Gå til innhold

Tips for å å sove lenger om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår nydelige prins på 10 mnd blir lagt til samme klokkeslett hver kveld, ca 18.30, og sovner ca et kvarter etterpå. Men det slår aldri feil..., hver morgen våkner han en gang mellom 05.00 og 05.30... Synes dette er for tidlig altså..hvertfall når han våkner kl 05! I dag våknet han kl 04 til og med og da holdt han det gående til vi stod opp med han til slutt. På dagtid sover han to dupper, en fra ca 9.30-11, og en fra ca 14,30-15.30. Noen ganger våkner han tidlig etter duppene sine, eks etter en time og er lys våken, og er helt umulig å få til å sove mer. I går sov han tilsammen 2 timer på dagtid, og det er vel kanskje en time for lite? Har tenkt å korte ned til bare en dupp på dagtid, men foreløbig er det umulig å holde han våken til noe lenger enn kl 10 på formiddagen. (Kanskje ikke så rart når han våkner kl 05...) Noen som har gode råd for å snu dette, og få han til å sove litt lenger...hvertfall til kl 06..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehhh... Litt kjip situasjon. Mitt eneste forslag til deg er å få han til å være våken lengre på kvelden. Hvis han er veldig trøtt må du kanskje legge inn en liten dupp til slik at han kanskje kan legges kl 20 istede.

Skrevet

Er redd vi ikke får han til å sove noe mer på en ekstra dupp. Er litt av problemet det nemlig, at han ikke sover så lenge om gangen. Virker nesten som han helst vil være våken hele tida. Han er jo i veldig godt humør om dagen:-)

Skrevet

Så et kvarter på kvelden er utelukket? Tenkte kanskje det kunne være nok til at han kanskje klarte å holde ut til f.eks. kl 20.

Men hvis han er i godt humør og virker våken, klarer du da å holde han våken lengre?

Kan han sove lengre på morgenen hvis han får en melkskvett også ligge i senga sammen med dere? Her fungerer det når snuppa en sjelden gang våkner på "natta". Men det kan ta opp til 30min før hun sovner ja.

Skrevet

Jeg ville lagt han litt senere. Det er jo ikke så lenge mellom 15.30 og 18.30.

Med det er som regel slik at sen og lang dupp på ettermiddagen vil påvirke tildlig oppvåkning om morgenen. Så jeg ville jobbet med å forsøke å gå over til en dupp.

Det er jo også totalt antall timer i døgnet som er viktig, så hvis han sover mer på dagen, vil han sove mindre på natta.

Gutten vår er 10 mnd og sover kun en dupp fra 11.30 - 13.30. Sover da om natta fra 19.30 - 07.00.

Skrevet

JEg ville ha lagt han igjen tidligere til første lur på morgenen. Er mange timer å være oppe fra kl 5 til kl 10 for en på 10 mnd. Så tatt lur nr to litt tidligere og heller holdt han våken flere timer i strekk på ettermiddagen, slik at han er klar for å sove lenge når han blir lagt for kvelden. Det fungerer iallefall for jenta vår. Hun våkner ca kl 07.00 sover igjen ved 9-10 tiden, alt fra 1/2 t til 1 1/2 t, så legger vi henne ca 3 timer etter hun våknet igjen og sover da 1/2 t for så å legge seg for kvelden mellom halvsyv og syv. Siste luren legger vi henne aldri senere enn kl 14. Sover hun for sent på ettermiddagen, sover hun ikke så godt på natta og våkner gjerne tidligere på morran. Vi hadde også en liten kamp gående når hun var ca 10 mnd, med at hun våknet rundt 5-6 på morgenen. Men jeg har "regel" om at her i huset står vi ikke opp før halv sju. Så før kl halv sju tar jeg henne ikke opp, men går inn til henne og sier det er natta og at hun må sove. Dette gjør jeg til hun sovner igjen eller kl blir halv sju. Etter noen dager med dette fant hun ut at det ikke var noe vits i å grine for å få komme opp, det eneste som skjedde var jo at mamma kom å sa det var natta. Så etter noen dager sov hun til kl sju igjen. Tar du han opp kl 5 kan du heller ikke regne med at han vil sove lenger dagen etter. Da vet han at han får viljen sin kl 5 så hvorfor sove til kl sju? Er ikke noe gøy å høre på de skrike, men så lenge jeg vet det er trass og ikke at hun har det vondt, så er det det som fungerer her iallefall. Hender vi må ty til litt skriking for å få tilbake de gode søvnrutinene etter at hun f.eks har vært syk, for da tar vi jo henne opp og gir henne trøst, men nå begynner hun å bli vandt til at når mamma sier det er natt og hun skal sove, og mamme er glad i deg og går ut døra, så roer hun seg ned og sovner fordi hun vet at nå har mamma bestemt seg! Dattera mi er nå 16 mnd og jeg venter ei ny om sju dager, så her har vi bare måttet være strenge. Er avhengig av søvn og orker ikke to unger som skal være våkne om natta og når den ene endelig sovner så våkner den andre.

Skrevet

Vi står ikke opp med han før klokken er 06.00. Så når han våkner klokken 05, går også vi inn og sier det er natta og at mamma og pappa er her. Men likevel holder han det gående, og i tillegg bæsjer han rundt kl 06 så da må vi jo stå opp uansett! Han blir ikke tatt inn til oss for å få pupp. Gjorde det en liten periode, men etter puppen er han lys våken og turner rundt i vår seng, så det er heller ingen vits. Og grunnen til at vi ikke legger han tidligere enn 09.30 på formiddagen er at han er lys våken frem til da og i supert humør. Og de få gangene vi har prøvd å legge han tidligere, ender det bare med skrik og skrål i lang tid. Så derfor venter vi med å legge han til rundt 09.30 når vi ser han er trøtt og sovner da stort sett med en gang. Tror vårt mål etterhvert får bli å korte ned til en dupp. Er bare litt usikker på hvordan vi gjør det siden han er stuptrøtt halv ti. Kanskje gi han en liten halvtime el noe på morgenen, i en overgangsfase? Noen med erfaringer på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...