Gå til innhold

Sier man til legen på førstegangskontrollen at man har kj.vorter?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et par kjønnsvorter ca. halvannen mnd før eg fant ut at eg var gravid...Skal til legen på førstegangskontroll neste uke.

Skal jeg da si at jeg har disse vortene? Er ganske flaut og har hørt at det blir mer vorter når man er gravid...

Jeg har ikke vert hos gyn. før og tatt celleprøve, er dette noe legen gjør på førstegangskontrollen?

Fortsetter under...

Vanligvis behøves ikke celleprøve ved svangerskapskontrollen, men i ditt tilfelle skal du passe på å få tatt en prøve siden visse typer kjønnsvorter KAN gi kreft i livmorhalsen. Dette er en kreftform som er veldig vanlig hos dere, men som er lett å behandle dersom den oppdages. Skal den oppdages må du ta en prøve. Hvert tredje år. Dette er en god grunn til å starte opp med kontrollene.

Ellers, dersom det vikelig er kjønnsvorter (kondylomer) vil ikke disse påvirke barnet under hverken graviditeten eller fødselen.

Hos noen veldig få utvikler det seg celleforandringer i livmorhalsen. Disse må fjernes. En måte å gjøre dette på er ved såkalt konisering hvor en bit av livmorhalsen fjernes. Dette KAN føre til tidlig vannavgang. Man strammer i så fall livmorhalsåpningen ved såkalt "cerklage" teknikk. Dette følges av spesialistene.

Ikke bekymre deg, men ta celleprøven. Både nå og hvert tredje år senere i livet.

https://www.onlinelege.no/sykdommer-og-tester/nettopp-blitt-gravid-hva-skjer-naa.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...