Ungmammamia Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har en datter på 4, 5 mnd. Jeg tror hun har sovet 1 time- 1,5 t på dagen en eller to ganger siden hun ble født!!!! Jeg føler jeg har prøvd ALT. Tur, vugging, sovne i fanget, sove ute, sove i senga, sove i vippestol, sove i bæresele for så å legge henne over i vogna og trille videre...osv osv..Jeg kan nesten stille klokke til når hun våkner etter en lur på dagen. Dette ender jo selvfølgelig med at hun er kjempe trøtt nesten hele dagen. Alt fra 30 min til 2 timer etter at hun har våknet er hun kjempesutrete. Det tar lang tid å få henne til å sovne, og når hun først sovner så sover hun ikke tungt. Er det noen som har noe tips til hvordan få jenta mi til å sove mer enn 30 min av gangen??? Merker at jeg begynner å bli rimelig utslitt, jeg trenger også å sove litt på dagtid ( hun piser hver 3-4 t på natta også), i det minste få gjort noe annen som feks husarbeid... Liker ikke at dagene går til å prøve å få henne til å sove Hun er en kjempe sulten og aktiv pike, det må skje noe hele tiden. Jeg fullammer. Hun tar ikke smukk Trenger litt hjelp....
irisse Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Da er vi to..Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Føler at det eneste jeg gjør om dagene er å prøve å få mini til å sove. Han er 4mnd og våkner alltid etter 30 min...og da står jeg klar for å dytte i vogna for at han skal sove videre...det kan ta opp til 1time før han sovner igjen og da er jeg møkkalei!!! Av og til(ganske ofte) tar jeg han opp når han våkner etter 30min, for jeg gidder ikke dytte i den vogna. Eneste plassen jeg får han til å sove om dagen er i vogna, men selv om jeg går tur med han så våkner han etter 30 min og hyler..Blir fort grinete her også, for han er jo trøtt. Og jeg er stuptrøtt, for han våkner iallefall og vil ha pupp annenhver time hele natta. De siste nettene har han våknet 13 ganger fra 19-7. Du skal faktisk være litt glad for at hun ikke tar smokk, for den er et mareritt...detter ut og blir tatt ut hele tiden og jeg må sitte å putte i smokken hele kvelden og natta.. Eneste rådet jeg har er at du står klar 5min før hun våkner og gjør det du gjorde for å få henne til å sove da hun sovnet (eks bysser vogna...). Mange sier at dette kan hjelpe henne til å fortsette søvnen. Kanskje hun på sikt sover litt lengre da... (funker ikke på min baby) Kan telle på en hånd de gangene han har sovet over 1time i strekk siden fødsel... (18.sept sov han faktisk 2timer i strekk i vogna uten at jeg bysset, har ikke skjedd igjen..) Fikk ikke gjort noe da heller, for sto egentlig bare å trodde han skulle våkne hele tiden ..
Bellbaby Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Vi er flere som sliter med dette! Signerer her jeg også.. men jeg gir meg ikke før han sovner om igjen, uansett hvor lenge jeg må vugge den vogna. Får veldig dårlig samvittighet, siden han gråter så fælt. Men hva skal man vel ellers gjøre, når han bare er sutrete og trøtt hvis jeg tar han opp. Jeg tenker som så at han etterhvert "lærer" seg å sove lengre hvis jeg bare står på. Men jeg også begynner å bli veldig sliten. I tillegg har han begynt å våkne mye på nettene nå nylig, han er 3 1/2 måned. Tidligere har han sovet fra 19-04, men nå våkner han ca hver andre time. Helsestasjonen mener jeg bør prøve å gi MME på kvelden, men han nekter å ta flaske... Men det har vel noe med at de ikke klarer å falle inn i den dype søvnen, siden den lette søvnen som de først har varer ca 30 min. En mager trøst er at flere sier det går seg til ved ca halvt års alder, når de begynner å spise grøt. Men akkurat nå virker det så lenge til.
Canari Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Vi er visst flere her, ja. Jeg har heller ingen tips, men det går seg nok til etterhvert. Lillegutt sov bedre da han var mindre. Jeg tror den dårlige dagsovingen nå også er årsak til at han er mere urolig om natta. Ond sirkel. Tror bare noen barn er sånn. Jeg orker ikke bruke hele dagen på soving, så da blir det 4-5 ganger 30-minutter om dagen for tiden, og mye bæring ...
eja Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Her har vi samme problem... Babyen her i huset har sovet veldig lite på dagtid helt siden hun ble født. Til å begynne med var det mest sannsynlig pga magevondt, så den siste måneden/to månedene har jeg egentlig vært lykkelig for at hun faktisk har sovet i det hele tatt (hun begynte med dagdupper over 10 minutter da hun var to-tre måneder, og er nå fem måneder). Men de siste ukene har jeg begynt å merke hvor sliten hun virker. Hun er i form fra hun står opp og fram til første dupp. Da leker hun seg, gliser og koser seg. Så begynner hun å sutre, og jeg får etter en del arbeid lagt henne enten i senga eller i vippestolen, og da sover hun 20-40 min. Deretter våkner hun, og det er umulig å få henne til å sove igjen på lenge, med aldri så mye byssing, synging, vugging og bæring. Og hun er selvfølgelig forferdelig sutrete. Og sånn går egentlig dagene - et par timer sutring, sove en halvtime... Hun sover heldigvis greit på natta i allefall. Det eneste som får henne til å sovne raskt og litt lengre enn vanlig er å gå tur i vogna (hun våkner med en gang den stanser, så sover bare så lenge vi går) og at jeg bærer henne i bæresjal. Hun tar også endelig smokk, og den roer henne litt (kun ett merke som er akseptert, Nuk, og hun ville ikke ha smokk før hun var ca tre mnd). Kanskje ikke veldig mye hjelp i dette, mer en utblåsning, men det er jo kanskje greit å vite at en ikke er helt alene om å ha det sånn. Ja, en siste ting - jenta her har fått grøt i en måned, men det har ikke hjulpet på søvnen... Foreløpig... Og DER våkna hun, etter 25 min.
malin85 Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 Min var også sånn da han var 4 mnd. Han begynte og sove bedre på dag tid da jeg begynte og gi han grøt til frokost da han var 5,5 mnd. Jeg fullammet han til han var 4 mnd så begynte jeg med grøt på kvelden for han begynte og våknet så sinnsykt ofte på natten igjen. Og da han var 5,5 mnd begynte jeg med grøt til frokost og. Da sov han mye bedre på dag tid og dagen ble så mye enklere her.
juligutt2010 Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bare signerer alle andre innlegg her... Sliten og fortvilet, men vi er iallefall ikke alene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå