KmammaK Skrevet 3. oktober 2010 #1 Del Skrevet 3. oktober 2010 Har to hunder, som frem til nå har vært våre "barn" i huset. De er aktive hunder, men også noen kosegriser. Nå er det baby på vei og det kommer jo utvilsomt til å bli annerledes for de. Noen som har erfaringer med hvordan en best kan få en fin overgang for hundene til å ikke være første mann i rekka til kos og oppmerksomhet lenger? Hvordan best unngå sjalusi ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 3. oktober 2010 #2 Del Skrevet 3. oktober 2010 Pass på at aktiviteten til hundene blir redusert, iallefall ikke i starten. Få heller litt hjelp om du ikke greier det selv. -Ellers kan amming fint gjøres med en hund i armkroken. Vi kom hjem med babyen og satt oss ned på gulvet, og lot hunden undersøke. Dyttet aldri hunden bort, med mindre han var uakseptabel i masinga si... gikk helt greit til mini begynte å krabbe, da var det en periode hunden ble veldig usikker... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142393178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 3. oktober 2010 #3 Del Skrevet 3. oktober 2010 Gikk supert for oss.. Jeg syntes det var veldig skummelt, men vi lot hunden få snuse på babyen mens hun satt i bilstolen på gulvet, tok også med en brukt body hjem fra sykehuset før vi kom hjem som hunden fikk lukte på. Viktig å fortsette å gi hunden mye kjærlighet og ikke sette de til side. Men jeg har jo en regel jeg alltid følger, aldri barn og hund alene i et rom uten en voksen!! Hunden vår så fort på babyen som en del av familien, og når vi hadde besøk og noen holdt babyen fotfulgte hun gjestene.. Som om hun skulle passe på at ingen tok med seg babyen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142393288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mentha Skrevet 4. oktober 2010 #4 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har også hund, som til nå har fått være "enebarn". Han er to år nå, og skifter fælt mellom å være herjete og rolig. Er veldig spent på hvordan det blir når vi får en liten bebis i huset, både med lydene og luktene i tillegg til den lille. Vi har prøvd å la han hilse på småbarne til venner og familie, så han i det minste vet hva en baby er. Da får han snuse så lenge han vil (og så lenge babyen vil), og virker så langt veldig positiv til småttingene Jeg tror det er viktig å behandle hunden litt som et storesøsken, altså at de fortsatt får masse oppmerksomhet og blir inkludert i familien og livet til babyen. Det høres veldig bra ut med de som forteller at hunden får snuse på og bli kjent med den lille og at den IKKE blir irettesatt for det (med mindre han blir altfor voldsom selvsagt!). Målet er jo at de to skal bli verdens beste kompiser Men samtidig er det viktig å være nøye med å vise hunden at babyen alltid kommer først. Hunden skal være inkludert, men ikke "overgå" babyen (dvs føle at han kan gjøre som han vil rundt babyen). Jeg tror de fleste hunder har en instinktiv evne til å ense at babyer er små og forsvarsløse, som trenger å bli tatt vare på - det har jeg sett flere eksempler på hvor herjete, viltre hunder snur på flisa og blir verdens beste storesøsken og barnevakter MEN, som det blir poengtert over her, ALDRI la hunden og babyen være alene. Dette er bare mine tanker rundt det å ha hund og baby sammen i huset. Det blir spennende å se hvordan det går! Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142396004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 4. oktober 2010 #5 Del Skrevet 4. oktober 2010 Glemte å si, kjøp lekegrind! Veldig kjekt å putte ungen oppi der om du skal f.eks. på do... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142396368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elviraen Skrevet 4. oktober 2010 #6 Del Skrevet 4. oktober 2010 Vi har to hunder, hadd to hunder da den første kom også.... hundene våre er jakthunder (breton) så de er ikke så store, vi har alltid hatt streng kustur, og de har bur om natta. De er velresserte og lydige, MEN vi har aldri latt de være alene med baby/barnet mens vi har f. eks dusja eller hente posten, nettopp fori de er dyr... og har urinstinkter, jeg tror at hvis man bare tar noen slike enkle forhpndsregler, følr man seg tryggere. Hundene har alltid vært en del av familien/flokken og de er i fanget når vi koser oss om kvelden foran tv, de går og legger seg i buret når vi spiser middag og ellers er de løs i huset. Da baby ble født var de i armkroken med en gang det var amming, dette er SÅ tivelig, ser at hunden følger med og jeg synest jeg kan sense at hun forstår hva som skjer. Baby/gutten som når er 15 mnd leger med hundene ofte, vi har lært han noen enkle regler, det er ikke lov å slå eller ta halen, det er ikke lov å gi hunden maten sin. Han prøver seg innimellom, men han har i