Gå til innhold

Hva spiser deres små på rundt 11 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blir det aldri "tid" til noe lunsj. Så lurer litt på hva deres spiser i gjennom dagen?

8:30: 1 skive + vann (ofte skorpene til "dessert")

10:00: 200 ml MME (sover da en dupp)

15:00 1 glass middag + elias fruktsmoothie

(innimellom her får han en skål med grønnsaker, noen kjeks, frukt alt etter hva jeg har i huset der og da)

18:00 Grøt av 200 ml vann (begyn nå med 12mnd grøt for at det skal mette mer)

18:45 200 ml MME

Så probleme er mellom duppen og middag. Har prøvd å friste med skive, grøt, frukt, grønnsake ja det aller meste, men spiser ikke mer en noen tygger og så vil han ikke ha mer. Det er jo mange timer uten mat syns jeg. Men han er jo blid og fornøyd så jeg vet ikke. Er det det totale inntaket i løpet av en dag som teller mest kansje? Spiser han nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av den oppfatning av at barna tar til seg det de trenger i løpet av en dag, og så lenge han er blir og fornøyd og normalvektig og utvikling ville ikke jeg bekymre meg. I noen perioder spiser barna mindre/mer enn andre. Slik som ved amming og økeperioder. Syns det er flott at du tilbyr han litt å bite på til lunsj, fortsett med det. Når han trenger det påfyllet, så vil han nok spise det.

Sover han greit om natten?

Jeg har også en liten på 11 mnd, men ikke problemer med å få i han mat. I perioder kan han spise 1 skive i stedet for 2 osv...

Slik ser våre matvaner ut (han har forresten begynt i bhg nå, men har samme spisemønster som hjemme):

Frokost: mellom 8-8.30: 2 skiver (uten skorper, men biter gjerne litt i disse)

MME 200 ml før hvil. mellom 09-10.00

Lunsj: Kl. 11 i bhg, han sover ofte da og får lunsj i 12 tiden: 2 skiver

Mellommåltid ca kl 14 (i bhg, ikke så flink til dette hjemme): Yoghurt og litt frukt (han elsker yoghurt, kansje du kunne prøvd dette til lunsj til barnet ditt?)

Middag ca kl 16.00: Middagsglass eller det vi spiser

Kvelds kl 18-18.30: 2 skiver

Leggtid kl 19.00 MME 200ml

Han er veldig glad i mat, og vokser mye for tiden. Han er veldig aktiv og utforsker stadig verden rundt seg. Han har et høyt enegibehov, derav mye mat. Han er ikke overvektig, men har næringsvett som min mor sier hehe.

Syns ikke du skal bekymre deg, prøv kansje å tilby litt annerledes mat innimellom. Vi har pause fra grøt for tiden, da han ble lei av dette. Har også hatt perioder hvor han var lei av skiver, da ga vi grøt.. :)

Skrevet

Min får frokost rundt kl 8 og spiser 1 skive. (med skorper) (evt grøt, men er litt grøtlei for tiden)

Får 180 ml MME før dubben rundt 9.30.

Får en skive rundt 11.30

Middag (spiser oftest det samme som jeg spiser) rundt kl 15.30

Litt frukt kl 17.

Grøt eller 1 skive til kvelds, Ca 18.30

Får 180 ml MME litt etter kl 19.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...