Gå til innhold

Etternavn - Mange svar ønskes med stor takk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett fornavn, ett mellomnavn (ikke 2.fornavn, som mange blander) og ett etternavn. Det samme har faren til barnet :)

F.eks

Marie Nes Krogstad og Ole Moe Jensen

Vi venter et barn i slutten av desember. Vi har mange fornavn å velge mellom, men jeg er litt usikker på etternavnet. Jeg er ikke særlig glad i hverken mellomnavnet mitt eller etternavnet mitt, og vil helst at barnet mitt ikke skal få noen av navnene mine.

Spørsmålet er - Blir det teit å gi barnet mitt både barnefarens mellom- og etternavn? De står så fint sammen, syns nå jeg. Det er akkurat som kombinasjonen jeg satt opp, et enstavelses-mellomnavn og et tostavelses-etternavn (et helt vanlig -sen navn)

Eller går det?

F.eks

Emma Moe Jensen

Eller blir det bedre å gi barnet to fornavn og kun mannens ETTERnavn?

Emma Kristine Jensen

Håper på mange svar, er veldig usikker.

Og en annen ting - Blir det teit om jeg tar både farens mellom- og etternavn, den dagen vi gifter oss?

Vil ikke ha navn med bindestrek

(ingen av navnene jeg har brukt som eksempler, er navn som er brukt/vil bli brukt av oss)

Fortsetter under...

Hei!

Ja, det egentlig en ordentlig problemstilling det der. Jeg har også tenkt mye på det samme, men har valgt å bruke ett fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og samboerens etternavn som barnets etternavn. Men det er mange muligheter og jeg tror du bare må følge hjertet i denne saken :o)

Lykke til med valget :o)

Synes det er umulig å gi noen fasit. Dette handler jo om følelser. Synes du det er greit at barnet bare skal ha pappaens navn, så kan du naturligvis la barnet få farens mellomnavn og etternavn. Hvis du vil at ditt navn skal bringes videre også, må dere velge en eller annen kombinasjon.

Selv var jeg så "gammeldags" at jeg tok mannens navn da vi giftet oss, og dermed var ikke dette en problemstilling da første barn ble født. Navnene våre kunne ikke kombineres, og dermed tenkte jeg at jeg ville ta hans navn slik at jeg kunne hete det samme som barna våre.

Likevel er jeg litt blandet om hva jeg synes er de perfekte løsnniger. Jeg synes mange barn har altfor lange navn i dag. Når man får begge foreldrenes etternavn blir det ofte langt. Samtidig synes jeg det er fint at begge foreldrenes navn bringes videre til neste generasjon - men jeg har likevel ikke gjort det selv. Dere må vurdere hvilke navn som betyr mest for dere. Hvis jeg hadde hatt et navn knyttet til en slektsgård f.eks ville jeg nok ikke gitt det fra meg, men selv hadde jeg et navn som jeg ikke følte betydde så mye. Dere må rett og slett føle på hva som er riktig.

Jeg har egentlig alltid tenkt at jeg og barna skal kun ha mannens etternavn, men det er så utrolig vanlig. Det mest vanlige i Norge tror jeg.. Uansett blir det 3 navn barnet skal få :)

Jeg har kun ett fornavn selv, og har alltid ønsket at jeg hadde to..

Men syns dere det blir teit at jeg tar både mannens mellom og etternavn? tenkte å droppe begge mine,..

Dersom du ser for deg å ta begge mannens etternavn når dere gifter dere, så synes jeg at barna også skal få begge etternavnene til pappaen.

Ikke teit om du tar mannens mellomnavn og etternavn.

Uansett så er det helt greit om barnet heter

"Emma Moe Jensen" eller "Emma Kristine Jensen", men dersom dere føler pappaens to etternavn hører sammen (uten bindestrek), så bør dere alle bruke dem. Da holder det med ett fornavn etter min mening.

Mine barn fører heller ikke mitt etternavn videre, det har jeg ingen problemer med.

Det er ingen som har to etternavn.

Moe Jensen er mellomnavn ( Moe) og etternavn (Jensen)

Gir du barnet ditt navnet Emma Moe Jensen, risikerer du at hun blir Emma M Jensen.

Vil du at begge slektsnavnene skal være etternavn, må du binde dem sammen med bindestrek. Da blir Moe-Jensen et etternavn.

Annonse

Det er da mange som bruker både mellomnavn og etternavn selv om de ikke har bindestrek? Hun presiserer jo at hun vet at Moe er mellomnavn og Jensen er etternavn. Jeg synes ikke at man MÅ ha en bindestrek.

Jeg tenkte ikke på hva man selv synes, men hvordan det oppfattes i offentlige papirer. Heter du Moe Jensen, er etternavnet ditt Jensen i folkeregisteret. Vil du at etternavnet skal være Moe Jensen og at etterkommeren dine skal arve begge slektsnavnene, må du knytte dem sammen med bindestrek. Slik er dagens navnelov.

Jeg vet at hvis to navn skal være etternavn, må de bindes med bindestrek, så det skal ikke vi.

Valget står mellom 2 fornavn + 1 etternavn eller 1 fornavn + 1 mellomnavn + 1 etternavn. Både mellom- og etternavnet er korte navn, så man sier begge, selv om man ofte kun sier etternavnet.

At man skulle skrevet Emma M Jensen (f.eks) i offentlige papirer, bryr jeg meg ikke om.

Det holder med tre navn, fire er for mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...