Gå til innhold

Er jeg ikke verdig å bli kalt mamma?

Anbefalte innlegg

Min gutt er 7 mnd. Vi fikk en litt bulkete start med 2 ukers opphold på sykehuset. For så å være hjemme en uke til svigerforeldre kom for å bli 2 uker, og "overtok" huset.. innvaderte privatlivet mitt og min mann.. Takket være støtte fra dere på forumet har jeg delvis klart å komme over det. Men nå så føler jeg at jeg har gått glipp av så mye.. er det noen som kjenner seg i gjen? Jeg får dårlig samvittighet når jeg ser på tv og når han gråter så bebreider jeg meg selv... jeg føler at jeg ikke er "verdig" gutten min og at jeg hele tiden kunne gjort noe bedre.. Jeg er pga tidligere hendelser med svigerforeldre blitt veldig overbeskyttende ovenfor besøk som vil ta han opp og slikt.. jeg føler jeg svikter når jeg bare "lar" noen ta han opp når jeg ikke vil det, for jeg tør ikke si i fra.. jeg håper noen kan svare.... vil bare si at jeg elsker gutten min og ville døødd for han uten å blunke.. men det er diss hverdagslige tingene som jeg føler at jeg svikter på..

Fortsetter under...

Er dette ditt første barn? Med mitt første gikk jeg også rundt med konstant dårlig samvittighet. Jeg tror det er en helt normal følelse, det er på en måte slik at hormonene i kroppen din er på "over drive" når det gjelder mammafølelse og beskytterinstinkt, og dette kræsjer sammen med din sunne fornuft. Det er nok fornuften som gjør at du ikke sier ifra når andre løfter han, ikke at du ikke er en verdig mor!

Alle barn gråter, og det skal de gjøre. Det betyr slett ikke at du gjør noe feil. Gråt er barnets språk, en 7 måneder gammel baby er jo ikke gammel nok til å si ifra hvis han vil noe eller føler noe kunne vært annerledes.

Jeg er sikker på at du er en helt utmerket mamma, pass bare på at du får nok hvile og nok oppmerksomhet selv også, hvis ikke kan den dårlige samvittigheten du sliter med fort utvikle seg til å bli en depresjon, og det trenger hverken du eller babyen din.

Si til deg selv hver dag at du er en god mamma, at mammaer også har lov til å se på TV og hvile seg, og at det er helt ok at andre løfter babyen din. Du er viktigst for han uansett, og du er en ansvarlig person som lar han bli vant til at andre håndterer han.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...