Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Me har ein gut på 4 år som framleis bruker bleie om natta. Om morgonen er bleia såpass våt at det er lite fristande å byrje la han få sove heilt utan bleie enno... Me har byrja ta han opp på do før me legg oss og det fungerer fint, men det er framleis mykje i bleia om morgonen, trass i at me prøver å begrense inntkaet av drikke på kvelden.

Har høyrt at det skal finnast bleier som er slik at barnet kjenner at det blir vått når det kjem noko i bleia. Tenkte isåfall me kunne prøve det for å sjå om det kan hjelpe han til betre kontroll.

Nokon som veit om slike bleier og evt. kvar dei kan kjøpast?

På forhånd tusen takk :-)

Fortsetter under...

Libero potty training bleier. Vet ikke om de selges noe særlig lenger. Tror ikke det var noen stor suksees. De hadde mindre / dårligere oppsugings evne enn vanlig bleier, slik at barna skulle synes det var ekkelt. Prøvde på min sønn på dagtid, men det gikk bare 2 dager, så nektet han å ha disse bleiene.

Men hvis sønnen din fortsatt er våt / trenger bleie om natten tror jeg ikke dette er løsningen. Han sover sikker så tungt at han likevel ikke vil våkne med en sånn bleie.

Det er ikke så uvanlig at barn bruker bleie på natten fram til skolestart. Så ville nok sett det litt ann og latt han bruke bleie ivertfall 1 år til.

Du kan jo event. rådføre deg med helsestasjoenen. Du skriver jo ikke noe om når han ble tørr på dagen. Mange har nattbleie 1 år etter de har sluttet på dagen.

Tørr om natten handler så vidt jeg vet om at et hormon skal bli modent nok til at de kjenner at de vil tisse og står opp og gjør det.

• 2 uker senere...

Hei,

som hun over svarer, så handler det å bli tørr om natten om et hormon. Men hormonet gjør ikke at man våkner så man kan tisse på do, det gjør at urinproduksjonen går ned på nattestid slik at man greier å holde seg gjennom natta. Hvis bleiene til sønnen din er dyvåte om morgnen, betyr antagelig det at han ikke er klar til å slutte med nattbleie ennå. Det er mao ikke bare et spørsmål om trening og vilje, det handler også om fysiologi.

Jeg har forresten en venninne som er barnelege, og som forteller at hun tror det i noen tilfeller kan være en sammenheng mellom nattetissing og det å være en del for tidlig født; systemet er rett og slett litt umodent og trenger lengre tid. Ellers har vi en niese som fortsatt tisser om natta enda hun nå er sju år, og der har både farmoren og farens fetter strevd med det samme problemet til de ble ganske så store, så det er mulig det er en arvelig komponent her også.

Det finnes avvenningstruser (bleieboden.no, merket er ImseVimse) som kan kanskje hjelpe. De skal holde nok til å stoppe et uhell, men det skal føles vått og ikke altfor godt.

Jeg har ikke prøvdd de enda, men har kjøpt en som ligger i skuffen i påvente av pottetreningen. Alt er klart, unntatt gutten som ikke klarer å sitte i ro mer enn 30 sekunder på rad...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...