Gå til innhold

Fortsatt utrolig sliten, 4 mnd etter fødsel. Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann er nå 4 mnd. Sover fra 19-07, avbrutt med en flaskemating, må kanskje inn med smokken en gang i løpet av natta. Han er blid og fornøyd på dagen, men kan være litt vanskelig å få han til å sove den første og siste duppen på dagen. Uansett, så når kl er 16, er jeg rimelig utslitt. Har ikke overskudd til noe etter det som regel. Gruer meg også litt til kveldene da han kan være veldig sutrete fordi han er trøtt og da hjelper det ikke at jeg er sliten. Skal det virkelig være sånn? Burde kanskje dra til legen å sjekke det ut. Ofte sover jeg litt dårlig på nettene selv om lillemann sover bra, så dette gjør det jo ikke bedre. Har selvfølgelig hjelp av sambo, men han er ofte ikke hjemme fra jobb før i fem-seks tiden.. Føler liksom at jeg ikke burde være så sliten som det jeg er....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle er jo forskjellige, så jeg tror ikke det er unormalt av deg å ha det sånn. Kjenner meg veldig igjen. Tror mange av oss har det sånn, vi er jo alene mer eller mindre hele dagen med babyen og det er faktisk ganske slitsomt.

Du skal vite det da, at mange har det myyyyye verre enn din situasjon. Jeg synes det høres helt fantastisk ut jeg. Babyen sover fra 19-07 med kun 1 mating?!!?!! Fantastisk! Du er heldig som har en så "flink" baby :)

Du må holde ut, det vil bli mye bedre og lettere, helt sant!

Men det er heller ingen skam å gå til legen å snakke om hvordan du har det. Behøver ikke være depresiv for det, godt å få luftet ut litt. Kanskje han/hun kan gi deg noen tips til å lette hverdagen også?

Skrevet

Ja, er helt enig at jeg har en veldig snill baby, så derfor synes jeg det er så rart at jeg er så sliten.... Ikke umulig jeg tar en tur til legen og forteller åssen jeg har det. Kan jo kanskje ikke være så dumt å få sjekket litt verdier i blodprøver heller..

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Greit å få sjekket blodprosenten og slikt. Gutten vår er snart 4 mnd og jeg er konstant trøtt og da tåler man jo mindre. Men selv om jeg er trøtt, så sovner jeg ikke om jeg legger meg kl 22.00 av en eller annen grunn... Jeg ammer fremdeles hyppig om natten......

Jeg tror det er helt normalt å være sliten. Er det din første? Hvis det er din første så er jo alt nytt. Selv om man kommer inn i rutiner etterhvert og blir bedre kjent med ungen, så er det mye å tenke på. Jeg kan våkne om morgenen og tenke at dette blir en god dag, men så har gutten tilfeldigvis en dårlig dag og når grininga setter i gang, da merker jeg fort at man kanskje ikke har fått nok søvn likevel....

Skrevet

Ja, det er min første, og skal innrømme at man ikke vet hva man går til før man sitter der med en liten en som krever absolutt alt! Han var endel urolig de første 2-3 mnd, men nå er han en drøm, så nå vil jeg bare kose meg med den lille, det var jo slike dager som nå jeg gledet meg til. Og vi har det toppers hele dagen som regel frem til kl 16 ca, da merker jeg at jeg er veldig sliten (har ofte vært på trilletur, besøk etc.) og det er jo da selvfølgelig han er mest krevende hvis man kan kalle han krevende. Begynner han å gråte på kveldene fordi jeg ikke får han til å ta sin siste dupp og da blir overtrøtt, så blir jeg veldig stresset og har ikke tålmodighet...også føler jeg meg litt som en dårlig mor som ikke takler at han gråter..