utgangspunktet forstått. Hundene har klare regler også, de har ikke lov å være oppsetmmt (logre, hoppe osv) i nærheten av han.... dette har vi lært av en vi kjenner og i tilegg så vi det på tv cæcar eller hva han heter...) Det fungerer veldig godt, hundene er rolige og som regel legger de seg rett ved han når han leker, de løper ikke etter han eller hopper, men er til gjengjeld med på stortsett alt han gjør..... ute og inne. Da vi kom hjem fra sykehuset ble det helt naturlig å la voksenhunden ligge vedsiden av oss i senga sammen med babyen en stund, dette satte hun pris på (vi har ikke hundene i senga til vanlig) men vi ligger heller ikke selv i senga på dagti til vanlig, men vi gjorde det da han kom til, var jo så koslig å se på han å ligge å kose sammen hele familien!! dette resulterte i at hunden ikke ble nyskjerrig på hva vi hadde oppi ser, eller føte seg uttafor.... etter hvert har alt bare gått helt naturlig, men vi ser HELT tydelig at hunden er under guttn i rang. Vi har som sagt to hunder, Den yngste er føst etter gutten.... så hun slipper vi ikke sammen med gutten helt uten å ha øyne på, hun er velig leken enda, har ikke samme måten å beherske seg på..... så vi er mye sammen med gutten og begge hundene når vi er to hjemme... slik at vi heletien kan korrigere hundens adferd og samme med gutten....lærer han å si fra til henne, og hvordan han skal brukestemmen og hendene til å få henne til å roe seg. De blir nok VELDIG nær etterhvert, ser allerede at de har et sterkt bånd, det første han sier om mårran er LOTTA (unghunden). Lykke til, bare tenk at dere er en flokk, det er slik hunden tenker også. La alle være en stor del av flokken med sine oppgaver, og ha fokus på dressur/lydighet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142396400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KmammaK Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 4. oktober 2010 Tusen takk alle sammen. Kjenner jeg tenker mye på dette, og håper det går bra. Jeg er også klar oppfatning av at aldri hund og barn alene sammen, så det er helt greit. Men jeg bare håper hundene skjønner at de må være rolige sammen med babyen.. de kan være ganske ivrige og voldsomme i leken sin, både de to sammen og hvis noen øser de opp. Vi har prøvd å gradvis tilvenne de at de ikke skal leke så voldsomt inne feks og sånn, men det kommer til å ta tid.. da de er vant til å kunne rase inne også, vi har ganske stor plass og de er ikke så store at de ikke kan løpe noen runder her.. Også er det det med lyden..! for vi kjenner ikke så mange små barn, og har ikke fått "øvd" noe på andre.. Og når de hører unger som skriker, roper eller gråter, så blir de liksom helt sprø! Helt over gira.. så jeg håper de kan klare å roe seg når de får se og lukte ordentlig på hva det er, og skjønner at en må være forsiktig... Også er det det med å irettesette de med stemmen når babyen er i nærheten.. å være streng og brå i stemmen når de gjør noe de ikke skal, også blir babyen redd av det.. og ja.. nei uff.. kunne ønske jeg kunne ha øvd litt mer på noen! hehe:) Men samtidig så får en jo allverdens tid til å øve på sin egen.. Bare håper jeg har energi til å la det ta den tiden det trenger og ikke blir helt maktesløs om det ikke fungerer med en gang. sliten og alt sånnt.. Høres i allefall veldig koslig ut at en kanskje kan få til amme og kose med hunden samtidig.. det hadde vært helt fantastisk..! Nei nå er det på tide ut på luftetur her også gitt:) Tusen takk igjen.. jeg er så spent på hvordan dette går! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142399943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carro og Oscar Skrevet 5. oktober 2010 #8 Del Skrevet 5. oktober 2010 Vet hvordan du har det, har 3 hunder selv og venter barn nr. 1. Men jeg syntes det var mange gode råd i denne tråden og man må ha trua på at det går bra. Synes det er et bra utgangspunkt å se familien som en flokk, det blir i hvertfall vår innfallsvinkel. Har kjøpt vugge som kan henge fra taket så ikke hundene kommer til, har også tenkt å kjøpe lekegrind. I tillegg har vi soverommene i 2 etasjen og der kommer vi til å stenge av med grind. Så da er i hvertfall aldri babyen alene med hundene. Kommer til å prøve å bruke masse tid på å få dem til å bli kjent, våre hunder er ikke vant med barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142400686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 5. oktober 2010 #9 Del Skrevet 5. oktober 2010 Litenprinsimagen hvis dere har god plass og hundene er vant til å få herje litt inne ville jeg delt av et område der hundene fremdeles kan få leke seg litt. Tror faktisk det gjør det enklere å greie å forholde seg i ro i resten av huset. -Når mini begynte å krabbe, delte vi stua i to en periode (hunden hoppet over "sperringene"). Om hunden ville sove/leke måtte han gå utenfor "baby området". Vi hadde riktignok et uhell her, fordi "grinda" ikke var stor nok, og ungen greide å klatre over, og landet på en sovende hund. