Gå til innhold

Noen som skal hjelpe meg med kildehenvisning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ny på dette og har ikke ennå skjønt hvordan jeg skriver det riktig.

Jeg har f.eks skrevet noe fra en bok som heter "Grunnleggende sykepleie" bind 2. Boka har tre redakdører: Nina Jahren Kristoffersen, Finn Nortvedt og Eli-Anne Skaug. Men kapittelet jeg har hentet stoff fra er skrevet av fem forskjellige forfattere.

Hvordan skriver jeg dette inn i teksten? Skal alle redaktørene med, eller kun forfatterene av det aktuelle kapittelet. Skal jeg også ta med sidene jeg har funnet stoffet fra, eller holder det med navn på boka og redaktørerene eventuelt og forfatterne.

Noen som kan hjelpe? bruker mer tid på dette oppsettet enn på selv oppgaven, så nå kryper jeg til korset og spør likegodt :(

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg brukte kilder på en egen side sist i oppgaven. (altså, flettet de IKKE inn i teksten.

Kilder:

Grunnleggende sykepleie, bind 2, utgivelsesår, sidenr.

Skrevet

Si at den første forfatteren av kapittelet du har brukt heter Iversen, og da skiver du henvisningen slik i teksten din:

(Iversen et. al, 2008)

Du bruker et. al fordi det er mer enn 4 forfattere, men i litteraturlisten din må du skrive alle etternavnene på forfatterne av det aktuelle kapittelet, og da ser det slik ut:

Iversen, Haug, Smith og Smule (2008) Navnet på kapittelet I: Jahren Kristoffersen, Nortvedt og Skaug (2008) Grunnleggende sykepleie, bind 2, Forlag.

Skrevet

Jupp, det er nok den vanligste måten å føre opp kildehenvisninger på :)

Skrevet

Ok. Vi har fått beskjed om at å ha de med i teksten i tillegg til en litteraturliste.

H.I

Annonse

Skrevet

Ok da skriver jeg kun forfatterene i teksten men både forfattere og redaktører i litteraturlisten.

Da har jeg gjort det litt feil. Skrev kun redaktørene jeg da. Men da bytter jeg ut med forfatterne og så nevner jeg redaktørene i litteraturlisten. Phhh litt å henge fingrene i når det er helt ny arbeidsmåte..hehe.. men håper jeg kommer bedre inn i det etterhvert.

Tusen takk for svar :)

H.I

Skrevet

En annen ting jeg lurer på er hvis jeg bruker en bok og den boken har brukt andre kilder. F.eks i den ene boka har forfatteren skrevet om sykepleieteorier og da har de jo mange kilder i parantes i teksten. Holder det med at jeg skriver navnet på forfatteren på den boka jeg blar i. Jeg trenger vel ikke å føre de kildene de har brukt?

Huff sikkert dumme spørsmål, men skjønner ikke så mye av dette oppsettet.

H.I

Skrevet

I mitt fagfelt er det vanlig å skrive [Referanse, og referanser deri] i et sånt tilfelle. Det finnes sikkert noe tilsvarende måte når man bruker Harvard referansestilen.

Skrevet

Beklager, jeg misforstod deg. Du trenger bare skrive at du henviser til bokens referanser dersom du selv har lest i dem også og brukt dem litt. Ellers holder det med bare hovedreferansen.

Skrevet

Ok foreløbig har jeg kun brukt pensumbøkene, så har ikke gått videre til deres referanser ennå. Starter litt forsiktig i begynnelsen, så håper jeg at jeg blir litt flinkere etterhvert til å lete litt videre også. Men må gjøre det litt enkelt nå så det ikke går rundt for meg..hehe..

Takk for svar, da skriver jeg kun de bøkene jeg selv har sett i :)

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...