Gjest Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har en jente på 1 år som HATER å pusse tennene. Har dere noen erfaringer med det? Noen tips til hva man kan gjøre... må jo pusse tennen hennes.
Glajenta ♥ Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 JA! ) Jeg vet ikke om det funker på jenta di, men hos oss funket det hvertfall! Det har gått i rykk og napp, men fra i sommer ble tannpussen til et mareritt, hun nektet plent og det var hyl og skrik og dårlig stemning hver morgen og kveld. Vi prøvde alle triksene, noen fungerte en dag eller to, også var det på'n igjen. Vi kjøpte boken om Karius og Baktus, siste desperate forsøk fra min side. Når jeg kom i bokhandelen og fant den i aldersgruppen 6-9 år, tenkte jeg at dette funker ALDRI! Men vi leste boken samme kveld (snuppa er forresten 22 mnd, og er veldig glad i å bli lest for...), og det virket!!! Jeg tuller ikke, men fra den dagen har hun gapt opp og latt oss pusse - morgen og kveld. Vi prater om Karius og Baktus, de kommer og lager hull i tanna hennes hvis vi ikke pusser tanna, og da får hun vondt. Og ja, hun gaper og vi pusser - og kveldsstellet er bare kos igjen. Og det har vart i nøyaktig to uker i dag Verdt et forsøk iallefall!
Studine mevik Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Vi har generelt hatt lite problemer med tannpuss bortsett fra når det har kommet ne tenner for da gjør det sikkert vondt når vi pusser tenner. Jeg tror vi har hatt lite problemer med tannpuss fordi poden synes tannkremen smaker veldig godt. Kan det være en idé å bytte tannkrem?
Lemonia Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Tannpuss er ikke sånn superpopulært her heller. Da gutten vår var så liten som din så lå han på stellebordet og ble pusset. Han fikk en leke i hånden og jeg sang tannpussesangen til Trond Viggo. Det hjalp som distraksjon. Han pleide også å få tannbørsten å leke med mens jeg stelte og kledte på ham først. Det hendte innimellom han bare måtte bli holdt nede mens jeg tvang tannpuss gjennom sammenbidde tenner. Sånn må det bare bli hvis de ikke vil. Det er garantert verre å ha hull i tennene og bore enn det er å tvangspusses. Nå er han snart to år og da står han ved vasken og blir pusset, og det går helt greit. Han liker smaken av tannkremen og så synes han det er stas å spytte ut etterpå, så det går seg til heldigvis.
Mia29 Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 her i huset er det heller ingen bønn. Tennene skal pusses morgen og kveld enten hun vil eller ikke. Hvorvidt hun vil eller ei varierer veldig. særlig når hun har tannspreng i forbindelse med at nye tenner kommer eller ved tett nese er det mye pes. Men vi kommer oss stort sett gjennom det uten de stoer tvangsepisodene. Men jeg må stort sett fysisk holde henne fast på fanget. (hun er 1,5 år.) For min del er det lurt å ikke la henne leke med tannbørsten før jeg er ferdig. Blir bare skrik hvis jeg må ta den fra henne når hun har det gøy med den. Pappaen gjør det motsatt. Så det gjelder vel å finne sin metode. Min største utfordring er å få henne til å gape slik at jeg er sikker på at jeg kommer ordentlig til. Har prøvd å si aaaa... om og om igjen uten stor effekt, men håper vi kommer dit til slutt. Jeghar lært et grep og en måte og komme inn i munnen på hvis hun blir helt vrang, men kjenner det blir å dra tvangen litt langt for min del foreløpig. Men er enig med de som sier det er værre og dra et lite barn til tannlegen for boring hvis det kunne vært ungått med tannpuss. Så mitt beste tips er vel bare å holde ut og ikke gi seg. Hvis du virkelig ikke får det til så kan graden av tvang økes. Helsestasjonen eller tannlegen kan kanskje lære deg noen knep for å gjøre det mest mulig skånsomt. hos oss funker det desverre ikke med avledning, så gleder meg stort til hun blir gammel nok og tålmodig nok til Karius og Baktus )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå