Gå til innhold

Noen som er muslimer her? (angående godteri som er ok å spise)

Anbefalte innlegg

Vi skal ha barnebursdag i morgen, og det kommer et eller to muslimske barn. Jeg vet at gelatinen i gele inneholder svin, og lurer derfor på om det samme gjelder godteri? Er slike ting som seigmenn, vingummi osv. greit eller ikke greit å spise? Hvilke typer godteri inneholder ikke svin? Sjokolade er ikke aktuelt, for bursdagsbarnet tåler ikke melk...

Hjelp! Vil gjerne både pynte kaka og ha noe i godteposene som alle kan spise...

Håper noen vil hjelpe meg!

Fortsetter under...

Pandalakris er det sånne lakrisstenger? Ifapastiller vet jeg hva er... Hva med andre pastiller? Sånne gompepastiller eller smurfepastiller eller hva de heter, er det greit? Hva med sånne "puter" som likner på marshmellows som man kjøper i løsvekt? Er harde godteri greit? Kjærlighet på pinne? Godterikjede? lovehearts? Eller hva med fruktkarameller som mamba?

Kan du gi eksempler på hva slags godteri jeg kan kjøpe? Ser for meg at en godtepose med bare pandalakris og ifa-pastiller blir litt kjedelig... Fint med helt konkrete eksempler... Godteripose har jeg lovet bursdagsbarnet, og det bør jo da helst være noe oppi den...

Geléprodukter som er laget med vegetabilske fortykningsmidler:

- Troika

- Ifa

- Eukament

- Nidar Favoritter Mørkerød

- Panda lakris (alle varianter)

- Sjokoladefamilien (løsvekt)

- Bringebær (løsvekt)

- Påskesjokolade

- New Energy SjokoFrukt (begge varianter)

Dette er f.eks. godkjent fra Nidar. Det er halal og ikke haram.

Dessverre lite som er halal.

Tusen takk for svar! Dessverre kan ikke mitt barn spise sjokolade pga allergi, så mye av det på listen er ikke aktuelt... :-(

Bringebær? Er det de gelebringebærene som ser ut som bringebær som finnes i mørkerød og lyserød?

Er harde ting som de jeg nevnte ovenfor i forrige svar greit?

rosiner? ell popcorn ell oste popp .. treng jo ikke være vanlig godteri er jo litt vanskelig siden ungen din ikke tåle sjokolade og mye vingummi ikke passe for muslimer.. kan ikke de få sjokolade i posen og de andre ungenen vingummi??? kaken kan du jo pynte m marsipan ell noe..

Annonse

Harde ting er som regel helt ok. Lovehearts, de fleste sjokolader uten fyll, kjærligheter, sukkertøy, er helt ok. I feks smågodt-stativet på Rema står det merket hva som inneholder gelatin og ikke, og hva som har svin og ikke.

Hei, så flott at du tenker på alle gjestene:)

Jeg er vegetarianer og unngår gelatingodteri av den grunn.

Moam, Kick og Fox innholder gelatin desverre

Det gjør også sursild, men saltsild er greit.

Innholder gelatin:

Brio

Smurf og godtegump

Skumgodteri, alle typer, også putene i løsvekt og marsmellovs

Det meste av fruktkarameller , cracle og drumstics osv

Det aller meste av gelegodteri, smokker, sure føtter osv. Men her finnes og en del sorter som er stivet med f.eks fruktpektin isteden og dessuten halalgelegodt for muslimer.

Seigmenn

Haribo guldbjørner o.l

Uten gelatin:

Harde drops med pulverfyll

Badeball, chupa chups o.l

Knott og love hearts o.l

Marsipan

Tyggegummikuler osv

ekte jelly belly

Godt og blandet orginal

alle typer Mentos

Jeg leser alltid innholdsfortegnelsen. Gelatin e nummeret er forresten 441

Lykke til med bursdagen!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...