Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frøkna mi er for liten til å få middag enda, men jeg lagde selv til storegutten min da han var liten.

Brukte å koke kjøtt (kylling/svin), potet eller søtpotet, div. grønnsaker (gulrot, kålrot, blomkål, brokkoli). Moste alt sammen med stavmikser. Etterhvert brukte jeg også fisk, husker ikke helt når jeg begynte med det til han. Ikke alle disse grønnsakene sammen, gjerne to i slengen.

På www.barnemat.com er det masse tips :-)

Skrevet

Da han var i tilvenningperioden laget jeg grønnsaksblanding med potet, gulrot og brokkoli. Det serverte jeg sammen med enten most viltkjøtt, kyllinglever, kylling eller fisk.

Nå er han 10 mnd og har de siste par-tre månedene spist det samme som hos hver dag. Vi bruker omtrent alltid å lage middag helt fra bunnen. Mat vi ofte har er fiskekaker, kyllingboller, thaikylling, lasagne, ovnsbakt laks, ovnsbakt kveite, lys lapskaus, scampisalat, taco eller et eller annet kjøtt som vi har i ovnen.

Vi har alltid litt liggende i fryseren dersom vi skal spise noe som ikke passer for han, men det er sjelden. Han får fortsatt kyllinglever, selv om dette ikke er noe vi spiser selv, men pga jernet.

Skrevet

Abella: gir du han thaikylling, taco ol også? eller lager du annet til han da? Tenker selvfølgelig på salt mengdene her... Blir ikke klok på dette. Noen sier at det ikke er så farlig, mens andre er helt anti salt.

Snuppa mi får noe salt fordi jeg er ikke så flink til å lage ALT fra bunn. Dessuten vil hun ha smak på maten... og det finner jeg ikke i maten på glass eller den på barnemat.com

Skrevet

Jeg skiller mellom hva han får smake og hva han får på tallerken for å spise. Han får smake alt, også det som inneholder noe salt som feks tacosaus, eller karrisaus, men da bare ca en halv teskje eller mindre.

Men det han skal ha på tallerken for å spise er mer tilpasset han. Jeg tar av kjøttdeig til han før jeg krydrer vår med tacokrydder, og jeg tar av kylling til han før jeg lager karrisaus osv. Gutten vår er også mest glad i mat med mye smak foreløpig, han liker når vi bruker løk, hvitløk, ingefær, chili osv i maten.

Skrevet

Må bare få si at dere er så heldige som har matglade barn, NYT det altså, jeg skulle ønske at snuppingsen min også var sånn:p Høres så morsomt ut å kunne servere så mye forskjellig, og faktisk se at det faller i smak og blir spist opp!

Skrevet

Takk for tipsene!

Setter stor pris på det. :-)

Trodde chilli var på "nei-listen" jeg, men nå blir ikke jeg helt klok på hva som er ok og ikke. Jeg har nok vært litt pysette til nå, men vi får se om det blir andre boller fremover. Bare kom med flere tips vis du/dere har!

Skrevet

Chilli er på nei listen, men altså. En må ta ting litt med en klype salt. haha ler av meg selv. Salt. Når diskusjonen er salt eller ikke :P

Olivia får ikke smake på ting som er sterkt, men om hun får i seg en teskje med salt så syns jeg ikke det er noen stor krise. Det er jo veldig vanskelig å unngå!

Skrevet

Hvilken nei-liste snakker vi om?

Jeg gir ikke min lille mat med chili ennå, for han er bare 6 måneder. Men han kommer nok til å spise det før han er 1 år, fordi jeg bruker chili i det meste jeg lager.

Er det "nei-mat" av noen annen grunn enn at det kan svi?

Skrevet

sist jeg laget kokte jeg litt økologisk kylling, økologiske grønnsaker (søtpotet, gulerøtter, brokkoli, persillerot) + litt persille og litt kokosmelk. Når jeg varmet det puttet jeg i litt morsmelk også.

I forhold til ferdigmat som ikke er beregnet på barn så er det jo andre ting en salt som en også bør være obs på...masse tilsettningsstoffer, og fortsatt smaksforsterkere i mye.

Skrevet

For tre fire uker siden hadde bladet en raportasje om barn og mat. Der anbefalte de å bruke chili og mat med mye smak... Dere finner helt sikkert denne artikkelen på nett

Er MYE styr med denne "hva skal barn ha" greiene, tenker det blir folk av de uansett ;) Seff er for mye av alt skadelig, men det er jaggu for lite av alt oxo =) Både for barn og voksne! Handler vel mest om å bruke hodet tror jeg, og fantasien. Mi er bare 6 mnd men får smake på det aller meste. Noen unger er kresne og trenger smake samme mat mange ganger før det faller i smak, mens andre liker det meste med en gang.

Frøkna her er veldig opptatt av mat og nekter nå å ta pupp.... Om jeg er hysterisk av den grunn? NEI

Eneste gangen jeg får lurt i henne mm er på kvelden under "kveldsrutinen" vår og en gang om natta. Ikke vil hun ha mme heller; så hun får mat og vann. Tror hun får det hun trenger uansett

Skrevet

Chili står ikke på noen nei-liste. Det finnes en offisiell nei-liste og den er det helsedirektoratet som utgir. Bortsett fra det som står på den er det meste andre myter og kan være forvirrende å forholde seg til. Når man bruker chili i mat slik som jeg gjør, blir det ikke veldig sterk smak av den. Hvis barnet liker chili er det ikke "farlig". Det beste er jo at barnet venner seg til den maten man pleier å spise.

Jeg er faktisk mer nøye på å ikke gi for mye mat med tilsetningsstoffer, og bruker som hun andre over også mye økologiske matvarer.

Skrevet

Hva står egentlig på denne "nei-listen"? Jeg vet om salt, honning, div grønnsaker som rødbete, melk frem til 10mnd, nøtter ol.

Hva har jeg glemt?

Man kan jo bli forvirret av mindre...

Jeg tror også, som andre nevner her, at med sunt matvett så blir det folk av likevel, men jeg vil jo ikke gi henne noe som kan gi magesmerter ol.

Gir dere sauser med melk i før fylte 10mnd?

Det er jo en del mat som krever litt oppmyking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...