Gå til innhold

hard mage hos toåring? Tips mottas.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen er to år og to md. Han har et heller ensidig kosthold. Dvs grøvbrød m pålegg og melk til frokost, han får en yoghurt om dagen og en banan. Hadde han fått velge hadde han kuns drukket melk og spist banan. Til middag vil han ofte ikke ha, evt maule litt potet (han får ikke tilbud om annen mat før kvelds da)

Han spiser frukt i bhg men ikke så intr i det hjemme.

Kan jeg ta litt laktulose i melken hans? Er laktose redusert melk mer skånsomt mot magen? Vi prøver å gi annen drikke som vann, jus blandet med vann og biola men det er kun små slurker som går ned. 50 ml eller så om gangen. Kanskje 200 ml i løpet av en dag er annen drikke enn melk.

Avføringen hans kommer ut i små klumper (ser ut som sauelort og jeg kan kaste den direkte i do)

Vi trenger råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jenta mi har vært plaget med hard mage hun og.

Vi kuttet ut melk (som drikk) og ga henne biola i stede, er jo mange smaker. Kjøper også med Biola i bhg. Vi kaller det ikke biola, men "jordbærmelk", "aprikosmelk" osv.

Få du det ikke i han i det hele tatt så kan du jo prøve biolayoughurt. =)

Faktisk litt usikker på om laktosereduset melk er noe bedre.. men går jo an å prøve!!

Banan burde du kutte ut da det virker stoppende på magen.

Pass på at han drikker nok om han spiser mye grov brød! Fiber med for lite væske blir veldig hardt i magen! Kanskje prøve et noe lysere brød i en periode og se om det hjelper.

Jeg brukte i periode laktulose, men trenger ikke det lenger, etter at jeg kuttet ut melk og banan.

Laktulose kan du fint bruke i små doser i drikke. Jeg fikk grønt lys hos helsesøster. =)

Er fryktelig frustrerende med disse harde magene! Håper det løser seg for dere. Lykke til.

Skrevet

Vi har begynt med fotsoneterapi på 3åringen vår, for han sliter veldig med magen. Det har hatt veldig god virkning på han. Bør trappe med på melkedrikking, drikke mye vann, kutte ut banan. Og så bør du jobbe hardt med å få til et mer variert kosthold for han.

Skrevet

Kutt ut banane, og gi ham modne pærer i stedet. :)

Skrevet

Har jobbet hardt med ham for å få han til å spise annet, men han vil ikke engang smake på annen mat. Og han får ikke tilbud om annen mat enn den vi serverer. Det er vi veldig bevisst på.

Han gråter og er helt fortvilet om han ikke får melk. Så vi gir han en flaske om morgenen og en om kvelden. Tilbyr juice, vann, biola resten av dagen, men han tar bare små slurker og er supersta og vil ikke ha.

Vet også at banan er stoppende, derfor kun en om dagen.

Heldigvis spiser han litt mer, ikke mye, variert i bhg. Så vi prøver å servere det han har spist der hjemme, men det hjelper ikke det heller.

Han spiser aldri godteri, det vet han ikke hva er.

Skrevet

både melk og banan binder magen.

Prøv å pøse på med f.eks. druer, rosiner, plommer osv osv.

Er det vanskelig å få inn frukten i fast form - lag smoothies.

Jo grovere brød jo bedre.

Yoghurten bør være av typen biola/activia (ekstra melkesyrebakterier).

Skrevet

Hei!

Nypresset druejuice som man lager selv er det som har fungert best hos oss. Bruker juice sentrifuge som skiller kjøttet og saften(juicen). 1-2 dl gjør susen, skjer det stort sett noe i løpet av kort tid. Man kan lage juice av all slags frukt(-banan)/bær, smaker i tillegg veldig godt.

Skrevet

Er en stund siden jeg har prøvd smoothies, kan kanskje prøve det igjen. Problemet er at han ofte ikke vil smake på ting engang.. Blir nok litt lettere når han får mer språk og jeg kan forklare ham ting.

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg for dette med språket.. Selv om han ikke kan gjøre seg like forstått med verbalspråket, så forstår han nok mye..

Prøv steinfrie druer, min jente er veldig glad i de grønne :)

Bak brød selv, og tilsett masse linfrø og solsikkekjerner. Du kan også tilsette litt gresskarfrø for smakens skyld.

Rosiner! Men pass på mengden.Det er muggsoppgifter i rosiner som er farlig i for store mengder på lang sikt.

Ikke banan, og heller ikke epler..

Myyyye vann.. Gjerne linfrø i youghurten.. Biola er veldig bra.. Også drikkebiola i stede for melk...

Det er helt grusomt når de plages med magen..

Har han vondt? Går det lang tid mellom hver avføring?

Dersom avføringen blir stående i tarmen hardner den og blir vanskelig å få ut.. Han er jo over to år,kan det være ekkelt å gjøre i bleia? Prøvd potte/do? :)

Lykke til, håper det bedrer seg :)

Skrevet

Du får kjøpt små flasker med sviskejuice (de står sammen med babymaten i butikken). Prøv å lur litt av det i melka hans kanskje, hvis alt annet er håpløst. Eller så kan malt hjelpe. Det skal bare en t-skje til hver dag. Eller så er lyst brød, som en foreslår over her, ikke en god ide. Jeg var plaget med treg mage i oppveksten, og jeg har aldri kunnet spise noe annet enn grovt brød. Bak brød selv, og ha i en del kli. Eller strø litt kli på brødskivene hans, under pålegget.

Lykke til!

Skrevet

Alle rådene dere kommer med er sikkert gode, men hvordan skal jeg få han til å smake på nye ting?

Heldigvis gir han ikke utrykk for å ha vondt når han bæsjer, og han gjør det nesten hver dag.

Vi prøver å tilby mye drikke, men helt siden han var liten har han kun drukket små mengder om gangen.

Noen som har prøvd lactulose til 2 åringer?

Skrevet

vet om noen som brukte lactulose eller noe sånt, men hadde heller satset på å finne noe mat å bruke. Hvordan har du tenkt til å få i ham det dersom han ikke vil smake noe?

Druer - er ikke det stas heller?

Skrevet
Har du prøvd lactulose selv? Blir skikkelig uggen i magen av det. Har gitt det til minsten i nødsitusjoner, når det har gått mange dager uten avføring og han har så vondt så han løper rundt og gråter, men vil ikke anbefale det. Prøv akupunktur eller fotsone.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...