Gå til innhold

Hvordan melder man en alenemor som ikke lenger er alenemor til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker selvsagt å være anonym oppi dette.

Skrevet

Send et brev, en mail eller ring.

Men husk at man kan være samboere i 1 år før stønadene til enslige forsørgere opphører.

Skrevet

Har hun flyttet sammen med barnefar? I så tilfelle melder du bare anonymt fra til NAV.

Har hun fått seg ny samboer, som ikke er barnefar, så har hun rett på stønader de første 12 månedene av samboerskapet. Men hun mister stønadene før det, dersom de får barn eller gifter seg før de 12 månedene er gått.

Så får du avgjøre hva som stemmer med ditt tilfelle her ;) hehehe.....

Skrevet

Hun er ikke sammen med barnefar, saken hennes er litt innviklet så noen av stønadene vil hun miste.

Skrevet

Jeg kjenner også en som snylter sånn på systemet at det er sykt! Hu har 50/50 samvær og får OS også får hun mye mer i bostøtte enn hu egentlig skulle hatt da hu ikke melder fra til folkeregisteret om at hu har flytte fordi hu da ville få mindre i bostøtte. Idiotisk. Og de som gjør dette fortjener den smekken de får om de blir oppdaga.

Skrevet

Barnevernssak?? Er du heeelt blåst 1627,da synes jeg jammen meg du burde sette deg inn i hva bv gjør,duste kjærring!!!

Til alle dere som slenger med bv så fort det er noe... Keep your mouth shut!!

Skrevet

jammen, så lenge hun ikke er sammen med barnefaren, så snylter og svindler jun da ikke.

Hvordan i all verden kan denne saken være så spesiell, da? Hun kan bo hjemme med foreldre, men har like fullt full rett til stønader osv.

Tror jammen du må utdype litt her, for at vi skal kunne svare.

Jeg kan MYE om akkurat dette temaet, og også en del spesielle tilfeller(da jeg er et slikt "tilfelle" selv ;))

Skrevet

Har ikke lyst til å si så mye, men hun er i "bevaring" av barnevernet og har levd på dem i et halv år. Bv anser henne nå som skikket mor og hun mottar øk støtte fra både bv (på premisser) og nav i en "prøveperiode".

Skrevet

Og så da?

Da vet de jo om hverandre, og NAV-stønaden er ikke avhengig av annet enn arbeidsinntekt...

Hun er jo alenemor i det at hun har ikke barnefar i samme hus som seg......

Tror du skal roe deg littegranne ned, jeg ;)

Skrevet

Jeg roer meg nok ikke ned, hun har dekket barnetilsyn av bv fordi bv mener barna trenger tilsyn, hun har også andre øk stønader fra bv. Alle disse betingelsene fra bv forutser at hun ikke har samboer, står det i sakspapirene hennes.

Skrevet

Hvorfor plager dette deg egentlig..?

Skrevet

Ring inn. Nav har en egen tips-telefon: 458 63 820. Du kan helt fint være anonym ;)

Men greit å være sikker på at hun ikke har krav på stønadene lengre da... Som enkelte nevner - en kan ha ny samboer i inntil 12mnd før stønad bortfaller...

Skrevet

Så bra at DU som er venninnen hennes, hun har nok betrodd alle disse detaljene til deg.... Tar også bruker dette mot henne? :-)

For en herlig verden vi lever i..

Skrevet

Hjelpes.....

At hun får dekket barnetilsyn av BV, er ikke noe som gjør at der blir endring hos NAV. Hun har fortsatt status som enslig forsørger hos NAV, så lenge hun ikke bor med barnefar, eller har bodd 12 måneder eller mer sammen med ny SAMBOER. Gifter hun seg nå, så mister hun også statusen som enslig forsørger, eller at hun bor sammen med en annen mann og får et barn med ham før de 12 månedene er gått. Ellers er det ikke noe som påvirker statusen som enslig forsørger.

Barnevernet KAN faktisk dekke barnepass som et tiltak. Dette har ikke med NAV å gjøre. Selv om hun får andre stønader hos NAV.

Og barnevernet kan, slik sosialkontoret kan, gi økonomisk tilskudd, selv om du har stønader/trygder gjennom NAV, uten at det påvirker NAV's utbetalinger til deg.

Og husk bare det at en enslig forsørger kan få både kontantstøtte OG stønad til barnetilsyn, om de har barnet hos dagmamma ;) Tenk DET, du ..... hahaha...

Du må vite litt om hva du snakker om, før du fyker opp her ;)

hehehe... Jeg er selv alenemor, og jeg får hjelp av barnevernet. Noe begge etater er klar over.

Skrevet

Ta bare en telefon til den tipstelefonen som ble nevnt over her. Det er ikke slik at de bare stopper alle utbetalinger i det de mottar et tips. Da sjekker de opp i saken, og så avgjør de hva hun har rett på.

Statskassen er ikke en utømmelig kilde av penger. Det noen snusker til seg, som de ikke har krav på, må kuttes fra et annet sted.

Skrevet

Hehe ja. også mister hun stønadene fordi hun ikke lenger er alenemor? Sp hvis hun er alene kan hun motta støtte fra to steder til tilsyn? kjenner jeg blir matt. Samboer kan du være i 12 mnd uten å miste stønader.

Skrevet

Har hun ikke jobb, er student eller meldt arbeidsledig, så har hun ikke rett på stønad til barnepass gjennom NAV. Kanskje det er dette BV har sett, men som dere ikke ser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...