Gå til innhold

spørsmål anngående rispapir?

Anbefalte innlegg

Vi skal begynne med tøybleier på vårt gull når den tid kommer. Vi har tenkt å kjøpe litt brettbleier, litt lommebleier, og litt alt i et bleier for å se hva som passer oss. Tenkte at alt i et bleier er lurt å ha uansett hvis man skal på tur ogsånt og brettbleier i begynnelsen. Men.. Det jeg ikke skjønner er når skal man bruke rispapir?

Bruker man rispapir når babyen er nyfødt når den skal fullammes? Og evt når begynner man? Og har man rispapir i alle bleie typene, sånn som alt i et bleier også? Og et siste spørsmål... er rispapiret det siste man putter inn i bleien, altså det babyhuden møter først av alle lagene i bleia. Dette var mange spørsmål, men har ikke helt skjønt greia med bruken av rispapiret.

Håper på noen gode råd og tips :)

Fortsetter under...

rispapiret er der for å gjøre det enklere å fjerne fast avføring. Det skal altså ikke brukes når baby er nyfødt eller fullammes, den gule mmavføringen går lett av i vask...

Når baby begynner å få fast avføring, er rispapiret veldig praktisk. da legges dette nærmest babyhuden i alle typer bleier. desom det kommer avføring da, vipper man bare ut rispapir m avføring i do, og legger bleia til vask. hvis det er tissebleie, kan rispapiret vaskes m bleiene og brukes igjen. tåler et par vask før det blir ødelagt dersom det er uten avføring.

lykke til!

Tusen takk.. Nå er jeg førstegangs så sa kommer jeg med litt mer spørsmål.. hehe :) Lest at flere bruker sånn wet-bag. Man skyller av avføringen før man legger den i wet-bagen eller trenger man ikke det med mmavføring (vet ikke helt hvordan det er med nyfødt) Også er det noen som sier at de slenger hele wetbagen i vaskemaskina. Men, man må jo ta ut alle bleiene først? eller holder med å bare ta opp snora på posen.

Føles ut som jeg spør helt banale spørsmål, men jeg er så for tøybleier, og har litt rare spørsmål siden jeg er førstegangs :) hihi.. tusen takk for all hjelp

Det er ikke banale spørsmål, vi er så få som bruker TB at det er vanskelig å finne ut av ting selv.

Vi brukte "fleecepapir" i bleiene mens jeg ammet, for mannen syntes det var ekkelt å ikke bruke noe. Men de fleste bruker ikke noe. Fleecpapiret kunne vaske et par ganger om det ikke var noe bæsj, ellers ble den skylt i do. Nå bruker vi noe som er tynnere enn rispapir, eller rispapir om vi ikke får tak i det andre (fra utlandet).

Vi putter bleiene i en stor wetbag med strikk rundt i en 40l bøtte med lokk som jeg kjøpte på Obs. Bøtten ligger på en liten krakk på badet, krakken er for å unngå direkte kontakt med varmekablene. Jeg vasker hver 3. dag, tømmer posen i maskinen og putter posen med resten. Jeg har også små wetbags til bruk i barnehagen.

Bleiene blir bare skylt om de er fulle av avføring. Det skjedde oftere når poden var nyfødt, da skylte jeg under rennende vann i badekaret, veldig lett gjort. Nå skjer det ikke fullt så ofte, bare når barnehagen ikke skifter bleien før han har smurt det skikkelig til. Ikke fullt så lett lenger, men det går.

Bare spør i vei! Jeg brukte 3 mndr på research før jeg bestemte meg for å bruke tøybleier, kjente ingen andre og måtte lete meg frem til løsningene selv.

Det varmet hjertet å få høre. Tusen takk :)

Da kommer jeg med et spørsmål til.. Disse wetbag'ene må man kjøpe de som er på nettet noen syntes jeg er fryktelig dyre 200kr for meg virker det som det rett og slett er en vanelig gammeldags-gymbag (tynt litt glatt stoff som holder våte klær inni baggen). Og hvis man holder utkikken kan man jo få dette rimelig billig så det kostet rundt 30krpå lokalbutikken her. Så sant det ikke er noe spesielt med disse wetbag'ene da? :)

kjenner ingen andre heller med tøybleier- de andre ser bare rart på meg når jeg nevner at bebisen skal bruke tb. Så jeg føler jeg må svare i det lange og brede for å forklare dem alle fordelene :)

Tusen takk igjen for svar :)

Sorry, jeg er ikke sikker på typen gymbag du mener, men jeg skal prøvee å forklare hvordan en wetbag er. Jeg har 2 typer:

Den ene er et tynt lag med stoff som er på en måte "foliert" med gummi/plast belegg slik at det er helt vanntett. De store er av den typen.

Den andre er en stoffpose som har en plastifisertpose sydd inni seg. De små jeg har er gjerne sånnt.

Enig med deg i at de er uforholdsmessig dyre. Jeg har lest om folk som har sydd sine selv (sjekk tettinntil.no), men jeg er ikke akkurat en hus-fée og har ikke vurdert alternativet for oss en gang. Kanskje du er mer nevenyttig enn meg?

Får masse rare spørsmål hele tiden. Før var det barsegruppen, når er det barnehagen. Men for oss er det det som er normalt. :-D

Annonse

Våtposer er sydd av PUL (laminert polyester), som er et vanntett stoff som puster. Akkurat det samme som lommebleier/AIO har utenpå. Du kan sy poser selv i PUL-stoff, men det koster jo litt det og (Lykkedragen.no har PUL-stoff fra 150 kr pr/m). Anbefaler ikke å bruke stoff som er vanntett men ikke puster, da utvikler det seg mye lukt (bleier oppbevart i plastpose lukter himla mye mer enn de som har ligget i våtposene).

Et annet alternativ er å bruke feks en skittentøyskurv som er luftig (hullmønstret) og sy en pose av bomullstoff (feks gammelt sengetøy) med strikk ell. øverst slik at den henger i toppen av kurven. Da får bleiene luft, men du kan ikke oppbevare for våte bleier...

Vi skyller ikke av mm-bæsj, jeg legger de rett i våtposen, når posen er full så åpner jeg glidelåsen, vrenger de inn i maskinen og setter på kald forskylling. Når den er ferdig så setter jeg på 60 grader.

Trollmor 75: Ja, det er sånn gummi foliert tynt stoff som er vanntett disse gymbagene. men om de puster like bra som wetbag, vet jeg ikke. Bare sett mye på internett og ser at så fort det er ting til baby så skrur dem opp prisene fryktelig. Så tenker litt på smarte løsninger som er akkurat det samme. Men vi får se, det ender nok opp at jeg kjøper stor wetbag og liten pose til tur :)

Jeg er nok ikke så nevenyttig jeg heller. Men kunne ønske jeg var det ;) hehe..

Eline på vei med nummer to: Takk for svar, da tror jeg, jeg kjøper inn et par sånne fleece-innlegg tilleffe også får vi se når babisen kommer om det blir å skylle av bæsjen eller ikke :) Men jeg ble ivertfall mye klokere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...