Skrevet

Og en annen ting. Han sovner aldri senere enn 19, noen ganger 18:30, så jeg har jo supre muligheter til å dra å treffe litt venner og gjøre litt andre ting på kveldene, men har null overskudd. Blir sofaen resten av kvelden og i seng før 2130...hmmm

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Prøv å ta dere et par dager hvor dere bare er hjemme. Det er noen som mener at ungen reagerer på det også, at de kjeder seg liksom, men det fungerer her iallefall. Jeg har minst en hel dag hver uke hvor jeg bare er hjemme med gutten min og jeg merker det hjelper. Da ligger jeg gjerne litt ved siden av han på lekematta. Da får jeg slappet av og samtidig gitt han masse oppmerksomhet. Jeg har ofte inntatt frokosten slik eller lest avisa. Det er litt kjedelig å være hjemme en hel dag, men da har jeg iallefall mer energi til å være aktiv dagen etterpå og evt takle litt gråt.. ;-) Jeg tror ikke det finnes noen "supermammaer", men jeg tror det finnes mange "supre mammaer"! Stå på, du er nok en super mor! :-)

Skrevet

Jeg var også fortsatt ganske sliten 4 mnd etter fødsel. jeg følte ikke at energien kom ordentlig tilbake før jenta vår var omtrent 6 mnd. men hun sov ikke natta igjennom, så det var jo litt av grunnen. I tillegg sov hun slettes ikke på dagtid de første par mnd, så da gikk jeg rundt som en zombie hver eneste dag. Det har hjulpet på å få litt avlastning hos besteforeldre, men det var vanskelig å komme helt til hektene igjen.

JEg tror ikke det er unormalt at du er så sliten. Det er forskjellig fra person til person og også hvordan ungen er. Babytiden kan være veldig slitsom. Det kan jo være greit å ta en tur til legen, for det kan jo være vitamin/mineralmangel, men som regel er det bare mangel på søvn og at man bruker hinsides mye energi selv om man ikke skulle tro det. Bare det å skulle være så tilstedet for et annet menneske kan gjøre at man blir utrolig sliten.

Men plutselig ender alt sammen opp med å bli en vane og det går seg til.

Men ta nå en legesjekk, så får du bekreftet eller avkreftet om det kan være noe mer enn bare tretthet. Det kan f.eks være noe med stoffskiftet eller jernmangel.

Skrevet

Husk å gi dere rom til å slappe av noen dager, ikke stress rundt hver dag. Det kan gjøre dere begge stresset/slitne. Husk også å sjekke jernlager ol hos lege. Jeg var helt utmattet de første 2 mnd etter fødsel. Sjekket jernlagre og de var tomme!. Etter 1 mnd på jern er hverdagen en helt annen!

Skrevet

Jeg hadde det litt som deg med førstemann, "rolig" baby, men likevel veldig sliten. Slitenheten stod ikke i forhold til hvordan jeg tenkte at jeg burde hatt det. Det viste seg etterhvert at jeg hadde lavt stoffskifte og trengte medisiner. Med nr 2 føler jeg meg også sliten, men ikke i så stor grad som med førstemann. Har ikke den konstant utslitte følelsen i kroppen. Men, det er mye jobb med en liten baby, og særlig når en er mye alene med babyen, slik som du kanskje er mens mannen din er på jobb. Har selv til tider følt jeg har vært mer sliten hjemme med baby enn etter en dag på jobb.

Vil råde deg til å ta en tur til legen og sjekke stoffskifte, blodprosent ect. Prøv å legge inn små hvilepauser i hverdagen til deg selv. Dersom du trenger å hvile mens babyen sover, gjør det istedet for å ordne hus eller gjøre andre ting. Er du for sliten til besøk, er det lov å avlyse!

Skrevet

ikke for å gjøre deg enda mer frustrert, men jeg er utslitt enda, nesten 3,5 ÅR etter første fødsel. Har nå en 3 åring og en baby på 4,5 mnd, og jeg er helt utslitt. Har aldri tid til å leke f.eks. Har ikke besteforeldre i nærheten, så vi er alltid med barna. Så jeg må si jeg virkelig misunner de som kan ha barnevakt innimellom. Så det må være mitt råd, barnevakt!

Ammer du? For amming kan slite på kroppen, det merker jeg ihvertfall, at jeg er ekstra sliten for tida.

Skrevet

Nei, ammer ikke. Og vi er heldige som har besteforeldre som stiller opp når vi vil ha litt barnefri. Men vil jo ikke det flere ganger i uka. Vil være mest sammen med gutten vår selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...