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142400765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 5. oktober 2010 #10 Del Skrevet 5. oktober 2010 Vår Gordon Setter-tispe var nesten 2 år da vesla kom. Hun (hunden altså) er liten og nett, og lå endel på fanget og koste magen før fødselen. Tydelig at hun hørte noe, for hun la alltid øret ned mot magen Da vesla kom, tok pappaen med seg den første lua hjem. Med litt blod og greier, faktisk. Den fikk hunden ha for seg selv, og snuste og tok med seg rundt. Når vi kom hjem, så var det hund og baby i fanget, og hunden fikk snuse og kose så lenge hun ville. Hunden var også med på amminger, og bleieskift. Sto med labbene på kanten av stellebordet, og fulgte godt med Lå på fanget da jeg ammet, flaks hun er liten så det ble plass! Ellers hadde vi brukt sofaen, med hunden ved siden av. Hunden var med på kosen på gulvet, lå ved siden av oss og fikk kos og ros. Hunden var stort sett med på alt, slik som det var før babyen kom Har noen regler her også; Hunden har sin plass, og der er det ikke lov å forstyrre den. Det var litt å passe på når vesla begynte og krabbe og gå, og ikke helt skjønte at dette var viktig. Men nå er hun snart 3 år, og det går kjempebra. De var heller aldri i samme rom alene!! Også har vi hatt egen kose-stund med hunden. 5 minutter 2-3 ganger om dagen som er KUN hunde-kos, og som ingenting kan forstyrre. Begynte babyen å gråte før de 5 minuttene var gått, så koste jeg ferdig med hunden før jeg gikk til babyen. Bare vær obs på hundens signaler, og la den delta på samme måte som et annet søsken ville gjort Her er hund og barn verdens beste venner, og klarer seg nesten ikke uten hverandre ) Det høres fnising og logring i de tidlige morgenstunder når de erobrer kjøkkenet sammen, og leker sisten i stua.. Herlig Stort savn når pappaen og hunden er på jakt uten oss, og det er fakisk hunden det snakkes mest om. Lykke til ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142401130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KmammaK Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hehe, ser det for meg! Er ikke hundene som kommer seg inn, men ungen som kommer seg ut! hehehe! Ja har tenkt litt på det der, lurer feks på kjøpe en del flere grinder, slik at vi kan ha både felles men også slike hundefrie områder, også noen barnefrie områder.. Så får de herja fra seg når de må være inne også, de er ikke himla glad i regnvær, så da blir de rastløse når de ikke får ut så mye energi ute.. da er det greit å ta seg en lekeøkt inne og.. så vi må tenke igjennom det der ja:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142402987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KmammaK Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ser det går igjen det tipset med lukt på noe før babyen kommer. Men her kommer hundene til å være et annet sted fra vi drar på sykehuset til vi er kommer hjem igjen, så det blir babyen som er kommet hjem først.. Vet ikke helt hva som er rett rekkefølge, at babyen er der når de kommer hjem, eller at hundene er der og babyen kommer inn.. kanskje det ikke har noe å si, men de vil jo uansett kunne få mulighet til å lukte på noe først... Jeg får bare tro at det går bra... har bare fææælt hengt meg opp i dette nå for tiden.. puh! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142403019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 6. oktober 2010 #13 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vi hadde hunden hjemme når vi kom hjem fra sykehuset. -hunden hadde ikke fått snust på noe før. Vi lot svigermor passe ungen ute litt, mens vi gikk inn å hilste på hunden. Så gikk mannen min ut å hentet gutten. Er ikke i tvil om at hunden viste hva som var på vei. Når jeg var ca 6uker på vei "flyttet" min ekstremt varmekjære hund ut til soveromsdøra vår som er det kaldeste gulvet i huset. Når ungen var født flyttet han tilbake til plassen sin. Hele svangerskapet var han ekstremt oppmerksom på meg, var sjelden mange cm fra meg... Lag en "leke" sone nå, kjøp en lekegrind (den hundefrie sonen), så tar du resten som det kommer. Skal du ha en større hundefri sone må du enten innføre den nå, lenge før ungen kommer, eller vente til ungen begynner å krabbe. IKKE innfør noen nye regler når baby'n kommer... Det var bare noen mnd vi følte behov for hundefri sone i huset (dvs soverom og kjøkken er ikke hunden på). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142392743-noen-mer-erfaring-med-hund-i-hus-fra-f%C3%B8r-n%C3%A5r-f%C3%B8rste-baby-kommer/#findComment-142405368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå