellet vi bodde hadde de også egen barnebuffe, men barna kunne velge å vrake hva de ønsket å spise. Klima er jeg ikke sikker på, men det finner du nok veldig fort vet et søk på nettet, men tror det skal være helt greit der i november.
Lille my ;) Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2010 Hvilket selskap reiste dere med? Og hva het hotellet? Vi har funnet tur med Apollo og hotellet heter Renaissance Golden View Beach Resort. Men vi har ikke bestilt enda. Vi reiser fra Trondheim. Så dere tok ingen vaksiner for å dra dit? Tusen takk for svar.
mamman til to gutter Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ville heller reist til Sharm enn El Gouna, uten tvil. Jeg har vært begge steder og var veldig mye mer fornøyd i Sharm. I Naama Bay (tror jeg det heter, er noen år siden jeg var der) har stranda fin sand både på land og i vannet. Noen meter ut var det noen små korallrev med masse fisker ol å se på, men det var så langt ut at det ikke vil være noe problem for barna ettersom de uansett ikke kan stå så langt ut. I El Gouna er det ikke mulig å bade i havet annet enn for barn fordi det nesten ikke er strender der og det hotellet vi bodde ved, som er et av de få med strand, var utrolig langgrunt. Vi gikk et par hundre meter ut og vannet rakk oss fortsatt bare til knærne, bortsett fra ca3meter som var gravd ut så små båter kunne kjøre der og det så ut som det ikke ble dypere på minst 100 meter til. Jeg kommer aldri til å reise dit med barn, til det er det et alt for møkkete land. All inclusive på luksushotell tror jeg ikke er noen garanti for å unngå mageproblemer der nede. Jeg ville hvertfall hatt med store mengder antibac og brukt det etter hver gang jeg hadde tatt i penger og før jeg skulle spise og mange ganger mellom også... Pengene er tykke og seige pga alt som har lagt seg utenpå dem... Vi ble også fortalt at det som er av plener der (dette ble vi fortalt når vi var i El Gouna, så mulig det bare stemmer der) blir vannet med silt kloakkvann. Det lukter ekkelt også når de vanner, så jeg tror det stemmer...
Strandloppa og lillebror Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Å, det hørtes deilig ut:) Skulle gjerne tatt en tur jeg også, men er visst ikke sydentur pengene blir prioritert til i år.. Kanskje neste år. Jeg ville nok valgt et all-inclusive hotell som er barnevennlig. Veldig høy standard for en billig penge. Desverre er lokalbefolkningen veldig intense og det er skittent rundt omkring. Man får litt sjokk når man kjører bussen gjennom gatene fram til hotellet. Egypt er supert når man velger steder som er bygget opp for turismen. Store, fine hotellanlegg som er som byer. Da behøver man ikke dra inn til selve byen. Jeg kan på det varmeste anbefale el gona. Det er en by bygget opp kun for turisme. Det er helt fantastisk fint. Stranda er bygget opp i en lagune, så det er grunne strender så langt øyet kan se. Flotte hotell og varme, koselige mennesker. Dette er et perfekt sted for barn. Det viktigste å huske på er hygienen. Kjøp hånddesinfeksjon og bruk den flittig! Fort gjort å få diarè. God tur!
Kyllingbein Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Hei. Var der med datteren min på 6 i februar, reise med hun og ei venninne. Vi koste oss masse! Godt vann, stort sett hyggelige mennesker - men noen noe innpåslitne men ikke plagsomt. Ingen vaksine. Men bestill så dere har frokost på hotellet. Helt håpløst å få kjøpt noe. Ingenting verken på butikk eller ute.. OG maten er ikke mer en sånn halvveis. Endte opp med både hard rock og fridays.
Tante Bassa Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Kunne ikke vært mere enig i det Leandermamma skriver! Opplevde det akkurat sånn som ho beskriver det. Usj, drar aldri tilbake!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 søsteren min var i sharm el sheik for 1 måned siden og hun var helt vilt fornøyd. hun har aldri noen gang vært så fornøyd med en ferie som den. så vi skal reise dit i februar. hun besvimte der nede (noe hun ofte gjør og har ikke noe med stedet å gjøre) og alle passet på henne hele tiden. de kom med ekstra drikke og mat til henne og spurte hele tiden hvordan det gikk. hun hadde sett så mye spennende og fint. som fiskene i havet, koralrev og pyramider. men hun sa at hun ikke ville tatt med barn til byene utenfor. pga fattigdommen. men det trenger man jo heller ikke. også var alt veldig billig og hun var også veldig fornøyd med maten vi har vært i mange land før, og mye typiske turiststeder og hun pleier å være litt sånn halvfornøyd av typen "digg med sol da" men etter denne turen var hun helt i hundre og fortalte og fortalte. og det ligner ikke henne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå