Gå til innhold

Mannens fornavn som etternavn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bruke det som mellomnavn? Eks: Bjørn Vegardson Solli

Vet om en del på min alder som har det eller selv har tatt det til mellomnavn i voksen alder. Jeg syns det er fint å ha et etternavn som binder hele familien sammen...

Syns slike navn er kjempekule!!! Vegard er jo i tillegg fint, så den var du jo heldig med... ;)

Annonse

Vet om en jente som heter Einarsdotter :) De andre søsknene har ikke samme etternavn. Akkuratt det at søsken skal ha samme etternavn synes jeg er litt viktig da. Men det er stilig med slike etternavn som Vegardsson og Einarsdotter! Tenker Island med en gang, og det er kult :)

Synes det fungerer bra som mellomnavn. Men da må det jo tas hensyn til hvor mange andre navn som skal med. Kjenner noen som har gitt datteren to fornavn, et "dotter-mellomnavn" og så et etternavn. Synes det blir fryktelig langt og tungt.

Og da håper jeg etternavnet som kommer til slutt ikke er et -sen-navn, for da blir det merkelig.

Beklager, men jeg syns det er rart at det er så mange som fører bare mannens navn (gjennom etternavnet) videre til barna. Du gikk et skritt videre, så da tenkte jeg: Hva med å bringe mors navn videre også?

Det kan jo gjøres ved f. eks. å kalle han Vegardsønn til mellomnavn og ditt etternavn, eller ditt fornavn, eks. Camillasønn og mannens etternavn.

Skjønner ikke at kvinner er så villige til å utslette sin navnearv?

Annonse

Jeg er gammeldags og ønsker mannens etternavn som et bindeledd mellom oss. Jeg syns doble etternavn er teit, og mitt etternavn er vanlig og allerede videreført gjennom min storebror. Men det er like fult ut en smakssak. Jeg ønsker ihvertfall ikke å beholde mitt etternavn når vi gifter oss, og da er det vel poengløst hvis barna våre skal ha mitt pikenavn som etternavn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...